Konec června s sebou přinese střídání městských autobusových dopravců v sedmém největším městě Dánska Koldingu, jenž leží v regionu Syddanmark na jihu Jutského poloostrova. V rámci desetiletého kontraktu uzavřeného loni v květnu do ulic vyjedou elektrobusy společnosti Ørslev Servicetrafik ze skupiny Nobina. Ve městě tím skončí dekádu trvající mise firmy Tide Bus Danmark, s níž z mapy pevninské části nejjižnějšího ze severských království zároveň zmizí i poslední libchavská enkláva.
Nový provozovatel koldingské městské hromadné dopravy Ørslev Servicetrafik zařadí v neděli 26. 6. 2022 do provozu celkem 29 elektrobusů Ebusco 2.2 (původně se hovořilo o 26 kusech), čímž dojde oproti současnému stavu k nabobtnání flotily o 5 vozidel. Síť MHD přitom zůstala stejná, zrovna tak jako jízdní řády všech ryze městských linek 1-9. Žluté elektrobusy ale mají vyjet oproti současnému stavu také za hranice Koldingu. Kontrakt v hodnotě 480 milionů DKK (cca 1,6 miliardy Kč) uzavřel koordinátor veřejné dopravy Sydtrafik s Nobinou na dobu deseti let. Smlouvu je dále možné o dva roky prodloužit. Část výkonů příměstského charakteru poté připadla firmě Umove Vest, která na ně nasadí dieselové autobusy. Ty obslouží také školní spoje, na které by bylo vzhledem k jejich nízké četnosti podle organizátora dopravy nehospodárné nakoupit elektrobusy.
Dosavadní městský dopravce Tide Bus Danmark stavěl od počátku platnosti smlouvy v polovině roku 2012 svou 24hlavou flotilu na šestnáctce vozů Mercedes-Benz Citaro LE ev. č. 8705-8720 doplněné o dvojici kloubových autobusů Citaro G (ev. č. 8704, 8705) a na druhé straně délkového spektra poté o 3 autobusy SOR BN 9,5 ev. č. 8700-8702. Tyto vozy později doplnily jedny z prvních do provozu předaných autobusů Volvo 7900 Hybrid, jež byly uvedeny na městské linky v Koldingu 7. 1. 2013 pod ev. č. 8721-8723 a nahradily do té doby zde přechodně provozované Crosswaye.
Připomeňme, že libchavský výboj za vikingy započal v roce 2011, kdy SOR dodal hned 14 autobusů typu CN 9,5 na Faerské ostrovy, autonomní území Dánského království. K nim se později přidal ještě jeden stroj, původně sloužící jako náhradní ve městě Haderslev. Není tajemstvím, že vozy jsou spjaty s městským provozem v hlavním městě Tórshavn dodnes, jen s tím rozdílem, že se okruh původních třech dopravců (Jón Thomasen, HZ Bussar a Gundurs Bussar) smrskl na posledního jmenovaného. Na konci stejného roku vyjela další pětice městských vozů BN 9,5 v již zmíněném městě Haderslev na jihu Jutského poloostrova. Po Koldingu, jenž se na mapu působišť libchavských autobusů zapsal v červnu 2012, následovalo v září 2013 ještě dodání jednoho stroje BN 9,5 dopravci Malling Turistbusse pro dopravu ve městečku Odder.
Vyřazování autobusů započalo v roce 2018, kdy Tide Bus Danmark prodal haderslevský vůz ev. č. 8810, který následovaly o rok později autobusy ev. č. 8806 a 8807 (prodané na Faerské ostrovy). Na jaře roku 2020 zmizel malý SOR BN 9,5 ev. č. 46 také z Odderu, načež ho v březnu a červnu roku loňského postupně následovaly i pozůstalé haderslevské vozy ev. č. 8808 a 8809. Poslední pevninský provoz Kolding se s autobusy značky SOR, jak už jsme zmínili v úvodu článku, rozloučí v příštím týdnu. Nejdéle tak nakonec budou libchavské stroje sloužit na Faerských ostrovech, kde by jejich působení měla ukončit nová osmiletá smlouva s dopravcem Gundurs Bussar platná od 1. ledna 2023, jež počítá s nasazením nových autobusů.