Menu

Do Budapešti dorazila na montáž první z tramvají CAF

Tramvaje CAF Urbos 3 budapešťského DP na propagační fotografii města. (foto: BKK)
Tramvaje CAF Urbos 3 budapešťského DP na propagační fotografii města. (foto: BKK)
Stáhnout PDF
Tramvaje
21. 06. 2024 18:24
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dne 10. 6. 2024 dorazily do Budapešti první hrubé stavby článků pro nové tramvaje CAF Urbos 3, jež si Budapešť objednala v listopadu 2022, kdy podepsala smlouvu na dodání 20 pětičlánkových vozů o délce 32 m. Po tomto kontraktu následoval v loňském roce ještě jeden zahrnující dalších 31 vozů (z toho 5 sedmičlánkových o délce 45 m), takže celkem by mělo pod Gellértovou horou přibýt 51 moderních vozů. Tím byla vyčerpána celá opce původního kontraktu z roku 2014, který zahrnoval dodání až 124 vozů.

Už v případě první objednávky stála Budapešť o to, aby na výrobě vozidel participoval některý z místních subjektů. Dohoda o takovém způsobu kooperace byla nakonec podepsána v listopadu 2015 se společností Dunakeszi Járműjavító a týkala se již prvních desíti objednaných vozů. Všechny další odvolávky stran využití opčního práva se poté realizovaly dle stejného schématu, byť zdaleka ne všechny vozy byly kompletovány v Budapešti (část byla s ohledem na rozsah zakázky smontována ve španělské Zaragoře a v podniku Dunakeszi Járműjavító proběhlo jen finální oživení). Nyní byla dohoda stran kooperační výroby potvrzena i ve vztahu k objednaným posledním jednapadesáti vozům, změnil se ovšem partner pro montáž, když Dunakeszi Járműjavító (jenž má vytížené výrobní prostory) nahradily ústřední dílny DP (BKV), jež vystupují jako samostatná dceřiná společnost (VJSZ; BKV Vasúti Járműjavító Kft.). 

Články pro první z 51 tramvají CAF Urbos 3, jež si maďarská metropole objednala v letech 2022 a 2023, dorazily do Budapešti na finální montáž. (foto: BKK)

Ze Španělska putují do Maďarska hrubé stavby jednotlivých článků, jež jsou jen částečně lakované, všechny další součásti jsou dováženy samostatně, takže v Budapešti pod dozorem techniků CAFu probíhá vskutku velká porce práce. Původně se uvádělo, že první vůz by měl být dokončen a předán v září 2024, později se uvádělo na podzim 2024 a nyní se hovoří o termínu „do konce roku 2024“. Všech 51 objednaných vozů, jejichž nákup spolufinancuje EU, by mělo být předáno do provozu do konce roku 2026. Podíl vozidel s nízkou podlahou tak stoupne ze současných 30 na cca 40 %.

Budapešťský DP zároveň prozradil, že v současné době připravuje výběrové řízení na dalších až 110 vozů.

Podobné články