V Chorvatsku bychom dnes nalezli pouhé dva tramvajové provozy – v hlavním městě Záhřeb a v Osijeku. Oba se letos odhodlaly vypsat výběrová řízení na nákup nových vozů a v obou podal nejlepší nabídku (v záhřebském tendru podle očekávání dokonce jedinou) domácí výrobce Končar. Pro Osijek půjde o vůbec první nízkopodlažní tramvaje. Dosud poslední „nové“ vozy nakoupilo město v počtu 17 kusů v letech 2006 a 2007 v podobě modelu T3PV.O, což jsou tramvaje s novou vozovou skříní s designem odpovídajícím typu VarioLF, avšak nikoli ještě nízkopodlažní (vzhledově tedy takřka identické s ostravským vozem T3R.EV ev. č. 1301, resp. dnes po přestavbě na služební vůz ev. č. 8209).
Tramvajová síť v Osijeku je sice poměrně malá – tvořena je jen dvěma linkami –, nicméně těší se velkému zájmu cestujících, což je dáno velmi krátkými intervaly (tramvaje jezdí výhradně sólo) a dobrým směrovým vedením tras. Nezřídka jsou vozidla během dne na hraně obsaditelnosti, přesto padla před takřka dvacet lety volba na nákup nenízkopodlažních vozů vycházejících z typu T3, nikoli článkových tramvají, třebaže s nimi měl dopravce díky nákupu ojetých vozů Düwag GT6 provozní zkušenosti.
Již delší dobu se v Osijeku hovořilo o tom, že by bylo zapotřebí vozový park tramvají obnovit a doplnit vozidly, jež dovedou nabídnout komfort odpovídající úrovni 21. století a vyšší přepravní kapacitu. Po zajištění finančních prostředků (z větší části jde o finance z Národního plánu obnovy a odolnosti) byla v květnu letošního roku vypsána soutěž na dodávku až 30 středněkapacitních vozů, z toho 10 závazně. Odhadovaná hodnota zakázky činila 59 725 263,79 € (zhruba 1,44 mld. Kč; tj 48,18 mil. Kč/vůz), nabídky ve stanoveném termínu předložila dvojice uchazečů – domácí producent Končar a polská PESA, která ale nabídla vyšší cenu, než byl rozpočet dopravce, který tak v souladu se zákonem nabídku z Bydgoszcze vyloučil.
Končar si za třicítku vozů řekl 55,350 mil. €, tedy okolo 1,34 mld. Kč, resp. 44,649 mil. Kč za vůz, což je jen o pár set tisíc korun (na vůz) více než v na jaře uzavřeném tendru na stejnou délkovou kategorii vozidel pro Záhřeb. Doplňme, že v Osijeku byla cena byla v tendru jediným hodnoticím kritériem.
Končar nabídl stejně jako o několik měsíců dříve v Záhřebu svou tramvaj TMK 2300, byť podle vizualizací by oproti dříve dodávaným vozům do Chorvatska a Lotyšska mělo jít o vozy s upraveným designem. Každá z téměř 20,8 m dlouhých tramvají by měla pojmout 135 cestujících, z toho 35 sedících. Dodávky prvních deseti vozů by měly proběhnout již mezi březnem a zářím 2025.
Osijek bude muset ještě vyřešit, jak s novými vozy upravit své zázemí. Vozovna, která je dnes tramvajemi využívána, je kulturní památkou, u níž památkáři odmítají jakékoli zásahy do vnější i vnitřní konstrukce. Z tohoto důvodu je tak dnes jediná lávka pro přístup na střechu vozidel situována venku na zhlaví vozovny. Vzhledem k tomu, že současná skladba vozového parku s výjimkou oprav a údržby pantografů přístup na střechu prakticky nevyžaduje, nejednalo se prozatím o příliš limitující prvek. U nízkopodlažních tramvají však bude situace diametrálně odlišná. Na úpravy údržbového zázemí přitom žádné finanční prostředky dosud alokovány nebyly.