Dopravný podnik Bratislava (DPB) podepsal rámcovou smlouvu na dodání až 30 nových tramvají se Škodou Transportation. Ta vyrobí pro město vozidla Škoda 29T (z rodiny ForCity Plus), s nimiž uspěla ve slovenské metropoli již v minulosti. Dodání vozidel by mělo proběhnout do konce roku 2023.
Výběrové řízení na dodání nových vozidel bylo vypsáno již 20. 11. 2020 a od počátku budilo poněkud kontroverze. Nastavené reference například mohla původně zvládnout splnit jen dvojice uchazečů (Stadler a Škodovka) a teprve po žádosti dalších potenciálních účastníků došlo ke změně tohoto kritéria, a tím i k prodloužení termínu na odevzdání nabídek až do poloviny ledna 2021.
Nabídku nakonec podala trojice účastníků, a sice Škoda Transporation, Stadler Polska a PESA. Poslední jmenovaný účastník splnit kritéria soutěže nejlépe, přičemž nabídl cenu necelých 2,1 mil. € (cca 53,5 mil. Kč) za jeden vůz. Nabídka polského producenta ovšem bylo pro údajnou formální chybu vyloučena. PESA se ovšem proti tomuto vyloučení odvolala a se svým protestem uspěla. Bratislavský DP ji tak musel vrátit zpět do hodnocení. Jelikož cenový rozdíl byl oproti nabídce Škodovky (2,39 mil. €; cca 61 mil. Kč/vůz) a Stadleru (2,55 mil. €; cca 65 mil. Kč) výrazný, bylo zřejmé, že by vítězem měl být vyhlášen právě polský uchazeč. DPB ovšem následně průběžně zasypával Pesu nejrůznějšími doplňujícími dotazy, proti jejichž charakteru se později polský výrobce vymezil ve svém nezvykle upřímném prohlášení pro média. Zaujalo nejen posílání otázek v neděli večer (a tím zkrácení lhůty na odpovědi), ale i formulování dotazů v tom smyslu, aby výrobce například potvrdil chybnou hodnotu některého parametru (jinde v nabídce uvedenou opakovaně správně).
V létě 2021 se tak nakonec podařilo Pesu podruhé vyloučit (a to i z později vypsané soutěže na dodávku 10 obousměrných tramvají). PESA sice opět proti vyloučení bojovala u Úradu pre verejne obstaravanie (ÚVO), ovšem tentokrát již úspěšná nebyla, když povolaný znalec dal zapravdu důvodům vyloučení ze strany DPB. PESA se sice odvolala ještě jednou k Radě ÚVO, přičemž poukazovala mj. na to, že znalec při posouzení údajně chybné nabídky použil jako základ své argumentace obrázek podvozku, u nějž bylo výslovně uvedeno, že je informativní a neukazuje finální řešení, nicméně rada ÚVO se ztotožnila bez povolání nového znalce s výsledky práce toho původního, a tak mohla být PESA definitivně vyloučena. Následně dne 3. 12. 2021 oznámil bratislavský DP, že nové tramvaje (jednosměrné i obousměrné) má dodat Škoda Transportation coby správný uchazeč, tedy ve smyslu uchazeče se správně odevzdanou nabídkou.
K podpisu smlouvy ale plynula ještě dlouhá cesta. S ohledem na to, že projekt nákupu nových tramvají má být spolufinancován Evropskou unií, byla zakázka podrobena ještě další kontrole před definitivním přiklepnutím peněz z bruselské pokladny. Také tuto část přitom opět obstarával ÚVO. Ten měl podle nepotvrzených informací v prvním kole kontroly dojít k závěru, že už podmínky soutěže byly netransparentně nastavené, což by pochopitelně vidinu přisání se na evropské penězovody pohřbilo. DPB však měl v následujících vysvětleních úspěšně vykličkovat z údajných prohřešků, a tak byla nákupu konečně daná zelená. Se Škodou Transportation tak byla podepsána rámcová smlouva na mírně inovovaný model 29T (pro nějž Škoda ve své tiskové zprávě udává i označení X54), jenž byl dodáván již v letech 2015 a 2016 (ev. č. 7401 až 7430). Lze očekávat, že brzy bude následovat i podpis smlouvy na obousměrné vozy 30T.
Jednosměrné tramvaje 29T není zapotřebí blíže představovat. Jde o pětičlánkové úzkorozchodné (1 000 mm) vozy kombinující otočné podvozky (první a poslední) a neotočné podvozky (druhý a třetí), u nichž podíl nízké podlahy dosahuje 89 %, které nabízejí obsaditelnost až 250 osob (při 5 os./m2), z nichž 63 se může posadit. Výměna cestujících je zajištěna skrze patery dvoukřídlé dveře. Maximální rychlost činí 65 km/h, hnací jsou tři podvozky ze čtyř (instalovaný výkon motorů je 6x 100 kW).