Brněnský DP daruje do ukrajinského Charkova 20 již nepotřebných trolejbusů typu Škoda 21 Tr z let 1998 až 2004, které pomohou s udržením místního provozu, jenž je pravidelně sužován ruskými útoky.
Charkov patří mezi ty ukrajinské provozy, v nichž se podařilo ještě před zahájením třídenní speciální vojenské operace, která bude zanedlouho trvat již tři roky, obnovit většinu vozového parku trolejbusů novými vozidly. Páteř flotily tvoří 85 trolejbusů Bogdan T701.17 z let 2019 až 2020, na které do roku 2021 navázalo dalších 49 trolejbusů PTS 12 (s karoserií běloruského MAZu), z nichž však šest bylo zničeno dne 3. 4. 2022 při zásahu vozovny č. 2 ruskými mírotvorci (obětí téže útoku se stal i jeden z „Bogdanů“, kterých tedy bylo původně 86). Mimoto jsou stále provozní také starší vozy ZiU-9 (přesněji ZiU-682G-016.02) v počtu čtyř kusů a 14 trolejbusů LAZ E301D1, které sice jsou relativně mladé (pocházejí z roku 2011), avšak s ohledem na to, že jejich výrobce v mezičase zkrachoval a jeho výrobky nebyly nikdy právě etalonem kvality, je jejich údržba problematická. Zapomínat nesmíme také na několik kusů trolejbusů ze Škody Ostrov v podobě směsi ojetých vozů 14 TrM a 15 TrM.
„Čtrnáctky“ darovalo již v roce 2022 do Charkova také Brno, a to v počtu 3 ks (ex-ev. č. 3240, 3280 a 3284). Žádný z těchto vozů ovšem nebyl dosud zařazený do provozu. Kromě trolejbusů darovalo Brno do svého partnerského města i tramvaje, v prosinci tam konkrétně expedovalo šest vozů T6A5 (ev. č. 1221, 1222 a 1225–1228), které si pořídilo na dočasný provoz v roce 2019 z Prahy.
Nyní přichází dar početně vůbec největší, a to v podobě 20 „jednadvacítek“. Připomeňme, že Brno si v letech 1998 až 2002 pořídilo 43 trolejbusů tohoto typu (ev. č. 3001 až 3043), což z něj učinilo suverénně největšího provozovatele uvedeného modelu. V letech 2011 až 2016 poté moravská metropole koupila dalších 24 vozů 21 Tr z několika českých měst (Jihlavy, Hradce Králové, Českých Budějovic a Pardubic), z nichž tři posloužily jako zdroj náhradních dílů a zbytek byl průběžně až do roku 2018 zařazován po opravách do provozu (pod ev. č. 3044–3064). Dlouhá životní éra na jihu Moravy byla dána precizními generálními opravami vozidel, které ovšem (přes dílčí zlepšení) nemohly vyřešit celkově nevhodné řešení konstrukce daného typu (z pohledu volby materiálu a omezených možností antikorozní ochrany). K průběžnému většímu odstavování trolejbusů 21 Tr začalo docházet od roku 2021, kdy se podařilo městu zahájit početnější dodávky nových trolejbusů, které nadále pokračují. V současné době je tak v provozu už jen 9 vozů 21 Tr, jejichž vyřazení lze očekávat do jara letošního roku, čímž se současně uzavře kapitola nasazování uvedeného modelu v ČR.
Většina z vyřazených brněnských vozů 21 Tr byla zlikvidována, celkem 12 vozů ale bylo převezeno v prosinci 2024 na letiště Tuřany (ev. č. 3007, 3008, 3009, 3011, 3016, 3019, 3020, 3023 a 3025), přičemž právě tyto vozy by měly být darovány na východ Ukrajiny. Připojit by se k nim mělo ještě 8 dalších z těch, jež prozatím vozí cestující, konkrétně by se mělo jednat o trolejbusy ev. č. 3010, 3014, 3021, 3028, 3031, 3052, 3058 a 3064. Trolejbus ev. č. 3063, který ve výčtu chybí, by měl pravděpodobně obohatit muzejní sbírky Technického muzea v Brně.