Menu

Další Scanie Irizar i6s pro linky Arriva Express

První autobusy v České republice s digitálními zrcátky vyjedou pod hlavičkou Arrivy. (foto: Arriva)
První autobusy v České republice s digitálními zrcátky vyjedou pod hlavičkou Arrivy. (foto: Arriva)
Stáhnout PDF
Autobusy
19. 08. 2023 18:38
Matěj Stach
5 minut čtení

Stávající flotilu autokarů určených pro obsluhu dvojice linek Arriva Express z Prahy do severních Čech doplní v nejbližších dnech pět nových Scanií Irizar i6s v úsporné verzi Efficient. Další čtveřice vozů stejného typu má poté do října posílit vozový park určený pro obsluhu linky 721341 spojující Brno s Prostějovem a Olomoucí. Doposud bylo pro potřeby Arriva Expressů vyhrazeno 15 autobusů, jejichž počet se má nyní navýšit minimálně o další tři stroje. Část autokarů MAN Lion’s Coach L tak zůstane v provozu i nadále.

Pojem Arriva Express zahrnuje v každé zemi spojení různého standardu, přičemž v českém prostředí došlo za poslední roky dokonce k posunu jeho významu. Zatímco ještě při spouštění provozu linky 580916 z hlavního města do Teplic v březnu 2016 bylo jako Arriva Express vnímáno spojení Praha – Poděbrady – Trutnov a dokonce také již neexistující linka Liberec – Olomouc – Žilina – Košice – Michalovce, dnes česká Arriva tímto pojmem označuje výhradně dálková spojení na vzdálenosti zhruba do 100 kilometrů a s jízdní dobou 60 až 90 minut, která mají vyšší četnost spojů.

Od září 2016 vyjely na linku do Teplic tři nové autokary MAN RHC 444 Lion’s Coach L. Vůz ev. č. 936 byl v únoru 2019 zvěčnen v Holešovicích. (foto: Matěj Stach)

Vedle teplické linky bylo do sítě Arriva Express ještě v roce 2016 přidáno spojení Brno – Prostějov – Olomouc a Brno – Kroměříž – Přerov. Obě linky se rozjely 3. října s tehdy novými autokary MAN Lion’s Coach L, dnes už ale na mapě figuruje pouze první jmenovaná. Spojení Brna s Přerovem nepřežilo období pandemie a s jeho návratem už skupina Arriva nepočítá. Od pondělí 11. 4. 2022 naopak vyjela další linka Arriva Expressu do severních Čech, prozatím ve variantě do Mostu a Litvínova. Licence ale umožňuje také expanzi směrem na Louny, Chomutov a Jirkov, což je spojení, které by se podle letošního jarního vydání magazínu Arrevue mělo v síti expresních linek objevit hned jako příští. Přehodnoceny byly naopak plány na zavedení linky Praha – Brno, o jejíž licenci Arriva City požádala na podzim 2021 společně s trasou do Mostu.

Na start prvního Arriva Expressu v moderním pojetí se v Teplicích postavily dva autobusy MAN RHC 484 Lion’s Coach L (Supreme) převedené z Arrivy Praha, které podle teplických tradic obdržely ev. č. 931 a 933 z řady pro dálkové autobusy. Doplnila je přitom záložní pražská Iliade ev. č. 934 a v červenci 2016 ještě další „lev“ ev. č. 932. Od června stejného roku začal na lince jezdit také předváděcí MAN RHC 444 Lion’s Coach L ev. č. 935. Před moravskou expanzí si Arriva objednala hned 8 vlastních autobusů MAN RHC 444 Lion’s Coach L, které dorazily v září. Tři připadly do Teplic (ev. č. 936–938), zbytek zamířil do provozoven Olomouc a Přerov spadajících pod Arrivu Morava, kam se za nimi odebraly i vozy ev. č. 931 a 933. Vedle nových strojů zůstal v Teplicích Coach ev. č. 932, Iliade se vrátila do Prahy a předváděcí vůz zase českému zastoupení výrobce.

Na linku z Praha do Mostu a Litvínova vyjely Lion’s Coache L v barvách Arriva blue. (foto: Arriva)

Významnou revolucí se v roce 2019 stal nákup pěti Scanií Irizar i6s pro nejúspěšnější linku do Teplic. První dva autobusy na trasu vyjely 3. září, zbylé vozy z intervalu ev. č. 939–943 na ně navázaly vzápětí. Pětice nových Irizarů teplickou linku zcela ovládla a tři zánovní autokary MAN RHC 444 Lion’s Coach L odsunula na moravské výkony nejen v rámci sítě Arriva Express. Vůz ev. č. 932 byl převelen zpět do hlavního města.

Další velkou redislokaci dálkových autobusů si vyžádalo loňské zavedení linky Praha – Most – Litvínov. Před spuštěním jejího provozu byly z Arriva autobusy staženy pod teplickou provozovnu Arrivy City celkem čtyři vozy MAN Lion’s Coach L. Do třech exemplářů s rokem výroby 2016 se vtěsnal pouze jeden vůz již dříve na severu Čech provozovaný (ev. č. 937), přičemž se vrátil také starší vůz ev. č. 931. Originálně moravské Coache pak obdržely ev. č. 944 a 945. Dodejme, že všechny jmenované autobusy se před zahájením provozu převlékly do korporátních barev Arriva blue. V září 2022 je doplnil další z moravských vozů z roku 2016, který obdržel ev. č. 946. Ten už ale omlazením neprošel. Leden 2023 přinesl na mosteckou větev Arriva Expressu další nové vozidlo, kterým se stal netradičně Mercedes-Benz Tourismo RHD L (ev. č. 947) zapůjčený od českého EvoBusu. Po jeho vrácení se na tuto linku v květnu přesunul z Prahy Irisbus Crossway 12,8 ev. č. 9339, dosud vypravovaný v podstatě na denní bázi. To ale nyní skončí.

Irisbus Crossway 12,8M ev. č. 9339 na archivní fotografii z malešické provozovny Arrivy City. I tento autobus byl dosud pravidelně k vidění na lince 157710 do Mostu a Litvínova. (foto: Matěj Stach)

Arriva nákup nových autobusů oznámila v letošním prvním čísle časopisu Arrevue. Příchod prvních pěti Scanií Irizar byl oznámen na červen, dodání zbylých vozů poté na přelom září a října. Nakonec došlo v případě první dodávky určené pro linky do severních Čech ke skluzu, takže byla předána až 16. 8. 2023. Skupina Arriva opět sáhla po středním výbavovém stupni i6s, přičemž na rozdíl od minulé dodávky jde o autokary ve verzi Efficient. Nástavba v této modifikaci prodělala svou premiéru v květnu 2022 a provozovatelům slibuje až o 13 % nižší spotřebu paliva. Vyrobená je totiž z většího podílu vysokopevnostní oceli a kompozitních materiálů, což vedlo ke snížení hmotnosti o 750 kilogramů. Díky upraveném tvarování přídě (modifikovaná je například přední část střechy) a nahrazení konvenčních zrcátek digitálními kamerami Irizar slibuje zvýšení aerodynamické účinnosti vozidla o nemalých 30 procent.

Zadní partie nových Scanií Irizar i6s Efficient pro Arrivu. (foto: Arriva)

Scania Irizar i6s Efficient je společným dílem firmy Scania, která produkuje podvozek a pohonné ústrojí, a Irizar, jež vyrábí nástavbu. Autobus využívá nejnovější generaci třínápravového podvozku švédského výrobce s úspornými naftovými motory o objemu 13 litrů a výkonu 450 koní. Maximální efektivitě je pak podřízeno i řešení nástavby od španělského dodavatele. K dispozici jsou také chytré propojené funkce umožňující preventivní údržbu, kdy autobus je schopen provádět v reálném čase vlastní diagnostiku. To mimo jiné znamená zmenšenou pravděpodobnost nečekaných odstávek, které s sebou nesou zvýšené náklady.

Záběr salonu posil linek Arriva Express. (foto: Arriva)

Cestující si v novém provedení autobusu mohou díky upravenému interiéru užívat větší prostor a komfort. Sedadel je v každém voze 63. K dispozici je kromě samozřejmé klimatizace i 31 USB portů pro dobíjení drobné elektroniky a stejný počet elektrických zásuvek. Pro maximální bezpečí je autobus vybaven samočinným nouzovým brzděním, adaptivním tempomatem a využívá rovněž nejnovější provedení palubní desky, která řidiči přináší intuitivnější ovládání, aby se naplno mohl věnovat řízení.

Pohled na řidičské stanoviště nových Irizarů. (foto: Arriva)

„Jsem doslova nadšený z celé řady novinek, které autobus má,“ říká Marek Petružela jezdící na lince Arriva Expressu Praha – Teplice, jenž byl jedním z řidičů, kteří jeli pro nové vozy do Španělska a je obeznámen i se stávajícími stroji Scania Irizar i6s. „Pohodlný podvozek je základ všeho a digitální zrcátka mi navíc umožňují vidět víc míst, což oceňuji kvůli manévrovacímu prostoru. Hned po prvních kilometrech cesty ze Španělska do Čech se mi zalíbila i přístrojová deska, je úžasně přehledná a neustále vidím všechny její důležité prvky,“ uzavírá Petružela.

Klasická „tykadla“ nahradila digitální zrcátka. (foto: Arriva)

Pět nových Scanií Irizar i6s Efficient má do provozu u Arrivy City zasáhnout v nejbližších dnech. Autobusy se budou pod ev. č. 948–952 vyskytovat na obou severočeských větvích Arriva Expressu. Skupina zároveň vyhlíží dodání dalších vozů, které by měly do října zcela ovládnout linku Brno – Prostějov – Olomouc zajišťovanou společností Arriva autobusy. Nové posily umožní navýšit počet autobusů vyhrazených pro linky Arriva Express. Vedle 14 Scanií Irizar i6s mají ve flotile zůstat minimálně čtyři starší autokary MAN Lion’s Coach L, které si skupina nechá pro posilové spoje a další výboje na poli dálkové autobusové dopravy.

Podobné články