Menu

Credobus dodá 131 autobusů Econell 12 Next pro MÁV

Autobus Econell 12 Next byl představen v létě 2022, prvního zákazníka ale našel až po třech letech. (foto: Kravtex-Kühl Csoport)
Autobus Econell 12 Next byl představen v létě 2022, prvního zákazníka ale našel až po třech letech. (foto: Kravtex-Kühl Csoport)
Stáhnout PDF
Autobusy
08. 04. 2025 18:40
Libor Hinčica
2 minuty čtení

MÁV Személyszállítási Zrt. (někdejší Volánbusz) vyhlásil podle očekávání vítězem tendru na dodání celkem 131 dieselových příměstských autobusů výrobce Kravtex-Kühne Csoport, jenž prodává autobusy pod značkou Credobus, která v minulosti vznikla coby licenční producent českých autobusů značky SOR. Provázání „s Libchavami“ nicméně v průběhu let sláblo a poslední generace autobusů Econell Next, která by měla nyní omladit flotilu MÁVu, již nemá s českými vozy žádné dědičné prvky.  

Celá produkce Credobusu (resp. Kravtexu) stojí a padá na zájmu státního autobusového dopravce. Do zahraničí se podařilo exportovat jen pár kusů a slabý zájem byl i od ostatních maďarských provozovatelů. Nezřídka se přitom stávalo, že výroba autobusů v Győru běžela na sklad bez toho, že by měl Kravtex podepsanou jakoukoli objednávku (hromadící se dokončené autobusy poté byly dokonce odstavovány na veřejných komunikacích v okolí závodu), načež bylo příhodně vypsáno výběrové řízení ze strany Volánbuszu, které Kravtex vyhrál, takže mohl všechny vyrobené kusy vyexpedovat.

Pohled zezadu na autobus Econell 12 Next. (foto: kravtex-Kühl Csoport)

Aktuální tendr je ostatně zářným příkladem takového postupu. Soutěž na dodání 131 vozů standardní délky byla vypsána v lednu 2025, přičemž někdejší Volánbusz obdržel trojici nabídek – kromě Kravtexu šlo ještě o nabídky od dealerů autobusů Iveco (Eco-Tech Vision Kft.) a Mercedes-Benz (Truck-Trailer & Parts Kft.). Vítězství však zůstalo u domácího producenta, neboť ostatní dva účastníci byli vyloučeni pro nesplnění formálních záležitostí zadávacího řízení, když nepředložili požadovaný dokument o spotřebě (UITP SORT 3).

Kravtex nabídl dodávku za 23,32 mld. forintů (cca 1,44 mld. Kč/10,92 mil. Kč za vůz; v uvedené ceně jsou zahrnuty také náklady životního cyklu, nejde tedy o pořizovací cenu samotného autobusu, pozn. autora). Zahájení dodávek se očekává bezprostředně po podpisu smlouvy, neboť autobusy jsou opět už v předstihu vyrobeny (odstavná plocha výrobce jimi byla zaplněna již v závěru loňského roku). 

Elektrobus Electronell 18 si odbyl premiéru v závěru loňského roku. Od 1. do 9. 4. 2025 poprvé svezl cestující v rámci testovacího provozu u MÁV. Z testování pochází tento snímek odhalující uspořádání komponentů na střeše vozidla. (foto: Béges Zoli)

Pro Kravtex to znamená první úspěch na poli dodávek 12m autobusů nové generace Econell Next. Aktuální verze spatřila světlo světa v říjnu 2021 nejprve v podobě článkového vozu, na který v létě 2022 navázal i první vůz standardní délky. Zatímco na kloubové vozy se již podařilo zakázku získat a realizovat (celkem bylo vyrobeno a předáno 47 autobusů, a to opět Volánbuszu, resp. dnes MÁVu), autobusy standardní délky na první objednávku až dosud čekaly, resp. formálně vzato stále čekají, neboť na podpis smlouvy se musí kvůli zákonným lhůtám ještě pár dnů počkat.   

Připomeňme, že kromě dieselové verze vznikly na platformě Econellu Next také dva prototypy elektrobusů. Ty aktuálně finišují devítidenní zkušební provoz (od 1. 4. do 9. 4. 2025) na meziměstských linkách v regionu okolo města Érd (jižně od Budapešti). Zatímco 12m elektrobus (představený v červnu 2024) již dříve cestující vozil, pro kloubový Electronell 18 šlo o premiéru.

Podobné články