Královéhradecký dopravní podnik představil ve čtvrtek 23. ledna 2025 autobusy Iveco Urbanway 18M Hybrid z předloni objednané série zahrnující 12 kusů. Jedná se již o vozidla v provedení po faceliftu, který proběhl v návaznosti na implementaci pokročilých asistenčních systémů (ADAS). Vozy dodané na sklonku roku 2024 mají nahradit dosluhující autobusy Irisbus Citelis 18M, které byly do města dodávány v letech 2005–2012. Z původní dvacítky vozů dopravce doposud provozuje 18 kusů.
Pro začátek uveďme, že nízkopodlažní autobusy pocházející z produkce Iveca a jeho předchůdců mají v Hradci Králové dlouholetou tradici. V roce 1996 se město ležící na soutoku Labe a Orlice stalo prvním, kam byly ve větší sérii dodány autobusy Renault Citybus – zamířilo sem hned 8 kusů. V Hradci Králové se autobusů vzešlých z koprodukce Renaultu a Karosy zabydlelo nakonec celých 33. Na tuto početnou skupinu následně mezi lety 2002 a 2004 navázalo ještě 20 vozů Irisbus Citybus (15 vozů standardní délky a 5 článkových), které se od původního provedení lišily zejména motorem Iveco, který nahradil původní agregát od Renaultu, a v případě standardního provedení i sníženou podlahou u zadních dveří, čímž se tak autobusy staly plně nízkopodlažními. Ani po ukončení výroby modelu Citybus se hradecká flotila vozů Irisbus nepřestala rozšiřovat, když od roku 2005 do roku 2012 do východočeské metropole zavítalo postupně 44 kusů nástupnického typu Irisbus Citelis, přičemž vozů standardní délky bylo tentokrát 24, článkových pak zbylých 20. Právě tyto autobusy nyní začínají být nahrazovány kloubovými vozy Urbanway v mild-hybridním provedení, o kterých tento článek primárně pojednává.
Ani vozy Iveco Urbanway nejsou v Hradci Králové žádnou novinkou. Jako náhrada za dosloužilé vozy Renault/Irisbus Citybus a Irisbus Citelis našlo do města od roku 2018 cestu již 34 kusů ve standardním provedení. Poslední jedenáctka, již v provedení EURO VI-E s modernizovanou zádí, interiérem a pracovištěm řidiče vzešla z výběrového řízení, které bylo vyhlášeno už v červenci 2023 a na jehož základě proběhla i objednávka dvanácti kloubových autobusů, o nichž tento článek pojednává. Tendru se účastnil pouze jediný účastník, ZLINER, kterému tak celá zakázka v hodnotě přes 320 milionů korun připadla.
Oproti dříve dodaných autobusům Urbanway vozy disponují novým provedením předního čela. Jedná se o první článkové vozy Urbanway s faceliftovaným vzhledem, které byly v tuzemsku zařazeny do provozu. Letos by se měly objevit také v Českých Budějovicích a Praze. Připomeňme také, že se nejedná o typické hybridní autobusy, ale o takzvaný mild-hybrid. To znamená, že elektromotor slouží jen jako podpůrný zdroj energie při akceleraci a po chvíli se vypíná. Elektrická energie v bateriích na střeše je využívána také při stání k zásobování palubní sítě vozidla, díky čemuž může zůstat motor během stání vypnutý (v praxi se tak u systému od Iveca neděje vždycky, na rozdíl třeba od autobusů MAN).
Co se týče provedení interiéru, byly vozy dodány v podobném provedení, jako předchozí exempláře. To zahrnuje pro Hradec Králové stále poněkud netypická madla v nerezové úpravě a sedačky potažené červenou koženkou, což jsou prvky, které jsou standardní až od konce roku 2022, kdy se objevily v dodaných vozech SOR řady NS. Celkem je pro cestující připraveno 36 sedadel, dalších 89 osob je možno přepravovat vestoje. Vnitřní informační systém pak, jako je v Hradci Králové již tradiční, zahrnuje celkem 6 LCD panelů od firmy Bustec, z toho dva umístěné na vnitřní straně vnějších LED panelů a čtyři na stropě.
Tucet nových autobusů má pod ev. č. 241–252 do provozu začít vyjíždět postupně od pondělí 27. ledna 2025. Zároveň s jejich zařazováním začnou z ulic mizet článkové autobusy Irisbus Citelis 18M, z nichž se mají některé vzdát odbavovacího systému ve prospěch Urbanwayů.