Menu

Další smlouvy na nové tramvaje pro Petrohrad

Vlevo vidíme loni v červnu dodaný Bogatyr´-M. (foto: Gorelektrotrans)
Vlevo vidíme loni v červnu dodaný Bogatyr´-M. (foto: Gorelektrotrans)
Stáhnout PDF
Tramvaje
17. 07. 2023 11:30
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Během posledního roku a půl se Benátky severu vrhly do relativně zběsilého nákupu nových tramvají. Za posledních 18 měsíců objednaly v souhrnu téměř 350 nových tramvají. Následujícím textem se podíváme na jednotlivé nákupy. 

Nejnověji, dne 11. července 2023, petrohradský Gorelektrotrans oznámil uzavření smlouvy na celkem 116 nových „chytrých“ tramvají různých modifikací, které má do roku 2026 dodat společnost PK Transportnyje Sistěmy. Ta v tendru neměla soupeře. Vozy byly soutěženy nadvakrát: první tendr byl vypsán na počátku dubna, ale hodnoticí komise nabídku PK TS vyhodnotila dne 17. 5. jako nezpůsobilou, a tak byl dne 24. května 2023 vypsán tendr podruhé, přičemž vyhodnocen byl v polovině června 2023.

Výroba tramvají Něvskij na snímku z počátku července 2023. (foto: Gorelektrotrans)

Z celkem 116 tramvají jich bude 37 tříčlánkových (z toho jedna obousměrná), 62 dvoučlánkových a 17 jednočlánkových. Dodávky nových vozů budou rozloženy následovně: letos přijde 28 tramvají (8 tříčlánkových jednosměrných typu 71-931M „Vitjaz‘-M“, jedna tříčlánková obousměrná typu 71–932 „Něvskij“, 19 typu 91-923M „Bogatyr´-M“), v roce 2024 dojde 49 tramvají, v roce 2025 34 tramvají a v roce 2026 posledních 5 kusů. Všechny tramvaje budou vybaveny bateriemi pro nouzový dojezd na vzdálenost 1,5 až 3 km. Celková hodnota zakázky činí zhruba 16,55 mld. RUB (nyní asi 3,86 mld. Kč), a tato částka odpovídá na kopějku přesně částce, která byla zadavatelem soutěže očekávaná. 

Dne 10. května 2023 byly vyhodnoceny výsledky tendru na 14 jednosměrných jednočlánových, plně nízkopodlažních tramvají. Očekávaná hodnota zakázky ve výši 1 302 mil. RUB (nyní v přepočtu cca 304 mil. Kč, tj. 21,7 mil. Kč/vůz) snížena nebyla, jediný uchazeč, UKVZ, totiž nabídl přesně tuto cenu.

Dne 24. března 2023 byl vypsán tendr v očekávané hodnotě 3 108 882 000 RUB (cca 728,2 mil. Kč; tj. cca 33 mil. Kč/vůz) na nákup 22 dvoučlánkových tramvají ve stylu sovětského retra (viz zde). Zakázku nechtěl napoprvé nikdo realizovat, a tak se musela v dubnu 2023 opakovat. V květnu 2023 si ji odnesl Uraltransmaš. Dodávky bude tento výrobce realizovat od listopadu 2023 do konce prvního pololetí roku 2024. 

Bogatyr´-M ev. č. 7800 v centru Petrohradu; první z těch, které byly loni objednány. (foto: Technosfera Rossija)

Teď v červenci 2023 skončila dodávka 54 nových Bogatyrů-M (71-923M), které byly dopravcem Gorelektrotrans přebírány postupně od května 2022. Těchto 54 Bogatyrů-M bylo soutěženo spolu se třemi Vitjazi-M v balíku na celkem 57 nových tramvají na počátku loňského roku a jsou označeny ev. č. 7800 až 7853. Na ně navazuje dodávka 23 Bogatyrů-M, které budou zřejmě značeny evidenčními čísly 7854 a výše (první vůz byl dodán před několika dny) a které byly soutěženy spolu s 58 tříčlánkovými tramvajemi v balíku na celkem 81 nových tramvají v prvním pololetí loňského roku. Z 58 tříčlánkových tramvají bude celkem 20 Vitjazů-M (zatím došlo jen 10 vozů) a 38 ks bude představovat model Něvskij, který vychází z modelu Vitjaz‘-M a liší se od něj především svou obousměrností. Zatím bylo dodáno 14 „Něvských“. Z celkem 61 tříčlánkových tramvají vysoutěžených loni jich je tedy v Petrohradu zatím jen 27, do konce tohoto roku ale dojdou všechny.

Už na konci tohoto roku by měl Petrohrad disponovat celkem 55 Vitjazi-M (32 ks z let 2017 až 2019 + 23 ks z let 2022 až 2023). V rodině tříčlánkových tramvají z rodiny Vitjazů pak nebude chybět ani 10 původních Vitjazů (typ 71-931) z let 2015 až 2018, 38 tramvají „Něvskij“ z roku 2023 (typ 71-932) a 2 tramvaje typu 71-931AM „Vitjaz‘-Leningrad“ z roku 2021, čímž by měla tato rodina mít celkem 105 členů. 

Bogatyrů-M, které mají 47 míst k sezení, by měl mít Petrohrad na konci tohoto roku celkem 88 (77 ks z let 2022 až 2023 a 11 ks z roku 2021). Kromě toho už disponuje 3 Bogatyry (typ 71-923) z roku 2017.

Loni také došlo k vysoutěžení 54 tramvají v retrostylu, které letos dodá Uraltransmaš (spadá pod Uralvagonzavod). Jednat se bude o 12 dvoučlánkových tramvají „Petrogradka“ a 42 tříčlánkových tramvají „Kolomna“. Zatím nebyla dodána ani jedna.  

Celkem se tedy dostáváme k číslu 344 tramvají (57 + 81 + 54 + 22 + 14 + 116), které byly od loňského ledna dosud vysoutěženy a které budou nejpozději do konce roku 2024 dodány. Z těchto 344 tramvají bude 173 dvoučlánkových (22 + 12 retro), 140 tříčlánkových (39 obousměrných, 42 retro) a 31 jednočlánkových. Pokud nedojde ke zpoždění ve výrobě, bude Petrohrad nad svým plánem z roku 2021, kdy předpokládal příchod celkem 255 nových tramvají do roku 2024. Sluší se ještě dodat, že do roku 2028 je v plánu města celkem 600 nových tramvají. 

Podobné články