Během měsíce listopadu 2021 se uzavřela nedlouhá, ale o to zajímavější kapitola provozu autobusů Irisbus Citelis Line 12m na linkách Pražské integrované dopravy. Čtyři ex-děčínské vozy v netradičním provedení s ležatým motorem a lososově zbarveným salonem byly v hlavním městě a jeho okolí v provozu po dobu tří let. Všechny autobusy prošly přes subdodavatelskou společnost ARANEA, přičemž jeden posléze zakoupila také fyzická osoba Libor Valenta.
Po světové premiéře nového autobusu Irisbus Citelis v březnu 2005 došlo záhy i k představení příměstské modifikace s ležatým motorem nazvané Citelis Line (Longitudinal INclined Engine). Ta byla na rozdíl od základní verze nabídnuta pouze v provedení s dieselovým motorem Iveco Cursor 8 a v délce 11 990 mm. Kardinálním rozdílem mezi oběma variantami je odlišné zadní čelo, jež vozy Line přebraly od své předchůdkyně Agora Line. Pozměněna byla pouze světla, přičemž zde bylo postupováno analogicky jako u standardního Citelisu – náhradou původních hranatých svítilen trojicí oddělených kruhových. Dodejme, že varianta Line s ležatým motorem se vyráběla nejen ve známějším dvoudveřovém, ale rovněž ve třídveřovém provedení. Její produkce byla nakonec zastavena v říjnu 2010 pro nedostatečný zájem. Většinu vyrobených autobusů – 908 kusů – do té doby odebralo pařížské Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP), zbylé podniky se pohybovaly v jednotkách až necelých dvou desítkách vozů v případě Mét.
V souvislosti s tuzemskem se název Citelis Line začal skloňovat právě v létě 2005. Postupně česká flotila narostla až na 6 těchto autobusů provozovaných dopravními podniky v Děčíně a Karlových Varech, k nimž v roce 2015 přibyly tři ojeté vozy sloužící u ČSAD Vsetín. My se ovšem v této části zaměříme pouze na Dopravní podnik města Děčína, někdejšího největšího českého vlastníka Citelisů Line.
Nejníže položené město v České republice si novinku vybralo ve výběrovém řízení z roku 2005. Dodávka trojice vozů Karosou Vysoké Mýto měla původně proběhnout ještě do konce roku, nakonec vozy přišly na sever Čech až v lednu 2006, načež v únoru vyjely pod ev. č. 193-195 do provozu. V závěru téhož roku dorazil do Děčína další Irisbus Citelis Line 12m, jenž se stal prvním vozem DPMD plnícím emisní normu EURO V. Od předešlých autobusů se vůz ev. č. 196 lišil také osazenou klimatizací pracoviště řidiče Thermo King, stejně jako i poslední zakoupený stroj ev. č. 197 zařazený na přelomu let 2007 a 2008. Všechny jmenované autobusy zato spojuje na české poměry netradičně řešený salon se čtyřicítkou polstrovaných sedadel v modré barvě, růžovou podlahovou krytinou a lososově zbarvenými madly.
Na severu Čech autobusy postupně dosloužily ještě před dodávkami nových vozů MAN Lion’s City v roce 2018. Už dávno předtím – v prosinci 2014 – se ale výrazně smrskl jejich akční rádius, když v děčínský DP skončil na příměstských linkách Ústeckého kraje. Během let 2017 a 2018 tak mohl být vůz ev. č. 196 zapůjčen DP Karlovy Vary na zajištění MHD Ostrov, přes léto roku 2018 byly zase vozy 193-195 poslány během velkých výluk do Teplic (zde ev. č. 466-468). Lázeňské město pod Krušnými horami Citelisy Line opustily v září, do konce roku 2018 se poté vrátil také vůz ev. č. 196. A zde se konečně dostáváme k prodeji pražskému dopravci ARANEA.
První dvojice autobusů připutovala z Děčína do hlavního města v listopadu 2018. Po nezbytných úpravách dle regulí PID se na pražské linky jako první podíval ještě na sklonku měsíce bývalý vůz ev. č. 194. Ten pod nepříliš odlišným ev. č. 1993 obsloužil v rámci subdodávky odpolední část pořadí 326/31, čímž zahájil tříleté provozní období autobusů Citelis Line na linkách v jihovýchodní části hlavního města a přilehlém výseku Středočeského kraje. Během tohoto období se vozy objevily na výkonech dopravců Arriva City, ČSAD Střední Čechy i ABOUT ME. Druhý kus ev. č. 1992 (ex-193) se po jeho bok zařadil až v neděli 10. února 2019, kdy byl vypraven na odpolední část „opatovského“ pořadí 385/2, jež o víkendu tehdy zajišťovalo i spoje linek 397 a 489.
Mezitím v uhříněveském zázemí dopravce ARANEA spočinula další dvojice autobusů Irisbus Citelis Line. Konkrétně 15. 1. 2019 byl dotažen vůz děčínského ev. č. 195, který zůstal neprovozní po zahoření elektroinstalace. Postupně byl přeměněn na sklad a sloužil také jako zdroj náhradních dílů. První únorový den následně do Prahy dorazil také autobus bývalého ev. č. 196, u nějž došlo obratem 11. 2. 2019 pod ev. č. 1991 k vypravení na pořadí 461/22 tehdy spojené s výkonem na „strančických“ linkách, se spoji linek 335 a 337 do Prahy i dvojicí kol na 328. Tím smršť Citelisů Line až do léta utichla. V srpnu stejného roku se do hlavního města dostavil i poslední z děčínských autobusů, se kterými budeme v tomto článku i nadále žonglovat. Bývalý vůz ev. č. 197 společnost ARANEA vypravila do provozu poprvé v sobotu 17. srpna, a to na pořadí 385/3. Tím potvrdila svou dominantní pozici v rámci České republiky ve vztahu k počtu provozovaných Citelisů Line. Svého času měla firma zájem ještě o srovnatelný žilinský vůz ev. č. 21, jediný stroj tohoto typu provozovaný na Slovensku. Jeho koupě ovšem byla zavrhnuta.
Vyřazování Citelisů Line započalo ihned v roce 2020 v souvislosti s omezením výkonů kvůli pandemii čínského koronaviru. Nejprve došlo ve druhé polovině května k prodeji vozu ev. č. 1992, jenž byl odstaven kvůli nadbytku dvoudveřových autobusů. Jeho posledním výkonem u dopravce ARANEA byla dne 20. 5. subdodávka na pořadí 461/24, načež byl o den později převezen do svého nového působiště u Libora Valenty. Ten jej do provozu zařadil 20. června 2020 pod ev. č. 1312, a to na linky 323 a 620 na Kladensku. Za přispění stejného důvodu byl po službě na pořadí 332/20 dne 7. srpna odstaven také nejmladší vůz ev. č. 1999, který byl dále zapůjčen jiným dopravcům a po svém návratu již do PID nezasáhl. V říjnu 2019 byl do kovošrotu odvezen i skelet vozu ev. č. 195, jenž sloužil jako sklad a zdroj náhradních dílů a na konci stejného roku ještě došlo k odstavení Citelisu Line 12m ev. č. 1991, který poslední službu strávil 6. 12. na lince 383 z Prahy do Chocerad.
Do letošního roku tak vstoupily jako provozní pouze vůz ev. č. 1993, jenž byl odstavený pro nadbytečnost od října 2020 do května 2021, a ev. č. 1312 Libora Valenty, který mezi únorem a dubnem prošel opravou předního čela a jeho částečným přelakováním do černé barvy. První zmíněný stroj sloužící u dopravce ARANEA měl namále několikrát, nakonec ale byl úspěšně odprodán až v listopadu. Jeho posledním výkonem se stala odpolední část pořadí 163/51 v sobotu 6. 11. 2021. Pod novým vlastníkem vůz obratem vyjel na výluku a v nastávajícím zimním období se s ním počítá ve Špindlerově Mlýně jako se skibusem. Valentův vůz přežil svého souputníka o dva týdny. Svou kariéru na linkách Pražské integrované dopravy zakončil vzhledem ke končící platnosti technické kontroly 25. listopadu výkonem 620/5 obsluhujícím linku 323 do Kolče. Autobus je nyní čerstvě nabízený k odprodeji.