Menu

Do Jerevanu dorazily nové čínské trolejbusy

Čtveřice trolejbusů na silničních trajlerech po doručení do Jerevanu. (foto: Artavazd Khachatryan)
Čtveřice trolejbusů na silničních trajlerech po doručení do Jerevanu. (foto: Artavazd Khachatryan)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
09. 05. 2023 20:38
Libor Hinčica, Artavazd Khachatryan
2 minuty čtení

Metropole Armánie se konečně dočkala loni objednaných trolejbusů od čínského Yutongu. Ačkoli fotografie z výroby prvních vozů byly publikovány již v říjnu 2022 a z transportu z čínského závodu do přístavu pocházejí ze závěru loňského roku, vykládka prvních čtyřech 12m vozidel na nádvoří jerevanské trolejbusové vozovny proběhla až 9. 5. 2023.

Trolejbusy tvoří kolorit ulic Jerevanu už od roku 1949, jak už to ale v postsovětských státech bývá, neměly zde po roce 1991 právě ustáno na růžích a opakovaně musely bojovat o své místo v systému veřejné dopravy. Poslední investice do nákupu nových trolejbusů se odehrála už v roce 2008, kdy bylo pořízeno 36 vozů z produkce ruského LiAZu. V dalších letech se síť naopak potýkala s redukcí rozsahu a snižováním počtu vozidel, přičemž reálně hrozilo, že trolejbusová doprava bude zlikvidována. Před zhruba pěti lety se ale postoj k trolejbusům změnil a město se snažilo usilovně jejich provoz zachránit. V roce 2020 se snažilo například získat ojeté trolejbusy Solaris Trollino 12 AC z Opavy, jež byla ochotna jedna česká společnost v rámci podpory trolejbusové dopravy pro Jerevan zakoupit, zajistit nezbytné opravy, dodávky náhradních dílů elektrické výzbroje a zaškolit personál. Jerevanská strana měla zajistit na své náklady transport, nicméně Opava přistoupila na možnost odprodeje trolejbusů obálkovou metodou až po dlouhém odstavení, přičemž Jerevan v mezičase přišel o alokované peníze na transport ojetých trolejbusů a českého partnera nakonec informoval o tom, že nemá nabídku na ojeté trolejbusy podávat.

Pohled zleva na trolejbusy z produkce čínského Yutongu. (foto: Artavazd Khachatryan)

Nakonec se po letech přešlapování podařilo městu získat prostředky na nákup zcela nových trolejbusů, které si v loňském roce objednala u čínského Yutongu, který pokračuje ve své světové expanzi. Připomeňme, že v loňském roce se Yutong stál jedničkou v prodejích elektrobusů i v rámci Evropy a s ohledem apetit výrobce je nejspíše jen otázkou času, než se mu podaří úspěšně prosadit i v některém z trolejbusových tendrů (společnost již má pro EU i svého zástupce se zaměřením na trolejbusy a není vyloučeno, že tento segment ještě personálně posílí).

Čínským výrobcům se obecně daří prosazovat v teritoriích, která jsou považována za sféru ekonomického zájmu Ruské federace. Jerevan toho budiž důkazem. Již v roce 2011 došlo k oznámení, že Čína daruje Jerevanu v rámci hospodářské pomoci midibusy v hodnotě 8,5 mil. amerických dolarů, nakonec výše podpory stoupla až na 11,6 mil. dolarů. O rok později pak bylo skutečně zařazeno do provozu 249 vozů výrobce Zhongtong, který následně ne neočekávaně uspěl v dalších obřích soutěžích na dodávky nových autobusů – v roce 2021 na 211 vozů s pohonem na CNG a v roce 2022 na dalších 150 dieselových vozů (EURO V). Yutong pak ovládl výběrové řízení na dodávku nových trolejbusů, kterých si město loni objednalo 15 s tím, že má jít o první etapu rozvoje trolejbusové dopravy, kdy se v konečném stavu počítá s provozem 101 vozidel, přičemž dnes jich je ve městě v provozu jen 42.

Trolejbus z produkce čínského Yutongu po vykládce na nádvoří jerevanské vozovny. (foto: Artavazd Khachatryan)

15 nových trolejbusů, z nichž první čtyři dorazily do zakavkazské republiky na silničním trajleru dne 9. 5. 2023, má tedy primárně sloužit jako doplnění vozového parku, nikoli náhrada starších vozidel. Ze sedmi trolejbusů Škoda 14 Tr má zůstat nadále v provozu pět, vyřadit se mají oba přežívající francouzské trolejbusy Berlier ER100 z roku 1978, jež patří mezi nejstarší provozní trolejbusy na světě. Početní stav trolejbusů LiAZ se snižovat nemá (v provozu je 34 kusů), takže počet trolejbusů by měl stoupnout na 53. Dne 2. 5. 2023 navíc město oznámilo další tendr na nové trolejbusy, a to opět v počtu 15 vozidel, přičemž o budoucím vítězi pochybuje ze zasvěcených jen málokdo.

Vzhledem k blížícímu se nákupu nových trolejbusů investovalo město také do vozovny trolejbusů, v níž rekonstruovalo jednu ze stop coby budoucí opravárenský box nových vozidel. Vzhledem ke zvyšujícímu se počtu trolejbusů rovněž došlo k zaškolení nových řidičů. S ohledem na to, že nové čínské trolejbusy jsou řešeny jako parciální, předpokládá se jejich nasazení i na úsecích mimo trolejové vedení. Doplňme, že cena jednoho vozidla má činit přibližně 300 000 $, tedy okolo 6,3 mil. Kč.  

Podobné články