Menu

Do Belgie může zamířit až 100 elektrobusů Irizar ie tram

Irizar ie tram na vizualizaci v barvách belgického doprvavce De Lijn. (foto: Irizar)
Irizar ie tram na vizualizaci v barvách belgického doprvavce De Lijn. (foto: Irizar)
Stáhnout PDF
Autobusy
11. 05. 2024 18:45
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Vlámská dopravní společnost De Lijn uzavřela výběrové řízení na nákup až stovky nových elektrobusů. Vítězem soutěže se stal španělský Irizar se svým modelem ie tram. Ten firma představila poprvé v roce 2017 a vyznačuje se futuristickým designem, jenž má podle výrobce evokovat moderní nízkopodlažní tramvaje. Vedle tohoto produktu nabízí Irizar i konvenční provedení svého elektrobusu pod obchodním jménem ie bus.

De Lijn v uplynulých letech vypsal již několik soutěží na nové elektrobusy, přičemž zpravidla se jedná o rámcové zakázky, kde není zadavatel vázán učinit dílčí objednávku (odvolávku). Například z obřího kontraktu na dodání až 500 článkových vozů Iveco E-way z roku 2022 bylo prozatím objednáno 109 kusů. Budoucnost jiné „rámcovky“ na 350 elektrobusů, jež měly být rozděleny poměrem 60 ku 40 mezi výrobce VDL a Van Hool, je s ohledem na krach Van Hoolu v dubnu letošního roku nejasná (prozatím bylo zakoupeno jen 60 vozů od obou značek). Nyní se po bok těchto zakázek přidává podepsaná smlouva na až 100 vozů ie tram od Irizaru.

O tendr se zajímalo osm dodavatelů, jejichž počet byl v pozdější fázi soutěže snížen na tři, z nichž byl pak jako vítěz označen Irizar. Jména soupeřů nebyla prozatím prozrazena. Autobusy mají nabízet výjimečný komfort – vedle dnes již klasických USB nabíječek (zde však individuálních pro každé sedadlo) jde o držáky mobilních telefonů a čtecí lampičky, o sedačky s vyvýšenou opěrací částí či o dodatečné prosklené plochy pro zajištění více denního světla v interiéru. S vozidly se počítá primárně pro nasazení na tzv. spojeních HOV (Hoogwaardig openbaar vervoer; lze přeložit jako „vysoce kvalitní veřejná doprava“), do nichž jsou (vedle metra a tramvají) zahrnuty vybrané autobusové linky, často s vyhrazenými jízdnímu pruhy, tedy jakási belgická obdoba BRT (Bus Rapid Transit) systémů.

Očekává se, že by vozidla mohla nalézt uplatnění například v provincii Limburg, kde se nedaří dodržovat původní plán rozvoje regionální železnice a kde byl v roce 2022 po osmnácti letech plánování smeten ze stolu plán na vybudování meziměstské tramvaje, jež by spojovala města Hasselt (metropoli provincie) s Maastrichtem. Už tehdy se uvádělo, že tramvaje by měly nahradit elektrobusy s „tramvajovým vzhledem“. Současně však De Lijn zdůrazňuje, že žádná objednávka u Irizaru dosud učiněna nebyla.  

Podobné články