Šestý ročník oblíbené akce Pražské integrované dopravy se v kulisách terminálu Letňany odehraje již tuto sobotu 13. 5. 2023. Nakonec ale bez původně avizovaných trolejbusů, které zastoupí jen vystavená Škoda 8 Tr a na vložených spojích linky 58 nasazená podniková „čtyřiadvacítka“. Oproti předešlým ročníkům zchudne vozový park na speciálních autobusových linkách a prořídne také letňanská výstava, jejíž potenciál se očividně pomalu vyčerpává. Na druhé straně je v těžišti celé akce slibován bohatý doprovodný program.
Mezi 10:00 a 17:00 bude do terminálu Letňany jako už tradičně soustředěna jak přehlídka moderních typů autobusů vystavených jednotlivými dopravci PID, tak výchozí zastávka zvláštních linek PID 1-7. V epicentru akce se v informačních stáncích tradičně představí ROPID, Dopravní podnik hl. m. Prahy nebo České dráhy, které doplní prodejní stánek značky Locomotif nebo MatysArt. Dění na rozsáhlé ploše terminálu poté doplní komentované prohlídky koordinačního dispečinku PID (v 10:30, 11:30, 13:30, 14:30 a 15:30), vystavený Besipbus nebo náborový autobus DPP.
Přehlídka vozidel v Letňanech
Tradiční výstavní plocha na letňanském terminálu bude letos náležet výhradně moderním autobusům, kterých by měli dopravci působící v Pražské integrované dopravě představit necelé dvě desítky. Zatímco některé vozy se na akci ukáží svůbec poprvé, jiné mohli návštěvníci vidět už v loňském roce. Všechna prezentovaná vozidla s výjimkou trolejbusu budou každopádně oděna do šedého laku se svislými červenými pruhy, jímž se může v tuto chvíli pochlubit už téměř 200 autobusů zapojených do systému. Seznam předpokládaných účastníků akce z řad autobusů přinášíme jako každoročně ve spolupráci s organizací ROPID a ani letos si neodpustíme upozornění, že se jedná o pracovní přehled.
První dopravce v abecedě se nemění a pro letošek zůstane shodné i jím prezentované vozidlo. ABOUT ME tak na akci přiveze midibus BMC Procity 10,6m ev. č. 1954, jenž běžně jezdí na lince 164. Po roční pauze se naopak do Letňan vrátí společnost ARANEA zabývající se zajišťováním subdodávek, která představí její SOR NS 12 diesel ev. č. 1493. Vůz s výrobním číslem 1 firma do provozu zařadila letos v únoru a nasazuje jej na pražskou nejvýchodnější tangentu 209 (viz článek 2/2023). Letošní ročník nevynechá ani Arriva City, jež má stejně jako v loňském roce odprezentovat dvojici autobusů od německého výrobce MAN. Vedle tříosého, 14,7 metru dlouhého kolosu Lion’s City L známého ze svazku černomosteckých linek 220 a 223 terminál ozdobí také jeden ze čtveřice strojů MAN Lion’s City 12C s modulem EfficientHybrid (viz článek 1/2022). Pozadu nezůstane ani středočeská Arriva se Setrou S 419 UL ev. č. 9857, t. č. čerstvě převléknutou do šedé barvy a svislých červených pruhů.
Kladenská společnost Autodoprava Lamer by měla letos představit minibus Isuzu NovoCiti Life ev. č. 1275, který provozuje od ledna 2022 na lince 456 spojující Libčice nad Vltavou se Slaným. Doplní ji přitom ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva Transport Česká republika s jedním z osmi nových Crosswayů LE LINE 12M (ev. č. 8794-8801). Svůj nejnovější přírůstek v podobě Crosswaye LE LINE 10,8M ev. č. 1342 ukáže i LEXTRANS BUS z Čisté. Prostřednictvím dopravce ČSAD Benešov anebo ČSAD Slaný se zúčastní také koncern ICOM s jedním z loňských vozů Setra S 415 LE business (viz článek 9/2022), naopak ČSAD Střední Čechy letos dorazí pouze s městskými autobusy Iveco Urbanway a Streetway (viz článek 2/2023).
Porci až čtyřech autobusů má také letos nabídnout Dopravní podnik hl. m. Prahy. Vedle jednoho z vozů Solaris Urbino 10,5 (viz článek 9/2021) a elektrobusu Škoda 36 BB E’CITY (viz článek 2/2023) půjde o nový letištní Iveco Crossway LE CITY 14,5M. Když se vše podaří, tak přijede také Iveco Streetway 18M, tedy zástupce typu, který má letos začít zaplavovat pražské ulice (viz článek 4/2023). Vyjmenované autobusové reprezentanty doplní muzejní trolejbus Škoda 8 Tr9 ev. č. 494 z roku 1960.
Další dva autobusy do Letňan přiveze Martin Uher, přičemž v jeho případě se bude jednat o vůbec poslední vyrobenou Dekstru LF 38 (ev. č. 1109), kterou do provozu zařadil loni v létě, spolu s článkovým Solarisem Urbino 18 ev. č. 1161 z podzimu. Výčet ukončíme Transdevem Střední Čechy, jehož menu zahrne středněpodlažní Iveco Crossway LINE 12M ev. č. 8374 určený pro dálkovou vozbu mezi Prahou a Rakovníkem spolu s „hrbatým“ SORem CN 12 ev. č. 8375.
Speciální linky PID
Výstavu lokalizovanou do terminálu v Letňanech letos doplní celkem 7 speciálních linek PID spolu s posílenou trolejbusovou „padesátosmičkou“. Pojetí celé akce je letos s ohledem na napjatost veřejných financí skromnější – oproti nabitým předešlým ročníkům se na linky rozjede jen 17 autobusů, a to především z řad vozů Karosa 700 a Š, Ikarusů nebo „erťáků“. Částečně se v této souvislosti mění také linkové vedení. Zcela zmizelo spojení do Brandýsu nad Labem-Staré Boleslavi (původní linka PID 5) i Ctěnic (původní linka PID 6), jiné bude rovněž trasování linky ke Chvalskému zámku.
PID 1 vedená polookružně v trase Letňany – Prosek – Kobylisy – Sídliště Bohnice – Poliklinika Mazurská – Kobylisy – Prosek – Letňany.
Páteřní linka 1 bude také letos domovem kapacitních autobusů. Po vzoru loňského roku nabídne Ikarus 280.70E původem z Warszawy uchovaný ve sbírkách RETROBUSY CHOMUTOV, který po delší pomlce doplní Milan Jiroš se svým příměstským Ikarusem 280.10 původem z Berouna. Na „jedničce“ se představí rovněž plynová Karosa B 741 zachráněná v loňském roce z Bratislavy (ex-2649) a bezesporu nejvyšší účastník celé akce v podobě patrového autobusu MAN Lion’s City DD. Ten RETROBUSY CHOMUTOV získaly loni v září z německé metropole Berlína, z jehož ulic vozy mizí v souvislosti se zařazováním nových patrových autobusů ADL Enviro500.
PID 2 vedená polookružně v trase Letňany – Tupolevova – Ďáblice – Květnová (Hvězdárna Ďáblice) – Českolipská – Letňany.
Linka 2 letos bude stát na dvojici autobusů, a sice muzejní Škodě RTO 706 MTZ (městské provedení) z flotily historických vozidel BusLinu a Karose ŠL 11.1310 ze sbírek plzeňského Škoda-Bus klubu.
PID 3 vedená okružně v trase Letňany – Tupolevova – Obchodní centrum Čakovice – Čakovice – Miškovice – Kbely – Rychnovská – Letňany.
Nejpestřejší výpravu nabídne jako už tradičně linka č. 3. Prim ovšem tentokrát nebudou hrát zajímavé autobusy provozované ještě v nedávné době na běžných linkách, nýbrž eintopf z autobusů historických. Největšími perlami budou Škoda RO MTZ (městské provedení) ev. č. 206 ze sbírek Dopravního podniku hl. m. Prahy a Škoda 706 RTO LUX Jana Kukly. Ty doplní ukázkově opravená Karosa ŠD11.2040 Tourist patřící Arrivě City, muzejní Karosu B 731.04 z roku 1985 (ev. č. 3709) od DPP a strašická C 734.20. Vybrané spoje linky poté zajistí Ikarus 280.10 Milana Jiroše.
PID 4 vedená okružně v trase Letňany – Poliklinika Frýdecká – Sídliště Letňany – Staré Letňany – Rychnovská – Letňany.
Linka 4 nabídne také letos mini- a midibusy. Pro šestý ročník Autobusového dne PID se ale počítá s nasazením pouze dvojice vozů – Avie-Ikarus 543.20 od Výtopny Zdice a jedním Fordem Transit zajišťujícím službu Bezba doprava.
PID 5 vedená v trase Letňany – Hloubětín – Černý Most – Chvalský zámek a zpět.
„Pětka“ opouští svou tradiční trasu do Brandýsu nad Labem-Staré Boleslavi a v letošním vydání nabídne spojení s Chvalským zámkem. Oproti loňské lince PID7 bude řešena jako rychlíková s nácestnými zastávkami pouze v Hloubětíně a na Černém Mostě. Vypravena má být Karosa ŠD 11.2040 Tourist v tyrksovo-krémovém laku, přičemž jeden spoj v obědové pauze odjede strašická ŠL 11.
PID 6 vedená v trase Letňany – Prosek – Palmovka a zpět.
PID 7 (původně plánovaná jako linka PID T) vedená okružně v trase Letňany – Českolipská – Nový Střížkov – Prosek – Letňany.
Linka 6 je kopií loňské linky PID 8. Letošní menu opět nabídne muzejní Karosu B 731.04 od pražského Dopravního podniku (ta se objeví také na lince PID 3), vedle níž se představí zachovaný Renault Agora S z roku 1999, který na lince 110 provozoval mezi lety 2013 a 2020 Jaroslav Štěpánek (variantou je také nasazení Karosy B 941E.1966 ev. č. 6321). Ty dále doplní Karosa B 961.1970 ev. č. 6379, jež je Dopravním podnikem hl. m. Prahy vyčleněna pro provoz na nostalgické lince K.
Jak na PID 6, tak na PID 7 se v průběhu dne ukáže Karosa B 732.1654 původem z Plzně, která v září 2022 několik dní pod ev. č. 5732 vozila cestující na lince 171 z Horních Počernic na Depo Hostivař. Sekundovat jí na lince PID 7 bude Karosa B 941.1934 ev. č. 6244 původem z Dopravního podniku hl. m. Prahy.
Trolejbusová linka 58 je v současné době provozována o víkendech v rozsahu 7 párů spojů, z nichž 3 páry jsou vedené až do Miškovic. Tento běžný kurz obsadí také o nadcházející sobotě Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 509, zatímco Škoda 24 Tr ev. č. 508 bude pendlovat na trolejbusovém polygonu mezi terminálem v Letňanech a zastávkou Trutnovská, resp. okružní křižovatkou u zastávky Obchodní centrum Čakovice. Můžeme rovněž prozradit, že na jedno z pořadí linky 110 má být v sobotu nasazen TEDOM C12 G ev. č. 1535 Jaroslava Štěpánka.