Menu

Do Jeny dorazil první Tramlink od Stadleru

Jako první dorazil do Jeny vůz budoucího ev. č. 801, jenž je reprezentantem delšího sedmičlánkového provedení. Pro přepravu byla tramvaj rozdělena na dvě části. (foto: Stadwerke Jena)
Jako první dorazil do Jeny vůz budoucího ev. č. 801, jenž je reprezentantem delšího sedmičlánkového provedení. Pro přepravu byla tramvaj rozdělena na dvě části. (foto: Stadwerke Jena)
Stáhnout PDF
Tramvaje
07. 05. 2023 18:54
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Z výrobního závodu Stadleru ve španělské Valencii dorazil v noci dne 5. 5. 2023 do německé Jeny první z 24 objednaných vozů Stadler Tramlink (ev. č. 801), které si místní DP objednal coby náhradu většiny obousměrných tramvají typu GT6M-ZR, jež tvoří páteř místního vozového parku tramvají.

Stadler ovládl výběrové řízení na dodání nových tramvají pro Jenu již v roce 2020 s tím, že původní termín dodání prvního vozidla měl být v říjnu 2022, s provozem s cestujícími se po nezbytných zkouškách počítalo od června 2023. Projekt ale nabral několikaměsíční zpoždění, a tak se první tramvaj dostala do Jeny rozložená na silničním trajleru až počátkem května letošního roku.

Nyní bude zapotřebí články propojit, vůz oživit, zaškolit provozní personál, a teprve poté začne program zkušebních jízd. Cestující by měla první tramvaj svézt v průběhu třetího čtvrtletí letošního roku na lince číslo 5, která byla pro provoz nových tramvají jako první stavebně upravena (práce na úpravě infrastruktury začaly již v listopadu 2021). Do konce roku se optimisticky počítá s předáním cekem 12 vozidel.

Tramvaj byla do vozovny v Jeně převezena ze Španělska na silničních trajlerech. Jeden vezl část tvořenou pěti články, druhý jen dvěma. (foto: Stadwerke Jena)

Zatímco tramvaje GT6M-ZR, které mají být novými Tramlinky nahrazovány, mají délku necelých 27 m, nastupující generace od Stadleru byla objednána ve dvou délkových modifikacích, a sice v sedmičlánkové verzi o délce 42 m a pětičlánkové o délce 32 m. Delších tramvají má být 16, těch kratších zbylých 8. Podle dřívějších zpráv je typ pojmenován jako Tramlink 800, Jena poté používá od doby prezentace designových křivek vozidla (v září 2021) vlastní komerční jméno „Lichttram“ („tramvaj světla“), což má být odkazem na přezdívku Jeny, jež je pro svůj historický přínos v oblasti optického průmyslu označována někdy jako „Lichtstadt“ (tedy „město světla“).  

Jena může v případě zájmu využít opci na pořízení dalších až 19 vozidel, což by už umožnilo vyřadit všechny tramvaje GT6M-ZR, kterých si místní DP pořídil mezi léty 1995 až 2003 třiatřicet (mimoto už disponuje jen pěti vozy Solaris Tramino z let 2012–2013).   

Podobné články