Menu

Do bulharského Ruse dorazily parciální trolejbusy SOR TNS 12

Jeden z prvních dodaných trolejbusů SOR TNS 12 v Ruse. (foto: Město Ruse)
Jeden z prvních dodaných trolejbusů SOR TNS 12 v Ruse. (foto: Město Ruse)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
11. 11. 2023 16:46
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Bulharské Ruse se dočkalo prvních nových trolejbusů SOR TNS 12 (s elektrickou výzbrojí Rail Electronics CZ), které si objednalo na počátku letošního roku. Vozidla poslouží k náhradě starších trolejbusů NAW/Lauber/BBC-SAAS 91T původem ze švýcarského Lausanne.

Trolejbusová doprava v Ruse letos slaví své 35. narozeniny. Současný rozsah provozu je však pouhým stínem někdejší slávy, kdy mělo město k dispozici bezmála 60 vozů. Pomineme-li dodávky vozidel ze Sovětského svazu na samotném počátku existence místního systému, bylo Ruse kvůli nedostatku financí v dalších letech odkázáno vždy jen na služby ojetých trolejbusů (ze Švýcarska, Itálie i České republiky). Nedávno byla například ve městě ukončena krátká kapitola provozu trolejbusů Škoda 21 Tr, které se do města dostaly v roce 2019 jako ojeté z Plzně.

Interiér trolejbusu SOR TNS 12 pro Ruse. (foto: Město Ruse)

Jediným modelem zastoupeným ve flotile městského dopravce jsou tak nyní ex-švýcarské vozy NAW/Lauber/BBC-SAAS 91T z let 1986–90, kterých je v provozním stavu vykazováno 19. Všechny tyto trolejbusy by měly být nyní nahrazeny novými „té en esky“, kterých ale bude pouze 15. Původní úvahy, že by nové vozy mohly ty starší pouze doplnit (a tím pozici trolejbusové dopravy ve městě, kde je nyní část tratí neprovozních, posílit), se ukázaly jako liché.  

Výběrové řízení na nákup nových trolejbusů bylo vypsáno poprvé již 2. 9. 2020, avšak vítěz z něj nevzešel a znovu byla soutěž vypsána po úpravě zadávacích podmínek dne 20. 11. 2020, jenomže i tentokrát bez úspěchu, přičemž nastavení požadavků tendru bylo shledáno jako poněkud tendenční, což nakonec vedlo i ke změnám ve výběrové komisi. Do třetice byl tendr vypsán 11. 6. 2021, táhl se několik měsíců a v lednu 2022 byl – opět – zrušen. Teprve napočtvrté bylo možné trolejbusové zápolení s odhadovanou hodnotou zakázky 14,25 mil. bulharských lev (cca 179 mil. Kč, tj. 11,95 mil. Kč za jeden vůz) ukončit.

Čtvrté klání bylo vypsáno 28. 1. 2022 s tím, že lhůta pro podání nabídek běžela do 28. 2. 2022. Nabídky mělo údajně podat sedm subjektů, přičemž vítězem se stala firma s poněkud vtipným jménem „Biofrog CZ EOOD“, která figurovala coby dealer pro český SOR Libchavy.

Původní návrh barevného řešení trolejbusů pro Ruse. (foto: Město Ruse)

Vítěz byl oznámen dne 8. 7. 2022, avšak toto rozhodnutí se nezamlouvalo jednomu z těch soupeřů, kteří skončili v poli poražených, konkrétně konsorciu „Excelor-Cargomax“, jež má být napojeno na běloruský MAZ. Úspěch českých barev proto napadlo. Celá věc dospěla až k nejvyššímu správnímu soudu, který nařídil jednání na 16. 11. 2022. Po obeznámení se s celou problematikou dal zapravdu ruské radnici a dřívějším instancím, a tak se městu Ruse po nabytí právní moci v polovině prosince 2022 konečně otevřela cesta k podpisu smlouvy.

K tomu došlo dne 20. 1. 2023, přičemž vítězná cena byla jen nepatrně nižší, než byl stanovený rozpočet, konkrétně šlo o 14 212 500 lev, což znamená přibližně 11,919 mil. Kč/vůz (každý trolejbus byl tedy levnější o cca 30 000 Kč oproti stanovému stropu). Dodávky parciálních trolejbusů byly zahájeny počátkem listopadu 2023, přičemž všechny vozy by měly být ve městě do konce měsíce.

Doplňme, že financování vozidel probíhá za tučné podpory EU v rámci projektu s krkolomným názvem „Zlepšení kvality atmosférického ovzduší nákupem a dodávkou elektrických dopravních prostředků pro silniční dopravu – elektrobusy a trolejbusy pro obec Ruse“. Elektrobusy zmíněné v projektu již ve městě jsou, přičemž i jejich dodavatelem byl zprostředkovaně SOR Libchavy. Konkrétně se jedná o 20 vozů SOR EBN 9,5, jež byly uvedeny do provozu od července 2021 do března 2022.

Podobné články