Rovných 30 nových autobusů pořídila pro provoz v rámci pražské aglomerace a zbytku Středočeského kraje skupina Arriva. Zatímco pražské pobočce s přídomkem City připadla desítka Crosswayů LE LINE a jeden městský tříosý MAN, Arriva Střední Čechy odebrala Crosswayů ve dvou variantách rovnou 18 a navrch přidala jeden minibus od slovenského nástavbáře ROŠERO – P, jenž je ovšem zatím pouze zapůjčený. Všechny vozy do provozu zasáhnou do konce července.
Co se týče specifikace jednotlivých autobusů, nedošlo proti dodávkám z loňského roku v zásadě k žádné významné evoluci. Zachována je stále i kontinuita v otázce nákupu napříč oběma filiálkami vzájemně rozdílných strojů stejného typu. Autobusy Iveco Crossway LE LINE 12M pro Arrivu Střední Čechy jsou tak např. vybaveny automatickou šestistupňovou převodovkou ZF, pražská Arriva naopak odebírá stejné vozy se čtyřstupňovým automatem VOITH. Liší se i dealer – v City nakupují u společnosti KAR-mobil, Arrivě Střední Čechy zase dodává autobusy z Vysokého Mýta zlínský ZLINER.
Vezmeme-li si na paškál salon v dodávce nejpočetněji zastoupených vozů Iveco Crossway LE LINE 12M (24 ks), žádná překvapení nenalezneme. Důvod je prozaický – na vše myslí platné standardy Pražské integrované dopravy, podle nichž jsou autobusy vybavovány, přičemž pro vlastní invenci dopravců tak nezbývá mnoho prostoru. Interiéru vládnou červená a modrá sedadla Lineo Fix v počtu 45 kusů, jeden vůz poté celkem pojme až 89 osob včetně řidiče. Povinnou celovozovou klimatizaci či dvojici v interiéru nainstalovaných LCD panelů doplňují nadstandardně (ve smyslu standardů, nikoliv zvyklostí poslední doby) USB zástrčky. Rovněž salon zbývajících typů pořizovaných autobusů nemůže oslnit nějakou zvláštností a drží se zaběhlé rutiny. V případě částečně nízkopodlažních vozidel z Vysokého Mýta jsme jej ještě detailněji popsali již minule zde, o výbavě tříosých vozů MAN jsme referovali naopak tady.
Přejděme tedy k otázce statistické, jež je v tomto případě jistě tou zajímavější. Arriva City obdržela nové autobusy Iveco Crossway LE LINE 12M ve třech vlnách, a sice 21. (5 ks), 23. (3 ks) a 28. června (2 ks) 2021. Vozy dostanou evidenční čísla 9140–9149 a postupně dle nich budou přiřazeny do provozoven v Praze-Satalicích (2 ks), -Malešicích (6 ks) a v Jílovém u Prahy. Tímto nákupem se mimochodem podaří docílit po dlouhých letech stavu, kdy bude celá čtvrtina vozového parku Arrivy City čítajícího okolo 220 autobusů určených pro provoz v Praze a okolí tvořena v rámci možností unitárními autobusy jednoho typu. Alespoň tedy na pohled zvenčí. V salonu se jednotlivé série vozů více či méně odlišují.
Pro v úvodu článku avizovaný MAN NL 323 Lion’s City L je konečně vyčleněno ev. č. 9912 a jeho domovem se stane satalická provozovna, odkud bude vůz vyrážet na linky 220 a 223. V souvislosti s nově pořizovanými autobusy bude postupně odstaven stejný počet vozů vyrobených mezi lety 2004 až 2007, přičemž opět půjde především o autobusy SOR řady C různých délek a tentokrát už i nejstarší středněpodlažní Crosswaye. Zmizí ale rovněž poslední z autobusů Mercedes-Benz Citaro, které jezdily především v oblasti Černého Mostu a Úval a byly připomínkou divokých kusových nákupů nultých let. Část z nich také někdejší Connex Praha převzal v lednu 2007 jako ojeté od dopravce HOTLINER spolu s příměstskými linkami vedoucími z právě z Černého Mostu do Horních Počernic, Šestajovic či Újezdu nad Lesy. Už s předstihem byl odstaven a prodán Solaris Urbino 15 III. generace ev. č. 9901 (ex-Teplice č. 414), jehož náhradníkem je právě tříosý MAN.
O poznání bohatší nadílku museli rozdělit v Arrivě Střední Čechy, jež je oproti její pražské sestře s dodávkami v náskoku a více než polovina z vypsaných autobusů jí už dokonce jezdí v běžném provozu. Ze čtyř středněpodlažních Crosswayů LINE 12M připadly dva provozovně Hořovice (ev. č. 9570 a 9571), vůz 9576 je poté přidělen do Kosmonos a ev. č. 9577 konečně do provozovny Praha. Nízkopodlažní odrůda autobusů následně v počtu 4 kusů zakotvila jak v Dobříši (ev. č. 9562–9565), tak v Příbrami (9566–9569), vozy ev. č. 9572 a 9574 zase připadly do Hořovic. Vynechaný Crossway ev. č. 9573 byl zařazen do provozovny Králův Dvůr, zatímco 9575 putoval do Kosmonos. Zbývající dvojici ev. č. 9578 a 9579 ještě pohltí provozovna Praha. Slíbené ROŠERO – P First FCLLI XL poté připadlo ve zkušebním provozu doposud opomíjené provozovně Sedlčany a obdrželo ev. č. 9059. Jak je už z dlouhého výčtu patrné, Arriva Střední Čechy obnovila svůj vozový park ve všech svých významných provozovnách. Stranou zůstaly jen drobné severské provozy s centrem okolo Mnichova Hradiště. V této odnoži Arrivy se počítá s vyřazováním typově stejných vozů jako i v případě pražského provozu, tedy středněpodlažních autobusů SOR řady C a vybraných Crosswayů.