Od 16. 3. 2023 začaly cestujícím v rumunském městě Craiova sloužit nové tramvaje z produkce polského výrobce Pesa. Ten má na základě vítězství v tendru dodat na jih Rumunska celkem 17 vozů z rodiny Twist.
Připomeňme, že vítězství Pesy se rodilo za zajímavých okolností. Craiova nejprve musela soutěž třikrát vypsat – do prvních dvou se totiž nikdo nepřihlásil, protože nastavené podmínky byly nesplnitelné. Při třetím pokusu se pak sešly hned čtyři nabídky – turecké výrobce reprezentovaly značky Bozankaya a Durmazlar, Polsko zastupovala Pesa a nejpřekvapivější byla účast ukrajinské firmy Tatra-Jug. Právě ukrajinský subjekt byl prohlášen za vítěze, avšak Pesa proti tomuto vyhodnocení protestovala, přičemž napadala nejen vítězství Tatra-Jugu, ale i druhého účastníka v pořadí – tureckého Durmazlaru. Odvolací orgány daly její argumentaci v obou případech zapravdu, a tak zatímco výrobci Tatra-Jug i Durmazlar byli vyloučeni, Pesa poskočila z třetího místa až na první příčku a v červenci 2021 s ní mohla být – po takřka 17 měsících od podání nabídky do tendru – uzavřena smlouva.
První vůz byl v Bydgoszczi dokončen již na podzim loňského roku a po interních zkouškách ve výrobním závodě se vydal v listopadu nejprve do Olsztynu, kde byly v nočních hodinách realizovány vybrané zkušební jízdy. Do svého rumunského působiště byla tramvaje převezena dne 1. 12. 2022 a nyní je ve městě již 10 ze 17 objednaných tramvají. Po dokončení homologačního procesu (ten zahrnuje mj. nájezd ve zkušebním provozu pouhých 500 km) a obdržení certifikace od rumunské agentury AFER bylo možné tramvaje zařadit do provozu s cestujícími od 16. 3. 2023. Na dodání všech tramvají má Pesa čas do května, což by měla dle slov svých zástupců bez obtíží stihnout.
PESA Twist pro Craiovu představuje tříčlánkový vůz o délce 27 m, který má střední podvozek řešený jako neotočný, zatímco krajní podvozky jsou plně otočné. Vozidla nabízejí 58 míst k sezení, disponují WiFi, USB nabíjecími porty, klimatizací atp. Z hlediska provedení uspořádání interiéru jsou vozy ještě reprezentantem starší verze s podestami pod všemi sedadly situovanými nad podvozky.
Nové tramvaje z produkce Pesy by měly přinést konec provozu starších tramvají z produkce ČKD Tatra (ex-berlínských vozů KT4D a ex-drážďanských tramvají T4D-MT) i rakouských licenčních Düwagů z SGP (vozidel E1 původem z Vídně).
Připomeňme, že Pesa v minulosti dodala v rámci Rumunska tramvaje do Kluže (Cluj-Napoca) a Iasi. Kromě tramvajového sektoru se nyní snaží v zemi hraběte Drákuly prorazit i na „velké dráze“. Počátkem roku předložila dvojici nabídek na dodávku regionálních a meziregionálních vlaků, kde proti ní stojí francouzský Alstom.