Dne 10. 4. 2021 byl zahájen provoz na nové tramvajové lince T9 spojující Paříž s městem Orly. Ačkoli se mnohdy souhrnně hovoří o linkách v regionu Île-de-France jako o pařížských tramvajích, není toto pojmenování s ohledem na rozsah provozu přesné. Paříž samotnou totiž obsluhují jen linky T3a a T3b, všechny ostatní jsou vedeny mimo území města a s výjimkou linek T2 a nyní zprovozněné linky T9 na katastr Paříže ani nevjíždějí.
Navíc je nutné říci, že systém „pařížských“ tramvají tvoří několik různých druhů dopravních prostředků. Vedle klasických tramvají jde i o vlakotramvaje, expresní tramvaje a tzv. tramvaje na pneumatikách. I v místech dotyku více tras tak není někdy možné zajistit ani teoretický přejezd mezi jednotlivými trasami, neboť vozidla nejsou vzájemně kompatibilní.
Nová linka T9 byla navržena jako náhrada autobusové linky č. 183 spojující stanici metra a tramvajové linky T3a Porte de Choisy s městem Orly v blízkosti letiště. Autobusy denně využívalo okolo 56 000 cestujících (17 mil. ročně) a spojení mezi městem Orly a Paříží zabralo hodinu. Financování studie zabývající se vznikem tramvajové linky coby náhrady autobusů bylo schváleno 7. 12. 2011. Už na podzim následujícího roku proběhly potřebné konzultace projektu a v létě 2014 byl poskytnut i prostor pro vyjádření veřejnosti. Všemi etapami se podařilo úspěšně projít a v roce 2014 byl projekt schválen s tím, že začátek prací byl předpokládán v roce 2016 a ukončení v roce 2020. Náklady na první úsek o délce 10,3 km do města Orly byly vyčísleny na 330 mil. €, později byly náklady upřesněny na 404 mil. € na výstavbu infrastruktury (včetně úprav silnic, nových chodníků a cyklostezek) a 74,75 mil. € na nákup vozidel.
Práce na stavbě byly zahájeny v létě roku 2016, kdy se začalo s překládkami inženýrských sítí. Koleje se na připraveném tělese objevily poprvé v únoru 2019. Práce postupovaly uspokojivým tempem dále a zdálo se, že termín zprovoznění na konci roku 2020 nemůže nic ohrozit. Rozšíření viru z Číny a následné zhoršení epidemiologické situace ve Francii ale vedla k tomu, že bylo rozhodnuto o posunu termínu zahájení provozu až na jaro 2021. Zkušební jízda na části trasy s nově dodanými vozidly Alstom Citadis 405 byly zahájeny v prosinci 2020 (z Orly ke stanici Rouget de Lisle), od 1. 3. 2021 pak až po konečnou Porte de Choisy na katastru Paříže.
U linky T9 bylo poprvé přistoupeno k vypsání výběrového řízení na jejího provozovatele (včetně zajištění údržby vozů), a to poněkud překvapivě pouze na dobu 66 měsíců (tedy pěti a půl roku) Dosud všechny nově vybudované linky v regionu Île-de-France byly vždy automaticky svěřeny buďto dopravci RATP (Régie autonome des transports parisiens), anebo státním železnicím SNCF (Société nationale des chemins de fer français). Do tendru vyhlášeného v květnu 2018 (kromě tramvajové linky zahrnoval i svazek sedmi autobusových linek) se přihlásili čtyři zájemci: RATP, Transdev, Keolis a španělská Moventia. Nejlepší nabídku z pohledu hodnoticí komise podal Keolis, kterému tak byla v červnu 2019 role budoucího provozovatele tramvajové linky T9 svěřena.
K slavnostnímu zahájení provozu došlo dne 10. 4. 2021. Linka je provozována denně v časech od cca 5:30 do 0:30. Špičkový interval činí pouhé 3:30 minuty, sedlový pak 6 minut a v okrajových částech dne (večer a v noci) 20 minut. Cesta tramvají na 10,3 km dlouhé trase s 20 stanicemi trvá 29 minut, tedy polovinu času, za kterou téže relaci zvládal autobus. Průměrná rychlost má činit 20 km/h.
Vozový park je tvořen 22 vozidly Alstom Citadis 405 o délce 45 m a šířce 2,65 m s kapacitou až 314 cestujících. Jejich objednávka byla potvrzena již 10. 11. 2016. Dodávky začaly již v říjnu 2019, slavnostní prezentace prvního vozu se konala dne 3. 12. 2019. Na zařazení do provozu si však nová tramvaj musela počkat. Postupně pak byly expedovány další vozy, ten poslední – ev. č. 922 – dorazil do areálu vozovny dne 19. 11. 2020. Tramvaje jsou charakteristické nezvyklým designem se světelnou linkou podél celého vozu. Z trojice předložených návrhů si tento vybrali zástupci společnosti Île-de-France Mobilités v únoru 2017. Kromě designérů Alstomu je pod ním podepsáno i studio Saguez & Partners.
Tramvaje prozatím končí na dopravním terminálu ve městě Orly (Orly-Ville). Do budoucna se předpokládá prodloužení jižním směrem k letišti Paříž-Orly s novou konečnou v místě dotyku s tramvajovou linkou T7. Pokud by bylo toto prodloužení realizováno, bylo by zapotřebí dokoupit dalších 11 sedmičlánkových tramvají. Mimoto se řeší i možnost prodloužení severním směrem do nitra Paříže.