Menu

Ciudad de México zahájilo provoz 81 nových trolejbusů, nakoupí další

Stáhnout PDF
Trolejbusy
12. 09. 2020 11:48
Vít Hinčica
3 minuty čtení

Dne 3. září 2020 primátorka Ciudad de México, hlavního města Spojených států mexických, Claudia Sheinbaum, za účasti několika pozvaných hostí z řad místního dopravního podniku STE, výrobce Yutong a dalších orgánů slavnostně zahájila v místní vozovně trolejbusů provoz 81 nových vozů. Ty se postupně dostávají na různé linky ve městě.

Jmenovitě se jednalo o 80 krátkých a 1 kloubový trolejbus, který je prototypem, jenž bude do konce tohoto roku následován dalšími 49 „kloubáky“. Celkem bude do konce roku 2020 přítomno v Ciudad de México už 193 nových trolejbusů (z toho 50 kloubových) vyrobených v letech 2019 a 2020. Primátorka zopakovala, že do roku 2023, kdy jí končí mandát, bude ve městě celkem 500 nových trolejbusů. Prohlásila, že se bude jednat o největší flotilu vozů na světě, což ovšem není pravda, neboť zhruba trojnásobný park bude vykazovat Peking a lépe by na tom měl být i třeba běloruský Minsk či ruský Petrohrad.

Vozovna trolejbusů na jaře 2020. (foto: DrondeAndamos)

Jak jsme již upozornili, dodávky letošních trolejbusů oproti prvotní objednávce na 40 + 23 vozidel probíhají za podivných okolností – sólo trolejbusy byly objednány přímým zadáním v zimě 2019/2020 bez možnosti účasti konkurence, kloubové vozy byly soutěženy na jaře v době nástupu koronakrize za podmínek, které vylučovaly téměř každého zahraničního výrobce, jenž nebyl v dané době fyzicky přítomen na mexickém území, a prototyp článkového vozu byl hotov jen cca měsíc po podpisu smlouvy s Yutongem. Nová vozidla jsou sice pořízena na pro město příznivé ceny, na druhou stranu jejich výbava je ve srovnání s jinými vozidly světové produkce přece jen o něco více spartánská – vozy nemají klimatizaci, ta sólo jsou jen částečně nízkopodlažní, sedadla jsou plastová. Na druhou stranu jsou vybaveny bateriemi, u kterých je uváděn dojezd až 75 km, což ovšem nikdo v praxi nikdy neotestoval. Na celkové hodnocení kvality, zejména co se odolnosti konstrukce týče, ale bude ještě nutné pár let počkat. 

Trolejbusy, vraťte se

Město navrací do provozu linku M (v pořadí se bude jednat 9. trolejbusovou linku ve městě), která byla v tomto století zrušena. Na její obnově se pracuje už od zimy (viz zde) a 8. září 2020 odbor dopravy města informoval v úředním věstníku o záměru tuto linku zprovoznit. Na linku zamíří 10 nových krátkých vozů, které byly v tomto létě dodány (na prezentaci dne 3. 9. se hovořilo o počtu 10 nebo 11 vozů), a špičkový interval mezi jednotlivými spoji bude 5 minut. Dá se očekávat, že nejpozději v říjnu bude linka M vzkřísena. 

O obnově dalších tratí se zatím město nezmiňuje, i tato cca 7 km dlouhá linka (jednosměrně) ovšem bude znamenat pro místní systém trolejbusů další vzpruhu. 

Pokud jde o další nasazení sólo trolejbusů, ty půjdou opět na páteřní koridor „Corredor Eje Central“ a také na linky 2 a 7. Jak jsme již uvedli, kloubové trolejbusy poputují primárně na nadzemní trolejbusový BRT koridor. 

Nové trolejbusy. (foto: Gobierno de la CDMX/R. Cuevas)

Koridor má menší zpoždění

Realizace tohoto koridoru, se kterým radnice Ciudad de México přišla loni, má už ale zpoždění. Jak se dalo čekat, termín zprovoznění oznámený na leden 2021, není možné splnit. Stavba byla sice dle tiskového oddělení radnice zahájena 15. května 2020, primátorka nicméně na tiskové konferenci 3. 9. 2020 prohlásila, že se dosud pracovalo především na studii, která umožní vybrat vhodnou technologii pro základy této stavby, neboť zóna, kterou mají trolejbusy procházet, je náchylná na propady půdy a cílem je zamezit tomu, aby se pak na betonové konstrukci objevily trhliny či jiné vady. Primátorka ovšem vyjádřila naději, že již příští měsíc by mohly být významnější pokroky viděny přímo na místě stavby. Zahájení provozu se nyní očekává „v prvním pololetí 2021“. I to se ovšem zdá jako poněkud šibeniční termín. Co už ovšem běží v plném proudu, je stavba dvou lanových drah (záměr na celkem 4 lanové dráhy byl oznámen teprve loni, viz zde), které budou otevřeny na počátku příštího roku (viz video). Jednu dráhu s krátkou větví, o celkové délce téměř 10 km, označenou jako Cablebús 1, staví Doppelmayr/Garaventa od loňského září, druhou, o celkové délce téměř 11 km, označenou jako Cablebús 2, pro změnu buduje společnost Leitner, a to od jara tohoto roku. 

První kabiny pro Cablebús přijely na místo, jak ukazuje tento jen několik málo hodin starý snímek. (foto: Gobierno de la CDMX)

Město má už i elektrobusy

Ciudad de México si pořídilo i prvních 10 elektrobusů. Jedná se o kloubové vozy, opět značky Yutong, které zamíří na linku č. 3 místního systému Metrobús, jenž je tvořen momentálně 7 linkami (první otevřena v roce 2005). První vůz byl slavnostně představen před necelými dvěma týdny (další dojdou do konce roku), mediálně ovšem na sebe tolik pozornosti jako nové trolejbusy, zejména ten kloubový, o kterém informovala všechna přední mexická média, nestrhl. 

Detailní prezentaci v září 2020 představených trolejbusů najdete zde

Podobné články