Menu

Další čínské elektrobusy pro Polsko. 20 vozů odebere Białystok

Trojici elektrobusů Yutong E8 o délce takřka devíti metrů si objednalo od Busnexu i město Lidzbark Warmiński, které s nimi na podzim 2021 poprvé ve své historii zavedlo městskou hromadnou dopravu. (foto: Město Lidzbark Warmiński)
Trojici elektrobusů Yutong E8 o délce takřka devíti metrů si objednalo od Busnexu i město Lidzbark Warmiński, které s nimi na podzim 2021 poprvé ve své historii zavedlo městskou hromadnou dopravu. (foto: Město Lidzbark Warmiński)
Stáhnout PDF
Autobusy
16. 10. 2022 20:23
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V zemi našeho severního souseda jasně dominuje trhu s elektrobusy místní hegemon Solaris Bus & Coach, od roku 2020 se však daří postupně prorážet na trh také čínskému výrobci Yutong. Jeho prozatím posledním úspěchem je podpis kontraktu na 20 vozů standardní délky pro město Białystok na východě Polska.

První zářez se povedl Yutongu v dubnu 2020, kdy ovládl soutěž na dodání 9 elektrobusů do délky 10,8 m ve městě Polkowice. Fabrika z Čínské lidově demokratické republiky tehdy porazila konkurenty z Polska (Solaris Bus & Coach) a České republiky (SOR Libchavy) jak nabízenou cenou, tak garantovanou spotřebou elektrické energie. Oproti Solarisu byl tehdy Yutong se svým modelem E10 levnější o zhruba 1,5 mil. zlotých (cca 9 mil. Kč), v případě SORu byl rozdíl sice menší (cca 550 tisíc zlotých; zhruba 3,3 mil. Kč), nicméně na vítězství čínských barev to postačovalo. Žlutě lakované autobusy byly předány do provozu v květnu 2021, s několikaměsíčním zpožděním oproti původnímu plánu, neboť původně se počítalo s jejich dodávkou na počátku roku 2021.

S ohledem na toto zpoždění se Polkowice nestaly prvním provozovatelem vozů značky Yutong v Polsku, protože je předběhla malá obec Bobowa, která si objednala jeden elektrobus za využití finančních prostředků z programu „Kangur“ (v překladu „Klokan“). Ten je určený na nákup nových školních autobusů, přesněji řečeno elektrobusů, a je dotován centrální vládou. Bobowa získala midibus Yutong E8 již v únoru 2021, přičemž projekt školních elektrobusů se stal v nadcházejícím období pro Yutong, resp. jeho polského zástupce, společnost Busnex, vítaným zdrojem příjmů a referencí. Ještě v roce 2021 byly získány zakázky na dodání školních vozů pro obce Ojrzeń a Śniadowo, které si objednaly variantu ICE12, jež je modifikací 12,5 m dlouhého linkového elektrobusu. Po stejném typu vozidel sáhly letos v srpnu i obce Jawornik Polski a Ożarów Mazowiecki.

Na podzim 2021 byla poprvé v historii zavedena městské hromadná doprava ve městě Lidzbark Warmiński, které si pro tento účel pořídilo tři midibusy Yutong E8. Dva vozy téhož typu si v prosinci 2021 objednala Iława, tři v dubnu 2022 obec Giżycko a dva v květnu 2022 i Bielsk Podlaski. Delší sourozence – Yutong E10 známé již z Polkowic – očekává v lednu 2023 v počtu čtyř kusů i město Kętrzyn.

V listopadu 2021 si Busnex (Yutong) odnesl vítězství ve městě Łomza na dodání dvou 12m elektrobusů (Yutong E12), načež se v červenci 2022 dočkal zakázky od téhož města na další dva vozy. Letošního výběrového řízení se účastnil Busnex sám, avšak město zakázku nejprve zrušilo s tím, že nabízená vozidla údajně neodpovídají zadávacímu řízení. Odvolací orgán dal ale zapravdu Busnexu a město nakonec jeho nabídku přece jen akceptovalo.

Jak je z uvedeného výčtu zřejmé, dařilo se prozatím Busnexu prorážet s čínským Yutongem hlavně v menších sídlech a v zakázkách kusových (s Polkowicemi coby čestnou výjimkou). Dne 30. 9. 2022 ale byla podepsána i první větší smlouva na autobusy standardní délky zahrnující dodání 20 vozidel, 20 nabíječek (pro noční nabíjení) a tři dílenských nabíječek pro město Białystok. O zakázku byl mezi výrobci velký zájem – do 27. 6. 2022 bylo podáno hned 6 nabídek. Město vyhradilo na nákup vozidel 64,698 mil. zlotých (zhruba 388 mil. Kč) včetně DPH a všech šest zájemců bylo schopno se do této sumy natlačit. Konkrétně vypadaly nabídky následovně (ceny uvedeny včetně DPH):

Autosan –                                     63,812 mil. zlotých (cca 382,87 mil. Kč)
Mercedes-Benz (EvoBus) –           62,727 mil. zlotých (cca 376,36 mil. Kč)
Volvo Buses –                               60,749 mil. zlotých (cca 364,48 mil. Kč)
MAN Truck & Bus –                      60,305 mil. zlotých (cca 361,83 mil. Kč)
Solaris Bus & Coach –                  57,761 mil. zlotých (cca 346,57 mil. Kč)  
Busnex (Yutong) –                        56,829 mil. zlotých (cca 340,94 mil. Kč)

Cena ovšem nebyla jediným hodnoticím kritériem (měla váhu pouze 60 %). Dalšími kritérii byly záruční a servisní podmínky (20 %) a vybrané technické parametry (zbylých 20 %), například spotřeba elektrické energie, doba potřebná k nabíjení vozidel atp.

Smlouva byla s Busnexem podepsána až poslední zářijový den. Pro Yutong se jedná o dosud největší úspěch na polském trhu a bezpochyby důležitou referenci v dalším tažení Polskem i Evropou.

Podobné články