Menu

Definitivní konec trolejbusů v Bostonu

Trolejbus s karoserií od Neoplanu USA s elektrickou výzbrojí od Škodovky opouští tunelový úsek, v němž vozidla využívala jízdu pod trolejí. (zdroj: Wikipedia.org)
Trolejbus s karoserií od Neoplanu USA s elektrickou výzbrojí od Škodovky opouští tunelový úsek, v němž vozidla využívala jízdu pod trolejí. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
01. 09. 2023 18:39
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Počet měst v USA s trolejbusovým provozem se v létě 2023 opět o něco smrkl. V Bostonu vyjely dne 30. 6. 2023 naposledy do provozu trolejbusy v rámci systému linek nazývaných Silver Line (pod tímto jménem byl zahrnut soubor celkem tří linek), čímž se po 87 letech definitivně uzavřela kapitola jejich provozu v kolébce amerického boje za nezávislost. Boston byl přitom na počátku 50. let třetím největším provozovatelem trolejbusů v rámci celých Spojených států, přičemž flotila tehdy čítala přes 460 vozů.

Linky nazývané Silver Line byly vůbec těmi nejmladšími v rámci drobounkého trolejbusového systému, který měl namále v minulosti již několikrát. Do provozu byly linky „SL“ uvedeny po několikaletém zpoždění až v roce 2004, přičemž na části kurzů byly využívány autobusy se spalovacími motory (primárně na CNG) a na části trolejbusy, resp. přesněji řečeno duobusy, které jezdily pod trolejí na 2,5 km dlouhém tunelovém úseku mezi stanicemi South Station a Silver Line Way, a dále již pokračovaly jako klasický dieselový autobus.

Natrolejování trolejbusů/duobusů ve stanici Silver Line Way (zdroj: Wikipedia.org)

Páteří systému se stalo 32 článkových vozů s karoserií amerického Neoplanu (Neoplan USA), které byly vybaveny elektrickou výzbrojí z produkce Škody Electric. Ta ještě v letech 2014 až 2018 zajistila přímo v USA modernizaci vozidel za využití nové výzbroje, za kterou americká strana vynaložila zhruba 100 mil. Kč. Přes vynaložené investice však nebyla budoucnost trolejbusů zajištěna a v posledních letech se skloňovalo jejich zrušení, údajně kvůli vysokým nákladům. Co naplat, že provedené studie ukázaly, že trolejbusy pro Boston, byť ve značně okleštěné variantě, mají smysl. Politické rozhodnutí bylo učiněno v jejich neprospěch, a tak trolejbusy nejprve vloni zmizely z oblasti Harvardu, kde sídlí známá univerzita, a letos na konci června 2023 i na posledním tunelovém úseku, kde byly trolejbusy nahrazeny hybridními autobusy (v Harvardu se oproti tomu počítá s bateriovými autobusy, jež by měly vyjet od příštího roku).  

Postupné odstavování dvaatřicítky kloubových trolejbusů Neoplan USA/Škoda šlo ruku v ruce se zařazováním hybridních autobusů, jejichž dodávky byly zahájeny počátkem letošního roku. Od poloviny března už bylo v provozu jen 14 duobusů, které byly dříve vybaveny zavazadlovými policemi (částečně již od výroby, z větší části ale až během provozu), což je předurčovalo pro nasazení na lince SL1 k letišti. Pokud se na některém ze 14 přeživších projevila v dalších týdnech jakákoli závada, byl vůz odstaven a už dále neopravován, takže počet trolejbusů/duobusů do června setrvale klesal.

Duobus na letištním terminálu E. (zdroj: Wikipedia.org)

S úderem půlnoci z 30. 6. na 1. 7. 2023 byl trolejbusový provoz ukončen, poslední vůz nicméně zatahoval do vozovny až v brzkých ranních hodinách dne 1. 7. 2023 (využíval však už jen dieselového módu). S koncem trolejbusů v Bostonu byla zároveň ukončena kapitola trolejbusů s elektrickou výzbrojí z produkce Škodovky v USA která se začala psát v 90. letech, kdy zde Škoda Ostrov úspěšně expandovala se svými trolejbusy 14 Tr (a posléze i 15 Tr) upravenými dle přání amerických zákazníků. Nadále je možné se v USA svézt trolejbusy už je v Seattlu, San Francisku, Daytonu a Philadelphii.

Podobné články