Menu

Co nabídne sobotní Autobusový den PID 2024?

Irisbus Midway 9,7M od firmy LEXTRANS BUS zastavil při konání Autobusového dne PID 2021 u třeboradického hřbitova. (foto: Matěj Stach)
Irisbus Midway 9,7M od firmy LEXTRANS BUS zastavil při konání Autobusového dne PID 2021 u třeboradického hřbitova. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy Ostatní Trolejbusy
16. 05. 2024 18:06
Matěj Stach
4 minuty čtení

Místo Letňan Letná. Autobusový svátek Pražské integrované dopravy se vrací v sedmém vydání. Těžiště tradiční akce se premiérově přesune na Letenskou pláň do blízkosti tramvajových zastávek Sparta, kde bude v sobotu 18. května 2024 od desáté hodiny dopolední připravena statická výstava soudobých autobusů i pestrý doprovodný program. Chybět nebudou ani oblíbené jízdy s historickými autobusy, jež doplní podobě jako v roce loňském třeba patrový vůz značky MAN původem z Berlína.

Časové okno mezi sobotní 10. a 17. hodinou bude na Letenské pláni věnováno prezentaci stávajícího vozového parku dopravců Pražské integrované dopravy, kterému budou jako obvykle sekundovat informační stánky organizace ROPID, Dopravního podniku hl. m. Prahy, Českých drah a Středočeské centrály cestovního ruchu. Vedle Bezba dopravy se v rámci letošního ročníku představí také projekt poptávkových vozidel PID Haló, jež se v pilotním provozu poprvé rozjedou od srpna na Českobrodsku. Ty dále doplní Besipbus, náborový autobus Dopravního podniku a prodejní stánky Locomotif nebo MK model.

Přehlídka vozidel na Letenské pláni

Naproti domovu fotbalové Sparty se letos představí soudobé autobusy oděné výhradně do šedého laku se svislými červenými pruhy, jenž na přelomu roku převládl nad trikolorou užívanou od roku 2010. Mezi necelými dvěma desítkami vozidel nebudou chybět ani trolejbusoví reprezentanti z linek 58 a 59, jejichž provoz byl zahájen 1. února, resp. 6. března 2024. Dopředu upozorňujeme, že přiložená soupiska ještě může doznat změn.

Na akci se představí také minibus od Erdumanu vlastněný ABOUT ME. (foto: Matěj Stach)

ABOUT ME podobně jako v letech předešlých doveze zástupce značky BMC, kterou tentokrát bude reprezentovat midibus BMC Neocity 8,6m ev. č. 1916, jenž patří mezi vozy zařazené do provozu ve druhé polovině roku 2023. Doplní jej další zástupce tureckého původu v podobě minibusu Erduman Seyyah, který si na lince 194 odbyl pod číslem 1907 premiéru 16. února 2024 (viz článek 2/2024). Přijede také ARRIVA CITY s jedním z autobusů MAN Lion’s City L obligátně spjatých se svazkem linek 220 a 223. Jednat se bude o svisle pruhovaný vůz z intervalu ev. č. 9913–9915. Vůbec poprvé se veřejnosti a fanouškům dopravy ukáže midibus Škoda D’CITY 9 LE (Temsa MD9 LE), další z řady vystavovaných vozidel vyráběných na Blízkém východě (viz článek 4/2024). Zúčastní se také středočeská ARRIVA, jež dorazí se středněpodlažními autobusy Setra S 419 UL a Mercedes-Benz Integro II L rovněž převlečenými do „pyžama“.

Chybět nebude podobně jako v minulých letech ani kladenská Autodoprava Lamer se svým zánovním Crosswayem LE LINE 10,8M ev. č. 1280 provozovaným na lince 456. ČSAD Benešov z koncernu ICOM doveze vlašimské Isuzu NovoCiti Life ev. č. 7793, ČSAD Slaný poté představí některou z nových Seter S 415 LE business. ČSAD MHD Kladno ukáže rebrandovaný SOR NBG 18 a konečně poslední z účastnících se dopravců se zkratkou ČSAD v názvu – společnost ČSAD Střední Čechy – přiveze jeden ze svých nových článkových autobusů MAN Lion’s City 18C a dále městský Urbanway.

Dvojici autobusů Mercedes-Benz Integro II L zakoupil někdejší PROBO BUS postupně v letech 2014 a 2017. Vůz ev. č. 9854 barvy PID nosí od září 2023, vůz s číslem o jedna vyšším až od letošního května. (foto: Matěj Stach)

Největší množství vozidel představí na akci jako obvykle Dopravní podnik hl. m. Prahy, jenž vedle kloubového Streetwaye (viz článek 9/2023) a midibusu SOR ICN 9,5 (viz článek 11/2023) ukáže také SOR TNS 18 z linky 58 a trolejbus Škoda-Solaris 24m z letištní „devětapadesátky“. Na Letenskou pláň při příležitosti konání sedmého Autobusového dne PID dorazí také Lutan se svou Scanií Citywide LE ev. č. 1223 (viz článek 1/2023), která jako jediná v systému reprezentuje novou generaci modelu, jehož výroba skončila na sklonku roku 2023. Abecedně předposledním účastníkem letos bude OAD Kolín s vozy SOR ICN 12 a SOR CNG 12. Poslední Transdev Střední Čechy přiveze středněpodlažní Crossway LINE 12M a rovněž jeden z autobusů ICN 12.

Scania Citywide LE ev. č. 1223 patřící společnosti Lutan vjíždí do Mladé Boleslavi. (foto: Matěj Stach)

Speciální linky PID

Soubdobé autobusy vystavené na Letenské pláni doplní po vzoru předchozích ročníků linky PID, kterých bude tentokrát opět osm. S ohledem na přesun epicentra akce vyjedou spoje v úplně nových trasách, přičemž cestující dovezou také k neokoukané atrakci v podobě Staré čistírny odpadních vod v Bubenči. Jedna z linek bude jezdit ke Království železnic, hned dvě společně s tramvajovou linkou č. 43 (v polookružní trase Vozovna Střešovice – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Náměstí Republiky – Vltavská – Strossmayerovo náměstí a zpět) poté obslouží Muzeum MHD. Na speciálních linkách se má představit cekem 19 autobusů, z nichž část bude povinně místenková.

Schéma zvláštních autobusových linek PID. (zdroj: ROPID)

PID 1 vedená polookružně v trase Letenská pláň – Kuchyňka – Kobylisy – Podhajská pole – Krakov – Poliklinika Mazurská – Kobylisy – Kuchyňka – Letenská pláň.

Linka 1 si jako jediná alespoň částečně zachová svou podobu, jelikož opět spojí těžiště Autobusového dne PID s Kobylisy a bohnickým sídlištěm. Podobně jako v minulých letech nabídne článkové autobusy známé i z předešlých let a jiných akcí. Konkrétně půjde o Ikarus 280.70E původem z Warszawy ze sbírky Retrobusů Chomutov, příměstský Ikarus 280.10 Milana Jiroše původem z Berouna a ex-pražskou Karosu B 941E.1966 ev. č. 6321.

PID 2 vedená v trase Letenská pláň – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Bílá Labuť – Florenc a zpět.

Na „dvojce“ se celý den budou střídat ex-pražská Karosa B 951.1713 ev. č. 4014 společně s vozem B 732 původem z Plzně, který nese atraktivní červeno-vínový kabátek dílen 4RAIL.

Sobota 9. září 2023 patřila Regionálnímu dni železnice v Praze. Na lince PID 2 se tehdy představila stejná Karosa B 732, která na ni vyjede také při Autobusovém dni PID. (foto: Matěj Stach)

PID 3 vedená v trase Letenská pláň – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Anděl – Na Knížecí a zpět.

Třetí linka letos nebude obsazena mnoha různými vozy tak, jako tomu bylo v letech předchozích, usadí se na ni Karosa C 734.00 původem od Armády České republiky a Irisbus Citybus 18M 2071 z Hradce Králové (ev. č. 272).

PID 4 vedená poloookružně v trase Letenská pláň – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Norbertov – Poliklinika Petřiny – Kajetánka – Vozovna Střešovice – Hradčanská – Letenská pláň.

Kolem střešovické vozovny budou tematicky jezdit autobusy z Muzea MHD (Karosa B 731.04 ev. č. 3709 a Škoda 706 RO MTZ ev. č. 206), které dále doplní Avia Ikarus 543.20 z Výtopny Zdice a Karosa ŠD 11.2040T Jana Kukly.

PID 5 vedená v trase Letenská pláň – Nemocnice Bubeneč – Sídliště Baba a zpět.

„Pětku“ obsadí vzorně zrekonstruovaná Karosa ŠD 11.2040T společnosti ARRIVA CITY v doprovodu Karosy LC 736.40 rovněž od Jana Kukly.

Muzejní „eška“ dopravce ARRIVA CITY zastavila na Toužimské v Letňanech. (foto: Matěj Stach)

PID 6 vedená v trase Letenská pláň – Hradčanská – Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba – Čistírna Bubeneč a zpět.

Do Staré čistírny odpadních vod mají jezdit Škoda 706 RTO LUX od Jana Kukly a tyrkysová Karosa ŠD 11.2040T ze soukromé sbírky.

PID 7 vedená v okružní trase Letenská pláň – Letenská pláň.

Na vyhlídkové jízdy vyrazí nejvyšší účastník celé akce v podobě ex-berlínského autobusu MAN Lion’s City DD od Retrobusů Chomutov.

PID 8 vedená v trase Letenská pláň – Hradčanská – Letenská pláň.

Kyvadlová linka PID 8 je doporučeným bezplatným spojením na Letenskou pláň. Střídat se na ni budou SOR B 9,5 Ondřeje Kovaříka (ex-PMDP, ev. č. 480) a původem pardubický Renault Citybus ev. č. 163 od spolku FAST BUS.

Jako záložní má sloužit Karosa C 954E.1360 původem z Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, jež až do října 2023 jezdila na smluvních linkách. Nyní ji vlastní Retrobusy Chomutov.

Dotčená Karosa C 954E.1360 zachycená 24. 3. 2016 v Jirkově ještě v plné síle. (foto: Matěj Stach)

Podobné články