Menu

Do areálu PMDP dorazila první tramvaj Škoda 40T

Tramvaj Škoda 40T ForCity Smart na zkušební trati výrobce. (foto: Škoda Transportation)
Tramvaj Škoda 40T ForCity Smart na zkušební trati výrobce. (foto: Škoda Transportation)
Stáhnout PDF
Tramvaje
21. 07. 2021 07:35
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Kolejí Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) se dnes dotkl poprvé vůz Škoda 40T budoucího ev. č. 385 z rodiny ForCity Smart, jenž je zárodkem obnovy vozového parku obousměrných vozů KT8D5R.N2P. PMDP dne 9. října 2018 uzavřely smlouvu se Škodou Transportation předpokládající dodávku dvou vozů Škoda 40T, přičemž dopravce má možnost využít opci na dodávku dalších až 20 vozidel.

Původní odhadovaná hodnota zakázky počítala s částkou rovných 50 mil. Kč/vůz, nabídka Škodovky – jediného účastníka výběrového řízení – však byla vyšší a překročila plánovaný rozpočet o 110 mil. Kč. Jedna tramvaj tak vyjde PMDP na 55 mil. Kč.

Dodávky nových tramvají měly být zahájeny již v loňském roce. K předání prvního vozu mělo dojít v říjnu 2020 (a to již schváleného pro provoz). Projekt však nabral výrazné zpoždění ovlivněné zejména komplikovaným vývojem nového typu podvozku na bázi odlitku (namísto náročného svařování). První zkoušky s vozidlem na zkušební trati výrobce tak byly zahájeny až v dubnu 2021, kdy se odehrála také slavnostní prezentace pro pozvané hosty (15. 4. 2021). V té době však tramvaj ještě zdaleka nebyla kompletní (pro účely prezentace byla například osazena pouze jedním hnacím podvozkem, aby bylo možné s vozidlem pomalu po rovině jezdit). Kompletně se podařilo dokončit tramvaj až v následujících měsících. Dne 21. 7. 2021 tak už bylo možné tramvaj přepravit do areálu PMDP na Slovanech, který je ale v současné době v rekonstrukci, takže vykládka vozu ze silničního trajleru představovala náročný manipulační proces (od smyčky na Slovanech až do areálu k 24. koleji bylo například nutné s obřím nákladem couvat). 

Po získání povolení k zahájení zkušebního provozu budou zahájeny zkušební jízdy v režimu bez cestujících (prázdného vozidla a se zátěží), a následně s cestujícími. Tento proces zabere několik měsíců, takže k finálnímu předání vozidla zákazníkovi dojde zřejmě až koncem roku.

Tramvaj Škoda 40T jsou tříčlánkové vozy vycházející z koncepce tramvají vyvinutých ve Finsku (Transtech Artic Tram). Délka vozů pro Plzeň je 29 m, přičemž výměna cestujících je zajištěna pěti dvoukřídlými dveřmi na obou stranách vozidla. Max. rychlost nových tramvají bude 70 km/h, obsaditelnost (při 4 os./m2) bude 121 stojících a 64 sedících cestujících. Tramvaje jsou řešeny jako 100% nízkopodlažní, pouze nad podvozky se nachází nízká podesta. S tramvajemi ForCity Smart se budou moci cestující svézt v budoucnu také v Ostravě a v Brně.    

Podobné články