Budoucnost trolejbusového provozu v maďarském Debrecenu je dlouhodobě skloňována, přesto se letos podařilo zajistit investici do opravy trolejbusu Ikarus 280T, jenž se na podzim objevil zpět v ulicích města v obnoveném městském lakování.
První trolejbus postavený na platformě slavného Ikarusu 280 se objevil v Debrecenu v roce 1989, kdy si místní dopravní podnik (Debrecen Közlekedesi Zrt.; DKV) zapůjčil na tři měsíce z Budapešti jeden z tamějších vozů (ev. č. 213) s elektrickou výzbrojí z produkce GANZu (typ 280.94, případně též 280.94T). Článkový trolejbus v podmínkách Debrecenu zaujal, pořízení takových vozidel ale naráželo na nedostatek finančních prostředků. Proto bylo rozhodnuto vyzkoušet cestu zástavby starší elektrické výzbroje z vyřazených trolejbusů ZiU-9 (resp. ZiU-682) sovětské provenience.
Jako první byl pro přestavbu, na níž významně participovala společnost OBUS Elektrik Innovations Szolgáltató Kft., použit nepotřebný prototyp trolejbusu Ikarus 280.T6/1, jenž byl vyroben již v roce 1980. Jeho zamýšleným působištěm měl být turecký İzmir, který ale nakonec nové trolejbusy nepořídil. Prototyp v turecké konfiguraci se sice v Anatolii mihl, zkoušky však proběhly nikoli v İzmiru, nýbrž v Ankaře. Ani zde se ovšem nepodařilo s vozidlem zaujmout natolik, že by se město odhodlalo k nákupu Ikarusů a trolejbusový provoz v Ankaře byl jen o pár let později – přesněji v roce 1986 – zrušen (İzmir ji následoval v roce 1992). Nepotřebné vozidlo již bez elektrické výzbroje získala výše zmíněná firma OBUS Elektrik Innovations Szolgáltató Kft. (dále jen OBUS Kft.) v roce 1990, která pak do něj instalovala elektrickou výzbroj z trolejbusu ZiU-9 ev. č. 9-310 poškozeného požárem. Hotový výrobek byl označen ev. č. 400 a zařazen do provozu v březnu 1991. V provozu se vůz, jenž měl řadu atypických prvků, udržel osm let a k jeho sešrotování mělo dojít na konci ledna roku 2000.
Další trolejbusy Ikarus 280T, které vznikly po prototypu ev. č. 400, byly postaveny za využití zcela nových vozových skříní. V elektrické části se nadále použily prvky z výzbrojí vozů ZiU-9, problémové komponenty odhalené jízdními testy prototypu byly nicméně nahrazeny novými díly. Výsledkem byla čtveřice vozů ev. č. 401–404 s typovým označením Ikarus 280.T9.90, z nichž montáž dvou proběhla v Budapešti a zbylých dvou přímo v Debrecenu. První dva vozy byly uvedeny do provozu dne 11. 9. 1991, další o měsíc později – 18. 10. 1991.
Trolejbusy byly nasazovány do provozu na linky čísel 2 a 3 a během své služby se dočkaly řady úprav, včetně náhrady trakčních motorů (původní o výkonu 110 kW byly nahrazeny mírně silnějšími o výkonu 115 kW). Po roce 2000 se v souvislosti s novou image dopravce DKV podrobovaly trolejbusy i změně lakování do městských barev, jež našincům evokují původní schéma ostravského Dopravního podniku. Nového kabátu se dočkaly tři ze čtyř provozních Ikarusů 280T, v původním červeno-krémovém laku dojezdil jen vůz ev. č. 404, jenž byl také jako první ze „sériových“ vozů v únoru 2017 odstaven. Po něm v prosinci 2019 následoval trolejbus ev. č. 403 a v červnu 2022 byl oficiálně vyřazen i vůz ev. č. 401. Poslední přeživší „čtyřistadvojka“ byla oficiálně ponechávána jako provozní rezerva, pasažéry už ale nevozila.
Dopravní podnik se v letošním roce rozhodl, že nechá trolejbus podrobit většímu stupni opravy spojené i s výměnou oplechování a novým lakováním s tím, že trolejbus bude sloužit primárně pro nostalgické jízdy. Během podzimu stihl absolvovat prozatím tři takové služby pokaždé spojené s velkým zájmem fanoušků dopravy, kteří se do města sjížděli doslova z celého Maďarska (ale i ze zahraničí). Debrecen tak získal de facto svůj první historický vůz, byť jej tak přímo neoznačuje. Fanoušci trolejbusů se přitom možná dočkají i dalšího přírůstku – DKV publikoval na svém facebooku koncem října i fotografii trolejbusu ZiU-9 odstaveného v hale údržby.