Menu

Článkové autobusy SOR míří do Liberce i Ústí nad Labem

Nové článkové autobusy pro Ústí nad Labem se vzhledově přiblíží druhému vyrobenému vozu SOR NS 18, který na snímku projíždí okolo rafinérie v litvínovském Záluží. „Vylepšeny“ budou především šikmým vytažením spodního červeného pruhu nad zadní nápravu pod úhlem 27 stupňů, což je prvek inovovaného městského laku. (foto: Matěj Stach)
Nové článkové autobusy pro Ústí nad Labem se vzhledově přiblíží druhému vyrobenému vozu SOR NS 18, který na snímku projíždí okolo rafinérie v litvínovském Záluží. „Vylepšeny“ budou především šikmým vytažením spodního červeného pruhu nad zadní nápravu pod úhlem 27 stupňů, což je prvek inovovaného městského laku. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
15. 07. 2023 18:36
Matěj Stach
2 minuty čtení

Úspěšné sudetské tažení za sebou má SOR Libchavy, který v uplynulých dvou týdnech uzavřel smlouvy na dodávku až 20 kloubových autobusů do severočeských měst Liberce a Ústí nad Labem. Zatímco pod Ještědem budou vozidla jezdit na stlačený zemní plyn, do ústeckých ulic zamíří varianta SOR NS 18 v dieselovém provedení. V obou sídlech nové autobusy svezou první cestující v roce 2024.

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou vypsal zakázku na dodávku až 15 článkových autobusů o délce do 19 metrů a s pohonem na CNG dne 17. března 2023. Předpokládaná hodnota činila 152 250 000 Kč bez DPH (10 150 000 Kč za jeden vůz). Hodnoticími kritérii byla výše nabídkové ceny (90 %) a délka záruční doby v měsících na celý autobus (10 %), přičemž jim s modelem NSG 18 nejlépe vyhověl výrobce SOR Libchavy, jenž s nabídnutou cenou 140 235 000 Kč bez DPH tendr opanoval (9 349 000 Kč za vůz). Do pole poražených tím odsunul španělsko-polský Solaris Bus & Coach, dealera TEZAS servis zastupujícího Iveco Bus i turecký Otokar. Součástí podmínek bylo také předložení „vzorku“ nabídnutého autobusu. Tuto roli zastoupil vůz ev. č. 453 společnosti TD Transport, který jinak jezdí na městských linkách ve slovenském Trenčíně.

Smlouva podepsaná dne 27. 6. 2023 je pojata jako rámcová, přičemž minimálně musí Dopravní podnik odebrat 10 autobusů. Dodací termíny jsou omezeny na interval 9 až 11 měsíců od nabytí účinnosti dotyčné kupní smlouvy. První etapa zahrnuje objednávku 5 vozidel, která budou odebrána v roce 2024 (první výzva k poskytnutí plnění má být zaslána do 3 měsíců od uzavření smlouvy). Stejné množství autobusů má do Liberce dorazit také o rok později, zatímco posledních opčních 5 kusů v letech 2026-2027. Rámcová dohoda je platná až do 31. 12. 2027 a její plnění by mělo přinést zvětšení flotily kloubových autobusů na úkor těch standardních. Dá se také očekávat prořídnutí počtu ojetých autobusů Solaris Urbino 18 II. i III. generace, které byly v posledních letech získány z hanácké metropole Olomouce a Plzně.

Liberec v tuto chvíli křižuje už 22 standardních autobusů SOR NS 12 (diesel). K vozům zakoupeným mezi lety 2020 až 2022 (ev. č. 722-741) na základě rámcové smlouvy se letos v květnu přidaly další dva autobusy, jež liberecko-jablonecký Dopravní podnik objednal uzavřením dodatku ke smlouvě původní.

Pod Větruší naopak zažijí autobusy z Libchav premiéru. Po prohře v loňském tendru na trolebusy východočeský výrobce v Ústí nad Labem ovládl první část soutěže, která spočívala v dodání pěti dieselových článkových autobusů. Otevřené řízení bylo vypsáno nedlouho po tom libereckém, a sice dne 3. 4. 2023. Předpokládaná hodnota první části byla 46 562 500 Kč (9 312 500 Kč za vůz a servisní vybavení), druhou část, jejímž předmětem byla dodávka deseti standardních městských autobusů, Dopravní podnik nacenil na 70 125 000 Kč (7 012 500 Kč za kus). Vedle nabídkové ceny, jež byla oceněna váhou 70 %, byly do hodnoticích kritérií zařazeny také předpokládané náklady na spotřebu pohonných hmot (20 %) a délka záruky (10 %).

Všechny pořizované ústecké prostředky městské dopravy ponesou nové schéma vycházející z vizuálu města, které je ale pouze fragmentem původního návrhu a od schématu současného se příliš neodlišuje. (zdroj: DPmÚL)

Zatímco druhá část byla posléze zrušena a nahrazena novým řízením, které je dále rozděleno na dvě části (čtveřice vozů vybavená tažným zařízením a šestice autobusů bez něj), výhru v části první původního tendru si před firmou SOLARIS CZECH a ZLINER (dealer autobusů Iveco Bus) odnesl již zmíněný SOR Libchavy. Jednotková kupní cena bez DPH byla výrobcem stanovena na 9 400 000 Kč (celkově 47 000 000 Kč bez DPH) s tím, že nesmí být měněna v souvislosti s inflací (což u standardní kupní smlouvy zrovna nevadí). Autobusy mají do Ústí nad Labem dorazit do 365 dní od uzavření smlouvy (tj. do 10. 7. 2024) a jejich zařazení do provozu by nemělo znamenat odstavení žádných vozidel ze stávající flotily.

Článkové posily budou nalakovány do nového schématu Dopravního podniku města Ústí nad Labem, které spočívá v doplnění klasického městského bílo-červeného laku o šikmé vytažení spodního pruhu nad zadní nápravu pod úhlem 27 stupňů. Obměna rozložení barev na prostředcích městské dopravy souvisí s novou vizuální identitou města, pod níž je podepsáno chomutovské studio Trifor. Z původního návrhu, jehož vzhled mnozí přirovnávali k celovozovým reklamám na cigarety Marlboro z 90. let, ale nakonec zbyl pouze šikmý červený pruh v zadní části vozidel. Nutno dodat, že naštěstí.

Podobné články