Vlámská dopravní společnost De Lijn uzavřela výběrové řízení na nákup až stovky nových elektrobusů. Vítězem soutěže se stal španělský Irizar se svým modelem ie tram. Ten firma představila poprvé v roce 2017 a vyznačuje se futuristickým designem, jenž má podle výrobce evokovat moderní nízkopodlažní tramvaje. Vedle tohoto produktu nabízí Irizar i konvenční provedení svého elektrobusu pod obchodním jménem ie bus.
De Lijn v uplynulých letech vypsal již několik soutěží na nové elektrobusy, přičemž zpravidla se jedná o rámcové zakázky, kde není zadavatel vázán učinit dílčí objednávku (odvolávku). Například z obřího kontraktu na dodání až 500 článkových vozů Iveco E-way z roku 2022 bylo prozatím objednáno 109 kusů. Budoucnost jiné „rámcovky“ na 350 elektrobusů, jež měly být rozděleny poměrem 60 ku 40 mezi výrobce VDL a Van Hool, je s ohledem na krach Van Hoolu v dubnu letošního roku nejasná (prozatím bylo zakoupeno jen 60 vozů od obou značek). Nyní se po bok těchto zakázek přidává podepsaná smlouva na až 100 vozů ie tram od Irizaru.
O tendr se zajímalo osm dodavatelů, jejichž počet byl v pozdější fázi soutěže snížen na tři, z nichž byl pak jako vítěz označen Irizar. Jména soupeřů nebyla prozatím prozrazena. Autobusy mají nabízet výjimečný komfort – vedle dnes již klasických USB nabíječek (zde však individuálních pro každé sedadlo) jde o držáky mobilních telefonů a čtecí lampičky, o sedačky s vyvýšenou opěrací částí či o dodatečné prosklené plochy pro zajištění více denního světla v interiéru. S vozidly se počítá primárně pro nasazení na tzv. spojeních HOV (Hoogwaardig openbaar vervoer; lze přeložit jako „vysoce kvalitní veřejná doprava“), do nichž jsou (vedle metra a tramvají) zahrnuty vybrané autobusové linky, často s vyhrazenými jízdnímu pruhy, tedy jakási belgická obdoba BRT (Bus Rapid Transit) systémů.
Očekává se, že by vozidla mohla nalézt uplatnění například v provincii Limburg, kde se nedaří dodržovat původní plán rozvoje regionální železnice a kde byl v roce 2022 po osmnácti letech plánování smeten ze stolu plán na vybudování meziměstské tramvaje, jež by spojovala města Hasselt (metropoli provincie) s Maastrichtem. Už tehdy se uvádělo, že tramvaje by měly nahradit elektrobusy s „tramvajovým vzhledem“. Současně však De Lijn zdůrazňuje, že žádná objednávka u Irizaru dosud učiněna nebyla.