Menu

Další „čtyřiadvacítky“ pro bulharské Chaskovo

Novotou zářící vůz Škoda 24 Tr ev. č. 166 zachycený v roce 2006 ve společnosti vozu 14 TrM na smyčce Anger. Dnes jsou už minulostí oba vozy. (foto: Libor Hinčica)
Novotou zářící vůz Škoda 24 Tr ev. č. 166 zachycený v roce 2006 ve společnosti vozu 14 TrM na smyčce Anger. Dnes jsou už minulostí oba vozy. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
12. 03. 2021 20:30
Matěj Stach
3 minuty čtení

Čtyři měsíce po odvezení dvou trolejbusů Škoda 24 Tr (s karoserií „Citybus“, potažmo Agora) z Plzně vyrazily na dlouhou cestu na jih Bulharska zbylé tři zasmluvněné vozy stejného typu, ale již s karoserií Irisbus Citelis. Cílový počet 5 kusů nakonec opravdu zaplnily vozy z lázeňského města, místo Mariánských Lázní jde ovšem o podkrušnohorské Teplice. Trolejbusy do Chaskova dodává společnost TRAM FOR ENVI.

Tak jako nyní budou modro-bílo-žluté trolejbusy Škoda 24 Tr vzpruhou pro malý trolejbusový provoz v Chaskovu, byly svého času i důležitým milníkem v provozu teplickém. A s touto paralelou lze zajít ještě mnohem dále. Na jihu Bulharska debatovali o úplném zrušení tamní skromné sítě v roce 2019, kdy se město rozhodlo investovat nemalou částku do pořízení elektrobusů s dobíječkami. Ty měly uměle dušenou trolejbusovou dopravu zcela nahradit. V lázeňském městě pod Krušnými horami to tehdejší radní napadlo pro změnu roku 2004, a to na základě skutečnosti, že je trolejbus na pořízení přece dražší než autobus. Původní rozvaha proběhla zcela bez zohlednění dalekosáhlých souvislostí, které nakonec donutily ty samé pány radní k názorovému veletoči a nakonec i horlivému přivítání prvních dvou nízkopodlažních trolejbusů ve městě. Po stejné době, jen s rozdílem 15 let, se stejný obrodný příběh začíná psát i v Chaskovu. Rozdíl tkví pouze v tom, že tam se do historie zapsaly s drobným náskokem právě „čtyřiadvacítky“ z Plzně.

V roce 2006 přijela dvojice trolejbusů 24 Tr do Teplic jako novinka. Ceduli vymezující hranice města míjel vůz ev. č. 166 při cestě na Novou Ves pravidelně až do podzimu roku 2018, kdy byl pro větší množství závad odstaven.  (foto: Libor Hinčica)

První dvojice vozů Škoda 24 Tr ev. č. 165 a 166 obohatila vozový park trolejbusů v Teplicích v dubnu roku 2006, tedy přesně 10 let od dodání poslední várky trolejbusů Škoda 14 Tr17/6M. Nové vozy s karoserií Irisbus Citelis (doplňované o přídomek 1A) konečně nabídly občanům i návštěvníkům lázeňského města pod Krušnými horami trolejbusovou dopravu 21. století a utnuly dosavadní období temna a stagnace. První 100% nízkopodlažní teplické trolejbusy přinesly kromě bezbariérového nástupu i výstupu rovněž výrazné zlepšení úrovně pracoviště řidiče spojené s osazením osvěžovače vzduchu zn. Ebercool. Mimo to samozřejmě celkově hospodárnější polovodičovou výzbroj na bázi IGBT tranzistorů.

Další dva vozy Škoda 24 Tr byly do Teplic dodány ke konci roku 2007 a zprovozněny pod čísly 167 a 168 v prosinci. Poslední várka trolejbusů s karoserií Irisbus Citelis následně přišla na přelomu let 2008 a 2009, kdy Teplice obdržely celkem 3 standardní a 2 kloubové vozy s inovovanou výzbrojí, související s užíváním přídomku BT či 1B. Trolejbusy Škoda 24 TrBT obdržely ev. č. 169–171, kloubové „pětadvacítky“ poté 212 a 213 navazující na vozy Škoda 15 Tr. Pro úplnost dodejme, že celá série vyjmenovaných modro-bílo-žlutých strojů vyjela na linky poprvé v lednu 2009.

Úchvatné pohledy do Českého středohoří nabízí například teplická smyčka Nová Ves, ve které 29. prosince 2017 zapózoval i vůz ev. č. 166 s reklamou na kosmetické studio Kapa. (foto: Matěj Stach)

S pokračujícími dodávkami dalších nových trolejbusů byly z běžného provozu postupně vyřazeny všechny vysokopodlažní trolejbusy, po kterých přišla řada právě i na „čtyřiadvacítky“. Jako první byl z běžného provozu pro vysoký počet závad odstaven městským provozovatelem dopravy, Arrivou City, na podzim roku 2018 vůz ev. č. 166. Zbylé tři trolejbusy Škoda 24 Tr z let 2006 a 2007 (ev. č. 165, 167 a 168) dojezdily na linkách o rok později v souvislosti se zařazením vozů 32 Tr a 33 Tr s karoserií SOR NS. Po více než roční pomlce byly všechny čtyři vozy nabídnuty k odkupu. 17. února 2021 následně Rada města Teplice schválila jejich prodej uchazeči TRAM FOR ENVI, jenž nabídl za čtveřici vozů nejvyšší kupní cenu, a sice 296 450 Kč včetně DPH.

Na cestu do bulharského Chaskova se v souladu s úvodní pasáží článku vydaly pouze tři trolejbusy. Vůz ev. č. 165 byl naložen na silniční trajler včera, 11. 3. 2021, a rovnou ve večerních hodinách odvezen, „čtyřiadvacítky“ ev. č. 167 a 168 ho následovaly dnes. Nejdéle odstavený a zčásti zkanibalizovaný vůz ev. č. 166 se nového života nedočká a bude novým majitelem ještě v teplické vozovně v ulici Emílie Dvořákové rozebrán na náhradní díly a posléze sešrotován. Zpráva o odvezení zbylých zasmluvněných trolejbusů do Chaskova shodou okolností přichází v průběhu týdne, ve kterém do tamního provozu poprvé zasáhl první z ojetých trolejbusů z Plzně. Stalo se tak v pondělí 8. března a šlo o vůz č. 2420 (ex-498). Trolejbus bývalého ev. č. 503 (nyní 2419) na zprovoznění zatím čeká. Zajímavostí je, že první chaskovské nízkopodlažní trolejbusy promluvily nápadně i do číslování tamních vozů. Namísto řady od čísla 1001 jsou „čtyřiadvacítky“ umístěny za zachování kontinuity posledních dvojčíslí do čísel 24xx.

Podobné články