Menu

Do Kaliningradu zamíří 16 tramvají Korsar

Tramvaj Korsar na snímku z roku 2020. (foto: tverigrad.ru)
Tramvaj Korsar na snímku z roku 2020. (foto: tverigrad.ru)
Stáhnout PDF
Tramvaje
26. 11. 2021 20:34
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Dnes, 26. 11. 2021, vyšlo najevo, že tendr na 16 dvoučlánkových úzkokolejných nízkopodlažních tramvají pro Kaliningrad vypsaný na podzim tohoto roku vyhrál jediný zájemce, který podal nabídku. Tím se stala akciová společnost Sberbank Lizing. Odhadovaná cena v tendru se během soutěže nezměnila: Kaliningrad zaplatí 2,89 mld. RUB, tj. 870 mil. Kč, neboli 54,4 mil. Kč za vůz. To je ovšem na ruské poměry nezvykle vysoká cena.

Není se však čemu divit, jelikož vypsaný tendr byl pouze pro formu. Jen jediný výrobce na světě by totiž byl schopen dané tramvaje dle zadávací dokumentace vyrobit a nadto stihnout dodávky do stanoveného termínu, kterým je už 28. únor 2022. Tímto výrobcem je PK „Transportnyje Sistěmy“. A právě tato společnost se Sberbankem už nějaký ten pátek spolupracuje. K tomu ještě přidejme fakt, že již s nástupem léta 2021 na Petrohradském ekonomickém fóru podepsal Anton Alichanov, gubernátor Kalinigradské oblasti, se Sberbankem dohodu o spolupráci, na základě které měl Sberbank na leasing profinancovat Kaliningradu nové tramvaje i nové autobusy. Už tehdy gubernátor prohlásil, že tramvaj Korsar od PK TS se pro následující desetiletí stane pro Kaliningrad „bázovou“. Prvních 16 vozidel dodaných do února příštího roku má totiž pouze obnovit stávající vozový park složený z 21 vozů, následně se však mají kupovat další tramvaje téhož typu a spolu s tím i modernizovat a rozšiřovat tramvajová síť ve městě. 

Kromě toho není bez zajímavosti, že se Kaliningrad snažil vysoutěžit tramvaje už dříve, a to společně se 74 autobusy. Tendr vypsaný v červenci 2021 ale skončil fiaskem. Po protestu společnosti „Sejf Technolodži“ zaregistrované v Moskvě, která mj. poukazovala na podivnou praktiku soutěžit vozidla odlišné konstrukce souběžně ve stejném výběrovém řízení, totiž zasáhl ruský antimonopolní úřad, když neumožnil tendr završit, a tak musel Kaliningrad začít soutěžit tramvaje odděleně. Žádnou pozitivní změnu však tento krok pro peněženky ruských daňových poplatníků nepřinesl. 

Titulní foto: tverigrad.ru

Podobné články