Po dlouhých 13 letech od své premiéry se u některého z českých dopravců objeví autobusy Mercedes-Benz Citaro G v aktuálně vyráběném provedení, jež bylo svého času prezentováno jako tzv. Nové Citaro. Po ukončení výroby předešlé generace Citara přívlastek „nové“ odpadl a pro odlišení jednotlivých výrobních etap se dnes hovoří nejčastěji o tzv. druhé generaci.
Ta byla v České republice poprvé prezentována ve standardním 12m provedení v roce 2012, kdy začalo turné po několika dopravcích, přičemž předváděcí vůz nakonec skončil u skupiny ICOM transport, jež jej využívala nejprve na MHD v Jindřichově Hradci a později v Třebíči, načež byl vůz v roce 2022 vyřazen a dále odprodán.
Jistou zajímavostí v našem prostředí bylo pořízení 11 vozů Citaro K, tedy o délce 10,6 m, které byly dodány v prosinci 2014 a nasazeny z větší části na Vysočině. Většina těchto autobusů však byla už po dvou letech odprodána do zahraničí, nejdéle se jeden vůz udržel na benešovské MHD (až do jara letošního roku, než byl také odprodán). Pomineme-li některé další předváděcí jízdy, objevila se větší flotila „Nových Citar“ v městském provedení v ČR až po roce 2020 u společnosti Umbrella Coach & Buses, potažmo Umbrella City Lines. V tomto případě se ale jednalo výhradně o zařazení starších ojetých vozů z Německa.
Větší zastoupení si u nás kupodivu našla částečně nízkopodlažní verze, konkrétně varianty Citaro LE Ü a LE MÜ (o délce 13 m), které v roce 2014 obohatily flotilu ČSAD Slaný. Celkem šlo o 42 vozů, z toho 34 v prodloužené 13m variantě. Podobně jako u „mrňousů“ Citaro K ale došlo i u LE vozidel k brzkému odprodeji po cca dvou letech provozu. Šest LE vozů s mild-hybridním modulem je pak od roku 2021 v provozu na linkách Jihomoravského kraje (opět u společností ze skupiny ICOM transport).
Kloubové Citaro G se až dosud v ČR neukázalo, nepočítáme-li zde prodlouženou modifikaci s obchodním jménem CapaCity testovanou opakovaně v Praze a vozidla provozována německou filiálkou českého dopravce TO EUROPE v oblasti města Görlitz, která byla přes Českou republiku v letošním roce protažena a zde poprvé registrována, aniž by však v české kotlině svezla cestující (celkem šlo o deset článkových vozů).
„Vlastních“ článkových Citar druhé generace se tak v České republice dočkáme poprvé až v příštím roce. Společnost ČSAD Benešov (jež je rovněž součástí ICOMu) uspěla ve výběrovém řízení na provoz veřejné dopravy v oblasti Mníšecka ve Středočeském kraji na období následujících desíti let, kde jednou z podmínek je i nasazení článkových vozů pro exponované linky z Prahy směrem na Dobříš a Mníšek pod Brdy. Dopravce se rozhodl sáhnout po 15 vozech Citaro G, resp. přesněji GÜ, tedy v linkové modifikaci, která bude řešena jen jako třídveřová, přičemž přední dveře by měly být pouze jednokřídlé.
Dalších 13 autobusů pro oblast Mníšecka budou reprezentovat částečně nízkopodlažní vozy Setra (bez uvedení konkrétní typové řady). Autobusy budou do provozu nasazeny od 1. 12. 2024.