Hlavní město Španělska uzavřelo další kontrakt na nákup nových elektrobusů, přičemž vítězem se stal čínský výrobce BYD se svým 12m modelem K9UB, jehož výroba by se měla odehrát v závodě v maďarském městě Komárom. Dvě desítky vozů mají být dopravci EMT Madrid předány ještě do konce letošního roku. Pro čínského výrobce jde už o třetí úspěch v tendru pro madridský DP od roku 2019.
Přestože v České republice a na Slovensku je BYD (byť na Slovensku již díky přejíždění z Maďarska jeden vůz rovněž jezdí) prakticky neznámou značkou, nelze ignorovat, že je to právě čínský producent, který drtí evropskou konkurenci na poli dodávek elektrobusů. V rámci západní Evropy a Polska bylo například v loňském roce registrováno celkem 2 062 elektrobusů, což je dosavadní rekord (jde o cca 40 % všech elektrobusů zařazených v daném teritoriu od roku 2012), přičemž na BYD připadalo z uvedeného počtu 412 autobusů (20 %). Teprve za „Číňany“, byť jen s malinkým odstupem, se uchytil Solaris, který dodal 406 elektrobusů (19,7 %). Na pomyslné třetí příčce bylo Volvo (217 ks; 10,5 %), nicméně z pohledu čínské aktivity na evropském trhu je důležitá ještě čtvrtá příčka, která sice připadá na britského nástavbáře ADL (Alexander Dennis), avšak za využití podvozků a know-how BYD. Při 190 dodaných elektrobusech (9,2 %) nejde rozhodně o zanedbatelný počet a v součtu s 412 vozy prodanými pouze pod značkou BYD nemůže být o evropském hegemonovi trhu pochyb.
Velkým nákupům elektrobusů napomáhají obrovské dotace, které jsou státy ochotny do nákupu vozů využívajících bateriový pohon, pumpovat, byť ekonomická rozvaha zpravidla kráčí proti smyslu těch investic. Přijímání klimatických závazků, dobrovolné vymezení počtu ekologických vozidel ve flotile, či rovnou stanovení povinnosti nákupu určitého procenta vozů bez emisí do národních legislativ přitom nenasvědčuje tomu, že by se měl tento trend v nadcházejících letech změnit. Španělsko a jeho metropole v tomto směru nejsou výjimkou. Madridský Dopravní podnik má ambici mít v roce 2027 jednu třetinu vozidel s pohonem na elektřinu a dvě třetiny na CNG. Celkem má dnes EMT Madrid ve vozovém parku přes 2 000 autobusů (z toho už nyní jsou dvě třetiny na stlačený zemní plyn).
Madrid má dnes ve svém vozovém parku zastoupeny elektrobusy značek car-bus (Wolta), Castrosua, Tecnobus, Irizar a BYD. V případě prvních třech jmenovaných typů jde o minibusy pořízené v etapách od roku 2007 od malých producentů ze Španělska a Itálie (v případě Tecnobusu), kterých bychom napočítali původně 32, v mezičase se ale jejich počet už mírně zmenšil na 29 vozů. V případě autobusů standardní délky si EMT Madrid v rámci tří soutěží pořídil od domácího Irizaru celkem 55 vozů (ty první v roce 2017), od čínského BYD ve dvou tendrech prozatím 45. Od obou pak přikoupil další vozy letos – Irizar by měl dodat dalších 30 elektrobusů, čínský BYD přidá ještě do konce roku 20 vozů BYD K9UB. Tím by měl počet elektrobusů ve vozovém parku madridského provozovatele MHD stopnout na 179 vozů, což má představovat zhruba 8,6% podíl v autobusové flotile.
První elektrobusy BYD byly v Madridu zařazeny do provozu před rokem, konkrétně v květnu 2020 na lince číslo 52 (Puerta del Sol – Santamarce), kdy bylo dodáno prvních 15 vozů. Následná objednávka na dalších 30 elektrobusů uzavřená v srpnu 2020 se podařila dokončit ještě před koncem roku, a to navzdory omezením s Covidem-19. Elektrobusy jsou stále vybaveny bateriemi na bázi lithium-železo-fosfátu (LiFePO4) o kapacitě elektrické energie 348 kWh. K nabíjení se používá nabíječka o výkonu 80 kW, přičemž doba nabíjení činí zhruba 5 hodin. Poslední dodávky vozidel typu K9UB pro Madrid byla vybavena již pozměněným interiérem, jehož upravené uspořádání pomohlo navýšit počet stojících pasažérů. Podobně jako řada dalších výrobců, nabízí i BYD systém MirroEye pro zvýšení bezpečnosti provozu (a současně nahrazující zpětná zrcátka), jímž jsou madridské vozy rovněž vybaveny.
Výroba elektrobusů pro španělskou metropoli má být zajištěna v závodě BYD v maďarském městě Komárom, kde byl v roce 2017 otevřen podnik s kapacitou výroby zhruba 200 vozů ročně a 300 podvozků ročně (pro ADL). Tento podnik by měl v nejbližší době čekat podle maďarských médií výrazný růst, a to až na kapacitu 1 000 vyrobených vozů ročně (dokončení stavby by mělo proběhnout do konce roku 2022). Tyto plány svědčí o tom, že se čínské ambice na evropském trhu rozhodně nejsou dosavadními úspěchy ukojeny.