Menu

Do Ivanova se vydaly první z 31 nových Admiralů

Nový trolejbus na trajleru. (foto: PK „Transportnyje Sistěmy)
Nový trolejbus na trajleru. (foto: PK „Transportnyje Sistěmy)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
08. 09. 2020 17:51
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Nový trolejbus na trajleru. (foto: PK „Transportnyje Sistěmy)

Prvních pět trolejbusů typu PKTS 6281.00 „Admiral“ pro město Ivanovo ležící severovýchodně od Moskvy se tento týden vydalo z Engelsu, kde je vyrábí PK „TS“, do svého nového bydliště. Ivanovo si objednalo na leasing 31 klasických trolejbusů (viz zde), přičemž smlouvu s vítězem tendru, Gosudarstvennoj transportnoj lizingovoj kompanijej (GTLK), podepsala teprve 17. srpna 2020. Cena zakázky je 639,5 mil. RUB, jedno vozidlo tedy v přepočtu vychází na zhruba 6 milionů Kč. Z této sumy zaplatí 378 milionů rublů federální kasa, zbytek pak bude financován na leasing s pomocí regionálních zdrojů.

Křivení trhu

Tendr na leasing nových vozů měl zajímavý průběh. Trolejbusy totiž chtěla dodávat nejen PK „TS“, ale i Trans-Al’fa, té se ale podmínky tendru nelíbily, a tak se ani s žádnou finanční institucí do tendru nepřihlásila a napadla jej u oblastní pobočky Federální antimonopolní služby (ruský antimonopolní úřad). Ta dala stěžovateli za pravdu v tom, že byl tendr vypsán na konkrétní výrobek, a tak se elektronická aukce neuskutečnila a jediný účastník, GTLK, odešel napoprvé s prázdnou. Po úpravě podmínek se ale do soutěže opět přihlásila jen GTLK, a tak byla jí nabídnutá cena akceptována.

Uveďme, že jediným majitelem GTLK je Ruská federace, a to prostřednictvím Ministerstva dopravy Ruské federace. Z toho tedy vyplývá, že vologdská Trans-Al’fa už poněkalikáté za poslední měsíce bojovala proti státnímu podniku, který je předem dohodnut s privátním subjektem, s nímž podává nabídku do tendrů, jež jsou na produkci privátního subjektu s pomocí oblastních či městských činovníků dopředu napsány (viz například včerejší článek o Uljanovsku). Jedná se tedy o flagrantní pokřivování trhu (ostatně sám majitel PK „TS“ už před vypsáním tendru veřejně prohlašoval, že s Ivanovem bude podepsána smlouva na nové trolejbusy, viz zde), na kterém nic nemění ani opakované úspěchy Trans-Al’fy u Federální antimonopolní služby… 

Vymění vše

Momentálně je v Ivanovu, která má dosud poměrně širokou trolejbusovou síť (viz starší plánek zde), evidováno okolo 130 trolejbusů, jezdí jich nyní ale sotva sto. Příchodem nových vozidel dojde k obměně necelé jedné třetiny provozuschopného parku, jenž byl v posledních deseti letech obnovován spíše menšími sériemi trolejbusů. Největšími zástupci v parku jsou tak dosud vozy značky ZiU, z nichž několik desítek ještě pamatuje konec sovětských časů. Nové Admiraly jejich působení ve městě sice podstatně omezí, avšak některá ZiUčka novějších dat výroby ještě budou na místních ulicích několik let určitě působit. Město nicméně už dalo na vědomí, že se bude ucházet o další federální prostředky, aby mohlo obnovit celý park trolejbusů. 

Podobné články