Menu

Ciudad de México vyřadilo staré trolejbusy

Staré trolejbusy se přesouvají z vozovny Aragón do vozovny Tetepilco, kde budou zlikvidovány. (foto: Servicio de Transportes Eléctricos)
Staré trolejbusy se přesouvají z vozovny Aragón do vozovny Tetepilco, kde budou zlikvidovány. (foto: Servicio de Transportes Eléctricos)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
21. 12. 2022 15:40
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Příchod 100 nových trolejbusů Yutong letos na podzim umožnil hlavnímu městu Spojených států mexických ukončit s platností od 20. prosince 2022 provoz starých vozidel. Nové trolejbusy byly nasazeny z větší části na linky 4, 5, 6 a 8, kde dosud staré stroje ještě jezdily. Linka č. 8 má být navíc díky bateriím nových vozů prodloužena. Trolejbusy typu MASA/Mitsubishi vytrvaly v provozu 25 let a ty nejstarší z nich více než 30 let. Radnice neuvedla, zda si nějaké vozy ponechá jako zálohu nebo coby muzejní. Ze 100 nových Yutongů mělo být 66 přiděleno vozovně Aragón ležící ve východní části města, odkud jsou linky 4, 5, 6 a 8 obsluhovány, 34 pak mělo přijít do vozovny Tetepilco

Záměr vyřadit staré trolejbusy se u veřejnosti nesetkal s velkým pochopením. Na sociálních sítích cestující kritizují přetíženost některých trolejbusových linek, zejména 1 a 7, kde by se daly staré trolejbusy ještě uplatnit coby posila. Kromě toho jsou Yutongy méně kapacitní než staré vozy a díky velkému užití plastových komponent i méně odolné v provozu. Někteří jedinci si dále stěžují na to, že navzdory příchodu nových vozidel se řada věcí v provozu nezlepšila: někteří řidiči trolejbusů nemají respektovat stanovené intervaly, když si přestávky na konečných prodlužují hovory s kolegy, konzumací jídla či spánkem, některé zastávky bývají projížděny bez zastavení, a také panuje nespokojenost se znečištěním, potažmo úklidem nových vozidel. Připomeňme dále, že téměř celá zadní polovina nových sólo trolejbusů je vyhrazena ženám, menší část sedadel osobám se sníženou pohyblivostí a zbývající část pak jakémukoliv cestujícímu. Tato pozitivní diskriminace v praxi znamená, že na zdravé muže a chlapce nezůstává v sólo trolejbusech mnoho sedadel (v článkových vozech je situace trochu lepší), což si někteří dotčení řeší po svém a sedají si kdekoliv, kde je ve vozidle zrovna volno. To ovšem jen vede k dalším neshodám mezi některými cestujícími. Staré vozy každopádně začaly být tento týden přesouvány z vozovny Aragón do jiné vozovny, Tetepilco, kde mají čekat na šrotaci.

Rozdělení sólo trolejbusů do zón. (foto: STE)

Nadále zůstává neznámou, kolik nových trolejbusů se nyní v Ciudad de México vlastně nachází. K 301 vozům Yutong určeným městskému dopravci STE mělo přibýt letos 17 vozidel Zhongtong, které si měly pořídit privátní společnosti pro provoz nové trolejbusové linky 10. V říjnu 2022 ovšem radnice uvedla, že je Zhongtongů jen 14. Včera pro změnu primátora Claudia Sheinbaum uvedla, že je dnes v jejím městě 318 nových trolejbusů, což by opět podporovalo tvrzení, že je Zhongtonů 17. Pokud připočteme 102 trolejbusů objednaných minulý čtvrtek u Yutongu především pro potřeby nově budované meziměstské trati Chalco –⁠ Santa Martha, mělo by být do začátku příštího podzimu ve městě už 420 (případně 417) nových trolejbusů, z toho 162 kloubových. Pro naplnění slibu, že do roku 2024 bude ve městě 500 nových trolejbusů, by tak stačilo dodat už jen 80 (příp. 83) nových trolejbusů. Prozatím radnice do nových trolejbusových vozidel napumpovala v přepočtu něco málo přes 4 mld. Kč.

Podobné články