Menu

Do belgického Lutychu dorazila první tramvaj

Část prvního sedmičlánkového vozu CAF Urbos 3 pro Lutych. (zdroj: TEC Communication; foto: David Manfredini)
Část prvního sedmičlánkového vozu CAF Urbos 3 pro Lutych. (zdroj: TEC Communication; foto: David Manfredini)
Stáhnout PDF
Tramvaje
04. 08. 2022 20:02
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Belgické město Lutych (Liège) se dočkalo své první moderní tramvaje. Město s přibližně 190 000 obyvateli provozovalo tramvaje v letech 1871 až 1967. Po jejich zrušení mělo dojít k náhradě metrem, s jehož výstavbou se sice začalo, ale už v sedmdesátých letech byl projekt kvůli finanční náročnosti odložen. V té době již bylo takřka dokončeno několik stavebních objektů plánované podzemní dráhy, z nichž některé se s dlouhým odstupem let podařilo adaptovat například na koncertní sál nebo autobusové nádraží. Hlavním mementem nepodařeného projektu zůstával 750 m dlouhý ražený tunel, který sloužil jako sklad a během let se v něm nakupilo několik desítek vyřazených autobusů a automobilů. V roce 1985 sice město vyvinulo snahu projekt metra oživit, jenomže úspěšné ani tentokrát nebylo. Okolo roku 2000 se tak začalo hovořit o tom, že by se do města mohly raději vrátit tramvaje.  

Když se podařilo sehnat veškerá razítka a projekt prosadit, bylo možné vypsat výběrové řízení na zhotovitele stavby a dodávky technologie a vozidel. Vítězem se stalo v roce 2014 konsorcium okolo francouzského Alstomu, s nímž měla být podepsána smlouva na jaře 2015. Dříve, než mohlo k aktu signování dokumentů dojít, byl projekt z popudu evropského úřadu Eurostat zastaven a město muselo v roce 2016 soutěž zopakovat. Vítěz měl být vybírán mezi trojicí konsorcií, přičemž jistě není bez zajímavosti, že v jednom z nich byla zahrnuta i česká Škoda Transportation. Právě toto konsorcium ale v červenci 2017 svou nabídku stáhlo, a město se rozhodlo celý proces opět zopakovat. Definitivní vítěz tak mohl být oznámen až v květnu 2018, přičemž se jím stalo konsorcium Tram Ardent tvořené firmami CAF, COLAS a DIF.

Oba silniční trajlery s první tramvají CAF Urbos 3 pro Lutych. (zdroj: TEC Communication; foto: David Manfredini)

První z jmenovaných společností byla zodpovědná především za dodávku vozidel. Těch bylo v podobě modelu CAF Urbos 3 objednáno dvacet, přičemž k podpisu smlouvy došlo v září 2019. Obousměrné tramvaje měly být řešeny jako sedmičlánkové o délce 45,4 m, se šířkou vozové skříně 2,65 m a nabízet obsaditelnost celkem 310 osob (z toho 58 sedících). Vozidla mají sloužit na jediné lince o délce 11,7 km, která bude spojovat konečné Sclessin na jihozápadě s dvojicí konečných na severovýchodě města, kde se trať v koncovém úseku budě větvit (jedna větev bude končit na zastávce Bressoux u výstaviště, druhá na konečné Coronmeuse). Na trase bude dohromady 23 zastávek a špičkový interval má činit 4,5 minuty. Celkové náklady byly vyčísleny na 360 mil. € (cca 8,82 mld. Kč). Jako datum otevření provozu je dnes stanoven 25. duben 2024, takže na svezení tramvají mají zájemci ještě téměř dva roky čas. První z objednaných tramvají Urbos 3 ovšem byla do města už dodána s tím, že všech dvacet vozů by mělo být k dispozici do konce roku 2023.

První šedo-černá tramvaj rozložená na dvě části putovala ze Španělska čtyři dny po vodní cestě, načež dne 15. 7. 2022 okolo 22 hodin došlo k její vykládce v přístavu Zeebrugge, odkud zamířily dva silniční trajlery do Lutychu. Do budoucí tramvajové vozovny dorazil vzácný náklad dne 16. 7. 2022 okolo 6:30 ráno a po vykládce došlo ke spojení vozidla v jeden celek. Do prostoru, v němž je tramvaj uložena, bylo instalováno bezpečnostní zařízení, které má zajistiti ochranu proti vandalům. Prezentace první lutyšské  moderní tramvaje veřejnosti je plánována na září letošního roku.

Podobné články