Budapešťský DP využil opci na nákup dalších 20 tramvají z produkce španělského výrobce CAF. Tramvaje dopravce BKV pořídí na základě tendru, jenž byl uzavřen už před osmi lety (5. 3. 2014), přičemž cena zůstává zachována a zvýšena je jen o inflaci v eurozóně (což je výrazně příznivější než v případě, že by se postupovalo podle vývoje v Maďarsku). Právě výhodnost nákupu dotlačila nakonec budapešťský magistrát k tomu, že 26. 10. 2022 na pořízení vozidel kývl. Nákup se ale nerodil snadno.
Původní kontrakt z března 2014 předpokládal dodání 37 vozidel s tím, že opce zahrnovala možnost dokoupení dalších až 87 kusů. Z nich dosud BKV pořídil 36 vozů, takže v současné době je v maďarské metropoli možné napočítat 73 tramvají Urbos 3, z toho 17 v devítičlánkovém provedení o délce 55,9 m (což z nich stále dělá nejdelší tramvaje na světě) a zbylých 56 v pětičlánkovém provedení o délce cca 32 m.
Ačkoli tramvaje se v budapešťských podmínek osvědčily, i u nich se projevily některé neduhy, které musí výrobce u modelu Urbos 3 řešit napříč světem. V případě tramvají dodaných do maďarského hlavního města šlo hlavně o nešťastné řešení konstrukce v oblasti dveří, kde konstruktéři zvolili řešení s pravým úhlem, což vedlo k pnutí a vytváření prasklin, které se pak na náklady výrobce musely opravovat v dílnách dopravce, což je složitější díky skutečnosti, že vozidla využívají hliníkovou skříň.
Přes tyto těžkosti se dlouhodobě zvažovalo, jak využít opci na nákup dalších tramvají. Město k tomu bylo tlačeno především kvůli svému zastaralému vozovému parku, v němž je dnes třetina tramvají starších 45 let, nicméně neustále naráželo na nedostatek finančních prostředků. CAF se přitom už loni podbízel, že při využití celé zbývající opce (51 kusů, z toho 5 devítičlánkových) poskytne BKV slevu, jenomže Budapešť na nová vozidla peníze zkrátka neměla. Když už se zdálo, že možnost nákupu padne, neboť se blížil termín vypršení pro uplatnění opčního práva, kývl CAF v touze po získání zakázky na to, že se termín odvolávky o půl roku prodlouží – do 17. 11. 2022. Znovu přitom na stole přistála nabídka na poskytnutí slevy v případě, že se BKV rozhodně nakoupit všech 51 vozů, budapešťská radnice byla nicméně ráda, že schrastila peníze alespoň na dvacet pětičlánkových vozů, přičemž i jejich nákup odsouhlasila jen tři týdny před vypršením prodlouženého termínu.
Za nákup 20 tramvají má Budapešť vynaložit okolo 17 mld. forintů, tj. přibližně 1 mld. Kč, takže jeden vůz vyjde na přibližně 50 mil. Kč, což je cena jistě příznivá. První část kupní ceny musí BKV uhradit ještě v letošním roce, další část zálohy v roce 2023 a zbylou část po dodání.
Město už na konci října deklarovalo, že by rádo dokoupilo i zbývajících 31 tramvají, pro jejich financování ovšem bylo zapotřebí, aby se maďarská vláda dohodla s Evropskou komisí a stala se partnerem při zajištění financování z prostředků fondů EU. Vztahy mezi Bruselem a Budapeští jsou ale vzhledem k vládní politice Maďarska poněkud napjaté. Na druhé straně, CAF se úspěchem zaschnutí inkoustu na alespoň dílčí objednávce (tedy oněch 20 kusech) dostatečně namlsal, a tak když se přiblížil 17. listopad, tváří tvář skutečnosti, že by potenciál prodeje zbylých 31 tramvají nadobro ztratil, souhlasil ještě jednou s protažením termínu na využití opce o další čtyři měsíce, takže nyní musí rozhodnutí padnout do poloviny března. To je ještě dostatek času na nejrůznější zákulisní tahanice.
Dodávky z nyní uzavřené zakázky na dvacítku vozidel mají být zahájeny v září 2024, přičemž výrobce má předávat tramvaje tempem dvou vozů měsíčně. Poslední by tak měly být dodány v létě 2025. Nasazení nových tramvají se kromě tras, na nichž se objevují nyní, očekává zejména na linkách čísel 3, 24, 42, 50, 56 a 61.