Německé dráhy Deutsche Bahn podepsaly počátkem ledna letošního roku rámcový kontrakt s portugalským výrobcem CaetanoBus na dodávku autobusů s vodíkovým pohonem. Krátké oznámení z úvodu roku neprozrazovalo více podrobností o velikosti zakázky ani provozním určení vozidel, k tomu se DB více rozpovídaly až v polovině února.
Zakázka v celkové hodnotě téměř 40 mil. € (cca 960 mil. Kč) je pojata jako rámcový kontrakt, z nějž mohou DB, potažmo jejich dceřiná společnost DB Regio Bus, čerpat do konce roku 2026. Maximální objem činí 60 vozidel, prozatím z nich bylo závazně objednáno sedm vozů, které mají být předány na počátku roku 2024 do spolkových zemí Dolní Sasko (Niedersachsen) a Šlesvicko-Holštýnsko (Schleswig-Holstein) ležících na severu Německa. Dva vozy by se měly objevit v okrese Rendsburg-Eckernförde nacházejícím se již na Jutském poloostrově, pět pak v nevelkém městě Jever (žije zde okolo 14 000 obyvatel) a jeho okolí, což je už oblast, kterou bychom na mapě hledali v blízkosti Východofríských ostrovů.
CaetanoBus dodá své autobusy H2.CityGold, které na trhu nabízí pod značkou Toyoty (jež CaetanoBus z větší části ovládla). Soudě dle sdělení DB by mělo jít oproti dosud vyráběným vozidlům o jakousi inovovanou generaci. Dopravce totiž ve své tiskové zprávě připomenul, že s autobusy portugalského producenta již má své zkušenosti, neboť v roce 2020 si u něj objednala dvojici dvoudveřových vozů společnost Autokraft GmbH, jež je součástí DB Regio Bus, a to v rámci pilotního projektu zvaného eFarm ve městě Niebüll (i to se nachází na Jutském poloostrově). Oba autobusy byly uvedeny do provozu na lince od 20. 5. 2021. O těchto vozech vyjádření DB hovoří jako o „předešlé generaci“, samotný výrobce CaetanoBus prozatím nijak podpis kontraktu, a tím méně případné inovace, nekomentoval.
Doplňme, že DB si daly za cíl vyřadit poslední autobusy s dieselovým pohonem do roku 2038. Do sedmi let mají být všechny nově pořizované autobusy již lokálně bezemisní.