Během první poloviny letošního roku se ukázal snad ve všech koutech Středočeského kraje, na jižní Moravě i v městských provozech v Třinci a Děčíně. Vzbudil přitom vesměs kladné reakce. Na konci června 2021 byl poté trikolorní MAN Lion’s City 12C EfficientHybrid po půlročním předváděcím turné předán koncovému majiteli z Kostelce nad Černými lesy, společnosti ČSAD POLKOST. Ta se ostatně stala už na přelomu roku jeho první zkušební zastávkou.
Dnešní článek zcela opomene techniku či pohled do salonu vozu a bude prost i popisu fungování užité mild-hybridní technologie, neboť jsme si touto etapou prošli již v textu prosincovém. Detailně se naopak podívá na průběh předváděcího turné a dostane se i k bilancování. Teprve třetí český MAN Lion’s City nové generace a vůbec první tuzemský autobus využívající řešení Mild Hybrid je v našich podmínkách přece jenom stále poněkud exotickým strojem.
První MAN Lion’s City 12C (EfficientHybrid) určený pro Českou republiku přistál v čestlickém opravárenském centru výrobce ve druhé polovině listopadu 2020, načež proběhlo jeho oživení, příprava na užívání kasy značky Mikroelektronika a k 9. 12. i nezbytná certifikace v rámci systému Pražské integrované dopravy. Do své první štace u dopravce ČSAD POLKOST se autobus pod zkušebním číslem 9997 přesunul 22. prosince 2020 a hned o den později se premiérově představil na polonočním pořadí 659/38 (tehdy zahrnujícím linky 382 a 387). V podobném duchu se nesla i jeho další vypravení do provozu, jen v sobotu pojmenovaná vždy jako 491/38 a v neděli zase kamuflovaná za 382/38 (linky 382, 387, 435 a 660). Vůbec naposledy se mild-hybridní MAN nové generace ukázal na linkách v okolí Kostelce nad Černými lesy ve čtvrtek 7. ledna 2021.
Následně už se vůz přesunul po prstencovitém Středočeském kraji na jih, a to při zapůjčení dopravci Martin Uher z Mníšku pod Brdy. Pod jeho taktovkou autobus vyjel poprvé 13. ledna 2021 na odpolední část 15. pořadí. Na linkách v podhůří Brd setrval vůz ev. č. 9997 až do 22. 1. a za více než týdenní zkušební provoz vystřídal celou řadu linek, jako jsou 314, 318, 321 a 447-449. Jednou si odskočil také na kurz 517/71 zajišťující výhradně spoje zmíněné linky spojující Dobříš s Příbramí. Po měsíční odstávce již na MAN s modulem EfficientHybrid čekala společnost OAD Kolín, která jej mezi 26. únorem a 7. březnem 2021 vysílala na nejrůznější linky příslušící provozovně Nymburk. Poté už se zkušební autobus přesunul na jižní Moravu, kde nejprve ve druhé polovině března u podniku ČSAD Tišnov a následně v posledních dubnových týdnech pod společností BDS-BUS absolvoval v součtu měsíc ježdění na výlukové lince xS4 nahrazující osobní vlaky běžně spojující Brno a Zastávku po aktuálně modernizované trati 240. Ve vynechaném mezidobí vůz zasáhl i do provozu na MHD Třinec, před čímž byl upraven na provoz s kasou Telmax.
Další dvě krátká dějství opět pocházejí z Prahy a jejího okolí. Pracovní dny mezi 3. a 10. květnem 2021 mild-hybridní MAN strávil u firmy STENBUS provozem na lince 401 spojující pražské Roztyly s Benešovem a následně s obcemi ležící na trase do Tábora a dále v rámci přejezdů vyjel i na linky 568 a 569. Ve čtvrtek 14. 5. se vůz ev. č. 9997 přesunul do malešické provozovny Arrivy City, odkud mezi 17. a 21. květnem zasahoval do provozu na strančických (461, 462, 469, 489, 494 a 495), říčanských (303, 428), i opatovských linkách (326, 327, 385). Na začátku června nakonec ještě zavítal do severočeského Děčína, kde ovšem po vzoru jiných již dříve zkoušených autobusů vůbec nezasáhl do provozu s cestujícími.
Jak už jsme zmínili v podtitulku článku, reakce na zkoumaný MAN byly vesměs pozitivní. Jestli ovšem mohl být při rostoucích cenách pohonných hmot někdo opravdu spokojen, šlo o pracovníky zodpovědné za finanční problematiku. Při důkladných testech v různých podmínkách autobus najezdil zhruba 20 000 km a potvrdil vysoká očekávání ohledně snížení spotřeby, jež do něj výrobce vkládal. Oproti předchozí generaci Lion’s City tvoří úspora dle SORT 1 a SORT 2 12-17 %, přičemž skvělých 8-10 % leží dle výrobce vozu na mild-hybridní technologii.
Předání jediného tuzemského vozu MAN Lion’s City 12C EfficientHybrid společnosti ČSAD POLKOST, pro níž byl ostatně od začátku určen, proběhlo 25. června 2021, a to přímo do rukou majitele firmy, pana Milana Poledného. První vypravení staronového autobusu, ovšem již pod trvalým číslem 1816 a s částečně doplněnými polepy (velká loga PID budou rovnou vylepena v novém designu, tedy stejně jako u jiných dopravců, kteří v nedávné době zařazovali nové vozy), se odehrálo poněkud atypicky v rámci prodlouženého víkendu, konkrétně v sobotu 3. 7. na pořadí 491/38. A 38. pořadí se nový kostelecký „lev“ drží i nadále, jezdil na něm 4. i 5. července a nyní opět od neděle 18. července. Kromě vytyčené dvoutýdenní pauzy si zatím na jiný kurz odskočil pouze jednou, a to ve středu 21., kdy zavítal na pořadí 492/31 zahrnující čtyřlístek linek č. 387, 435, 492 a 659. Lze se tedy důvodně domnívat, i vzhledem k panu řidiči, jemuž byl vůz přidělen, že ona zvláštní soustava linek skrývající se pod číslem 38 bude jeho primárním útočištěm i nadále (od 1. 8. jde celotýdenně o 27. pořadí). Konec konců právě na tomto výkonu dosáhl MAN s modulem EfficientHybrid nejlepších výsledků, když zde zaznamenal během prosincovém a lednového provozu spotřebu 22,6 l/100 km (změřeno telematikou během jízd vozidla na trase 1 570 km).