Menu

ČSAD Česká Lípa pořídila první faceliftové Crosswaye v systému PID

Faceliftované Crosswaye si cestu k českým dopravcům nalézají až několik měsíců po zahájení jejich produkce. (foto: Bc. Vojtěch Mařík)
Faceliftované Crosswaye si cestu k českým dopravcům nalézají až několik měsíců po zahájení jejich produkce. (foto: Bc. Vojtěch Mařík)
Stáhnout PDF
Autobusy
04. 10. 2024 19:37
Bc. Vojtěch Mařík
2 minuty čtení

Po nenápadném nasazení prvních faceliftovaných autobusů Iveco Crossway na našem území na linky MHD v Litoměřicích se do provozu v ČR chystají také tři zástupci osvědčeného vysokomýtského stroje v linkovém provedení. Jejich majitelem je ČSAD Česká Lípa, která pořídila vozidla pro obsluhu linek v Pražské integrované dopravě, což se odráží i v pruhovaném lakování.

Autobusy ČSAD Česká Lípa na linkách v metropolitním integrovaném systému vyjely poprvé na začátku ledna 2017, kdy se v rámci postupující integrace do PID zapojila oblast pod bájnou horou Říp na pomezí Středočeského a Ústeckého kraje. Dopravci připadla linka 467 v relaci Mělník – Roudnice nad Labem společně s linkou 468 z Mělníka do Černoučku. Pro dvojici linek měla firma, tehdy oplývající nepřeberným množstvím autobusů SOR, vyhrazenou čtveřici autobusů C 10,5 z roku 2001 v barvách Dopravního podniku Ústeckého kraje doplněnou o o dva roky mladší bílý stroj stejného typu. Ještě během léta následujícího roku byly čtyři starší autobusy (ev. č. 1061 až 1064) nahrazeny ojetými Crosswayi LE původem z ČSAD Karviná (ev. č. 1071–1074). Pátý SOR C 10,5 se v roli záložního a sporadicky vypravovaného autobusu držel až do ledna 2020.

Trojice autobusů Crossway LE LINE pro dopravce ČSAD Česká Lípa. (foto: Bc. Vojtěch Mařík)

S dalším růstem systému PID přibývaly i další závazky českolipské ČSAD vůči Praze a Středočeskému kraji, což vyžadovalo přirozeně i rozšiřování flotily autobusů určených pro provoz na linkách PID. To probíhalo až do roku 2021 výhradně pomocí autobusů provozovaných již dříve mimo systém PID, anebo právě prostřednictvím ojetých autobusů. Namátkou můžeme zmínit sedmero vozidel SOR CNG 12 (ev. č. 1081–1087), pořízených z prostějovské FTL mezi lety 2019 a 2021 nebo tandem unikátních SORů LCG 12 (č. 1075 a 1088) z téhož působiště. První nové autobusy pořízené přímo pro provoz linek zahrnutých v systému PID obdržel dopravce z města na Ploučnici na jaře 2021. I tehdy, stejně jako dnes, se jednalo o snad nejobvyklejší regionální autobusy Iveco Crossway LE LINE 12M.

Letošní tříkusová várka vozidel Iveco Crossway LE LINE 12M by se na první pohled mohla v záplavě nových autobusů, chystajících se na prosincovou výměnu dopravců ve středních Čechách, zdát jako kapka v moři. Upozorňuje na sebe ale tím, že se jedná o první linkové autobusy tohoto typu se zabudovanými systémy souhrnně označovanými jako ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) v ČR a zároveň první autobusy Iveco s novou tváří v systému Pražské integrované dopravy.

Pohled zezadu na faceliftovaný Crossway. Zde je změn naprosté minimum. (foto: Bc. Vojtěch Mařík)

Autobusy, jež obsadily číselnou řadu 1060–1062, jsou vybaveny a oděny zcela v souladu se Standardy kvality PID. Zvenčí samozřejmě oko dopravního fanouška jako první upoutá nový vzhled předního čela a přední partie levého boku. Naopak pravý bok a zadní čelo vozidla jsou téměř k nerozeznání od kousků před faceliftem. Na zadním čele se změnilo provedení nápisu IVECO v límci pod oknem, na pravém boku jsou upravena tlačítka pro nouzové otevření dveří. ČSAD Česká Lípa se vydala osvědčenou a neměnnou cestou i v případě pohonného řetězce. Srdcem autobusu je i tentokrát motor Iveco Cursor 9. Jeho výkon 265 kW přenáší opět automatická převodovka Voith, oproti posledním dodaným vozům s čtyřstupňovou Diwa 6 je letošní porce osazena sedmistupňovou Diwa NXT.

Prostor pro cestující žádnou zásadní změnou neprošel. Jedinou výjimku tvoří snížený strop v prostoru prvních dveří a pracovitě řidiče. Ve vzniklém prostoru, nápadně připomínajícím uložení nádrží na CNG u plynových Crosswayů, se skrývá elektronika, jenž přibyla právě v souvislosti s aplikací systémů ADAS. Jinak se však autobusy zevnitř ničím neodlišují. Jsou vybaveny 45 pevnými místy k sezení pro cestující potaženými červenou, respektive modrou látkou s kostičkovým vzorem, vyvinutým speciálně pro vozidla ve středních Čechách. Řidič usedne do sedadla ISRI. Oproti ostatním středočeským dopravcům je salón pro cestující doplněn o područky na všech sedačkách sousedících s uličkou a modré záclony na oknech. Celý interiér je samozřejmě klimatizován, o tepelné pohodlí se stará jako již tradičně chladicí zařízení z produkce Thermo Kingu. Informace o trase cestujícím předá informační zařízení z dílny firmy Bustec, prodej lístků je zajištěn pomocí odbavovacího zařízení Mikroelektronika Synergy OCC3.

Všechny tři autobusy by měly vyrazit v příštímu týdnu na linky lounské provozovny, tedy 389 (Praha, Nádraží Veleslavín – Louny, Luna), 415 (Praha, Zličín – Žatec, aut. nádr.) a 589 (Hořešovice – Líský).

Pohled do interiéru vozu v tradičním provedení. (foto: Bc. Vojtěch Mařík)

Podobné články