Menu

Definitivní tečka. Drážďany se v sobotu rozloučí s tramvajemi Tatra

Poslední pravidelné nasazení „té čtyřek“ na lince se mělo odehrát dne 17. 3. 2023, ze kdy pochází i tento snímek. Následně se vozy nicméně objevily ještě v rámci posilových spojů linky č. 20 ve dnech 30. a 31. 3. 2023. (foto: Libor Hinčica)
Poslední pravidelné nasazení „té čtyřek“ na lince se mělo odehrát dne 17. 3. 2023, ze kdy pochází i tento snímek. Následně se vozy nicméně objevily ještě v rámci posilových spojů linky č. 20 ve dnech 30. a 31. 3. 2023. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
01. 06. 2023 18:34
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Takřka přesně před 13 lety – 29. 5. 2010 – se konala v Drážďanech symbolická rozlučka s tramvajemi typu Tatra T4D s podtitulem „Finale – eine Straßenbahn geht in Rente“, tedy v překladu „Finále – tramvaj jde do důchodu“. Šlo o naprosto impozantní představení s nemalým rozpočtem zakončené v centru města na slavném labském mostě Augustusbrücke, kde se shromáždil bezpočet fanoušků veřejné dopravy, jež vyčkávali, než historická souprava tramvají T4D (a B4D) zastaví vedle 166. dodaného vozu řady NGT z produkce Bombardieru, který tehdy uzavíral obří objednávku na nová vozidla vyráběná v Bautzenu.

Moderování celé události měli na starosti redaktoři sportovní redakce rádia MDR, což se při nájezdu tramvaje od Semperovy opery na rampu mostu nedalo zapřít: „Ještě jednou se podívá za tento roh. Posledních 400 metrů pro zástupce tatrovek, které jako první přišly do Drážďan. Mohlo to být jinak. Mohly přijít do Lipska. Mohly přijít do hlavního města. Ne! Přišly do Drážďan a tento dlouhý, dlouhý čas, zde jezdily. Hovořili jsme o Dubčekově pomstě. – To je všechno historie, prosím pěkně! Teď tatrovka dosáhla posledního oblouku! Pomalu a jistě úplně naposledy projíždí těmito místy! Pomaleji. Pomaleji. Úplně pomalu! Poslední metry! Úplně poslední centimetry! To jsou už jen milimetry! – Pozor! – To je příjezd tatrovky! Tatrovky, která odchází do důchodu!“

Momentka z „ukončení“ provozu tramvají T4D v Drážďanech v květnu 2010. Největším úspěchem bylo pořídit alespoň nějaký snímek z oné události. A nespadnout do Labe. Povelům říční policie na opuštění kamenného zábradlí se nakonec museli podvolit všichni. (foto: Libor Hinčica)

Jedinou vadou na kráse této úžasné podívané bylo, že vozy z produkce ČKD Tatra ve městě ještě zdaleka neřekly své poslední slovo. Celkem 21 vozů zůstalo ještě zachováno pro další provoz, byť se mělo jednat jen o příležitostné nasazení. Ve skutečnosti měly tramvaje vyhrazeny vybrané kurzy linky 3 pro návoz studentů k univerzitě, nezřídka však dopravce DVB sáhl i k vypravení na jiné linky při nedostatku provozních vozů, výlukách či potřebě posil (například během adventního času). Ostatně většina z 21 „té čtyřek“ prošla ještě jedním kolem velkých prohlídek s cílem prodloužit jejich životnost o dalších osm let, což znamenalo do let 2022 až 2023. Vyřazení bylo naplánováno až na příchod další generace tramvají. Načasování vyšlo dokonale.

Nových vozů NGT DX DD by mělo být ve městě již 13, přičemž v současné době jsou nasazovány výhradně na linku č. 2, kterou se podařilo novými vozidly od 22. 4. 2023 již plně obsadit. Přežívající vozy Tatra T4D, potažmo přesněji v jejich modernizovaných variantách T4D-MT a TB4D, byly postupně odstavovány a na počátku letošního roku už zůstávalo v provozu jen osm vozů, které tvořily dvojici třívozových souprav a jednu dvouvozovou. Až do 17. 3. 2023 byly vozy nasazovány pravidelně v pracovních dnech na linku číslo 4, poté už měly zůstat jen coby posilové pro návoz a odvoz fotbalových fanoušků, nicméně ve dnech 30. a 31. 3. 2023 se ještě objevily na lince číslo 20 při příležitosti posílení provozu v rámci velikonoční akce na místním výstavišti.

Nyní se již tramvaje z ČSSR stávají definitivně minulostí. Pět z osmi vozů bylo vyřazeno, zbylá trojice byla dne 31. 5. 2023 slavnostně předána do sbírek podnikového muzea. To tak bude mít řadu T4/B4D zastoupenou jak původním provedením třívozového vlaku v červeno-krémovém provedení, tak poslední provozní verzí.

Na sobotu 3. 6. 2023 je pod hlavičkou místního tramvajového muzea naplánována symbolická rozlučková akce, která začíná až ve 14:00, kdy se mají na ploše u muzea seřadit všechny momentálně existující drážďanské „té čtyřky“ (tedy včetně služebních vozidel), které se ve 14:30 vydají na spanilou jízdu různými směry se zakončením v centru na Postplatzu, odkud budou počínaje 16. hodinou v hodinovém intervalu odjíždět na okružní jízdy městem (jedna jízda má zabrat zhruba hodinu, poslední odjezd bude až ve 22:00).

Připomeňme, že dodávky tramvají do Drážďan byly zahájeny v roce 1967, kdy byl dodán prototyp vozu T4D. Sériové dodávky začaly o dva roky později a běžely až do roku 1984. Celkem saská metropole odebrala 572 motorových a 250 vlečných vozů.

Podobné články