Takřka přesně po roce od uzavření výběrového řízení na dodávku až 140 hybridních autobusů dorazil do Prahy první z očekávaných autobusů Iveco Urbanway hybrid 18M. Připomeňme, že soutěž na nové autobusy měla poněkud nečekaný průběh, protože ze zadání tendru i komentářů odkazujících na dřívější zkoušky hybridních autobusů v ulicích Prahy vyplývalo, že pražský DP usiluje o nákup skutečných hybridních autobusů, tedy takových, kde alespoň po nějakou omezenou dobu figuruje elektromotor (potažmo elektrická energie) jako hlavní zdroj pro pohonu vozidla a dieselový motor se přidává až po dosažení stanovené rychlosti (obvykle 20 či 30 km/h). Zdání však v tomto případě klamalo.
Vzhledem ke skutečnosti, že Evropská unie do kategorie nízkoemisních vozidel zařadila tzv. plug-in hybridní autobusy, tedy takové, u nichž je možné externí nabíjení ze zásuvky (s cílem zvýšit využití elektrické energie v provozu; například po vzoru Volva 7900 Electric Hybrid, které se umělo chovat jako ryzí elektrobus už i ve vyšších rychlostech a na cca dvoukilometrové vzdálenosti využívat pouze elektrickou energii), byly hybridní autobusy pro Prahu poptávány i s externí zásuvkou (dle standardu CCS-2).
Do soutěže se přihlásila trojice výrobců: SOR, Solaris Bus & Coach a Iveco Czech Republic. Zatímco první dva pochopili zadání tak, jak popisujeme na řádcích výše, a pokusila se přihlásit se skutečným hybridem, Iveco prokázalo nesmírnou kreativitu, když vzhledem k nastavení kritérií, v nichž garantovaná spotřeba paliva (dle metodiky SORT-2) měla sice váhu celých 18 %, avšak pořizovací cena nadějnějších 65 %, vyhodnotilo, že bude lepší ztratit body za deklarovanou vyšší spotřebu, avšak na druhé straně je nahnat bezkonkurenční cenou. Vezmeme-li v úvahu, že odhadovaná cena za jedno vozidlo činila 14,4 mil. Kč a Iveco nakonec nabídlo cenu jen 10,5 mil. Kč za vůz (resp. 11,06 mil. Kč, rozpočteme-li do ceny i další související plnění), bylo zřejmé, že Iveco muselo přijít s geniálním nápadem a že cena nižší o cca 20 % bude zjevně nepřekonatelná. To ostatně potvrdilo celkové hodnocení, v němž Iveco obdrželo 97,37 bodů, zatímco Solaris jen 79,49 a SOR dokonce jen 69,33 bodů.
Tajemství úspěchu bylo jednoduché – Iveco se do tendru nepřihlásilo s hybridním autobusem, ale s dieselovým, který byl pouze doplněn o mild-hybridní modul. Navíc přibyla požadovaná externí zásuvka, byť je zřejmé, že její použití v reálném provozu se pohybuje ryze v teoretické rovině (méně korektně řečeno je její využívání při dané kapacitě elektrické energie baterií – 1 kWh – absolutním nesmyslem). Podmínkám tendru i evropské směrnici o čisté mobilitě (známé jako Clean Vehicles Directive) tím ovšem bylo učiněno zadost.
Splněním kvót na podíl nízkoemisních vozidel s de facto dieselovým autobusem dělá Praha čest obrazu českého národa coby shluku klonů Josefa Švejka, ostatním účastníkům, zejména Solarisu, se ovšem takový postup příliš nezamlouval, protože – objektivně řečeno – byla předmětem nabídek vozidla zcela rozdílných koncepcí, a tudíž vzájemně neporovnatelná. Pražský DP však nikde striktně neuváděl, že elektromotor i zásobník elektrické energie musí mít vlastnosti, které umožňují jízdu bez využití dieselového motoru, jinými slovy Dopravní podnik nastavil podmínky tak, že šly s mild-hybridním vozem splnit (byť to tak zjevně nezamýšlel). Stejný postup jako Iveco tak mohli využít i další dodavatelé – nikdo tak nebyl omezen, což nakonec uznal i Solaris, když svůj boj o zakázku vzdal.
První autobus Iveco Urbanway 18m s mild-hybridním pohonem byl dodán do areálu garáží Hostivař dne 18. 4. 2024, a to v předstihu za účelem kontroly plnění technické specifikace a standardů dle pražského DP a ROPIDu. Pakliže bude vše v pořádku, mělo by dorazit dalších 19 vozů ještě do konce dubna, načež se od května předpokládá nasazení do provozu s cestujícími.
Připomeňme, že Iveco ovládlo v uplynulých letech několik soutěží na dodávky nových autobusů pro Prahu, zakázky na dieselové autobusy o délkách 12 a 18 m jsou však ve značném skluzu. Ze 70 autobusů Iveco Streetway (44 o délce 12m a 26 článkových), jež měly být uvedeny do provozu do konce roku 2023, bylo dosud předáno jen 14 kloubových a 3 vozy standardní délky. Z 20 článkových vozů, které měly být v provozu od jara loňského roku, byl poslední chybějící vůz ev. č. 5116 dodán až 11. 4. 2024.