Městská hromadná doprava v Říčanech zůstane od 1. 9. 2025 i nadále v režii dopravce ČSAD Benešov z koncernu ICOM transport. Ten ve výběrovém řízení běžícím od konce dubna 2024 porazil pětici dalších subjektů včetně ABOUT ME anebo Lutana. Podle podmínek smlouvy by měl do konce příštího roku staronový dopravce na linky nasadit větší a pohodlnější autobusy, které nahradí stávající flotilu minibusů postavených na podvozcích malých nákladních automobilů.
Říčany vypsaly otevřené řízení na zajištění provozu městské dopravy na dobu deseti let 29. dubna 2024. Příjem nabídek měl být původně ukončen o měsíc později, nakonec se však vlivem vypořádávání otázek potenciálních uchazečů a s ním souvisejícími úpravami zadávací dokumentace protáhl až do 8. 7. 2024. Mezitím zadavatel opakovaně přistoupil k úpravě znění technických a technologických standardů. Přehodnotil např. požadavek na výměnu podlahové krytiny před uplynutím 5,25 roku od zařazení do provozu, který zcela zrušil, především ale upravil maximální délku z původní hodnoty 8 050 mm na 8,5 metru. Nasazení ještě větších vozidel (uchazeči se doptávali např. na možnost částečného nasazení vozů SOR ICN 9,5) ale Říčany s ohledem na omezenou průjezdnost značné části ulic s provozem MHD logicky nepřipustily.
Jak už bylo zmíněno na začátku textu, do soutěže se nakonec přihlásilo celkem šest subjektů. Dopravce ČSAD Benešov si vítezství odnesl s nabídkovou cenou 53,83 Kč/km. Na stříbrné pozici skončilo ABOUT ME s cenou 54,38 Kč/km, třetí příčku poté obsadilo sdružení UMBRELLA CITY LINES a UMBRELLA Coach & Buses (58,35 Kč/km). Za nimi se umístilo další sdružení BUSLine pro Říčany složené z BL 17 a BusLine LK, Lutan a konečně ARRIVA CITY. Dopravce smlouvu podepsal 21. 8. 2024. Za město ji musí schválit ještě zastupitelstvo, které by se mělo sejít 11. září. Následně smlouva vstoupí v účinnost a začne se počítat lhůta, ve které má ČSAD Benešov nasadit nové autobusy.
Právě ty se vedle dalšího rozšíření provozu stanou pro cestující jedním z důležitých benefitů smlouvy na příštích deset let. Podle koordinátora veřejné dopravy Sebastiana Macury „cestující zajisté ocení nový dopravní koncept, který přinese například častější spojení na sídliště Olivovna.“ Macura vypíchl také nová kapacitnější vozidla, jež mají být do provozu v počtu minimálně 10 kusů zařazena nejpozději do 15 měsíců od nabytí účinnosti smlouvy. Pasažérům nabídnou pohodlnější sedadla i lepší jízdní komfort, což město ošetřilo tím, že požadavky nelze splnit s minibusy stavěnými na dodávkových platformách.
Kromě Říčan se do soutěžení nového provozovatele městské dopravy ze středočeských měst letos pustila také Kutná Hora. Tamní tendr ovládl už v červnu Lutan, který má na linku č. 801 vyjet s elektrobusy MAN Lion’s City 10E.