Menu

Do Karlových Varů zamíří poprvé autobusy SOR

Autobusy SOR NSG 12 bychom nalezli například ve službách frýdecko-místecké MHD, kde je v provozu již 17 vozů. (foto: Stanislav Trunečka)
Autobusy SOR NSG 12 bychom nalezli například ve službách frýdecko-místecké MHD, kde je v provozu již 17 vozů. (foto: Stanislav Trunečka)
Stáhnout PDF
Autobusy
03. 05. 2024 18:55
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Výběrové řízení na dodávku čtyř městských plynových autobusů pro DP Karlovy Vary ovládl SOR Libchavy. Do nejslavnějších českých lázní dodá výrobce z východních Čech své autobusy SOR NSG 12.

Výběrové řízení na obnovu vozového parku městské dopravy v Karlových Varech bylo vypsáno v prosinci 2023, přičemž zaujalo svým poněkud nelogickým rozdělením na „střední“ (4 ks) a „velké“ (6 ks) autobusy, ačkoli po prostudování zadávací dokumentace bylo zjevné, že jsou v obou kategoriích požadována vozidla identických rozměrů (cca 12 m). V obou případech mělo jít o 100% nízkopodlažní vozy s pohonem na CNG, u tzv. velkých autobusů však byl v původní verzi zadávacích podmínek požadován motor o výkonu min. 240 kW, zatímco u středních šlo o 220 kW. Nejasné rozdělení budilo dojem, že technická specifikace upřednostňuje řešení nabízené společností Iveco Bus, byť podle pozdějšího sdělení DPKV nebyl schopen podmínku na dodání 12m vozidel s výkonem motoru min. 240 kW splnit nikdo, protože ačkoli Iveco tuto variantu oficiálně ve svých materiálech nabízí, patrně ji vůbec nevyrábí.

Každopádně ke cti DPKV slouží, že se rozhodl podmínky zadávacího řízení po článcích v médiích výrazně přepracovat. Původní soutěž zrušil a obratem 15. 1. 2024 publikoval dvě nové samostatné s tím, že počet poptávaných vozů zůstal v součtu zachován (6+4), technická specifikace však byla pro obě zakázky nově stejná a problém s výkonem motorem byl jednoduše překlenut tím, že jakákoli zmínka o tomto parametru zmizela. Tím se otevřela cesta k výběrovému řízení i SORu, který u svého modelu NSG 12 nabízí motory o výkonu 213 kW, což mu při původním zadání podmínek znemožňovalo účast.

Nabídky bylo možné podávat do 11. 3. 2024, přičemž vyhodnocena byla v mezičase soutěž na dodání čtyř vozů, kde se vítězem stal právě výrobce z Dolních Libchav na Orlickoústecku. O kontrakt usilovaly nakonec tři společnosti – vedle SORu šlo ještě o společnost CZ COREX s.r.o. (jeden z dealerů vozů značky Iveco Bus) a BusPlan Import s.r.o., která na českém trhu zastupuje zájmy turecké společnosti BMC. Česko-turecká nabídka ovšem byla vyřazena, protože nesplňovala elementární požadavky zadávacího řízení (zcela chyběly některé požadované přílohy, technická specifikace byla poskytnuta pouze v angličtině, a nadto chyběly ještě podpisy v částech, kde je zadávací dokumentace požadovala). Souboj se tedy odehrál mezi Ivecem (potažmo dealerem CZ COREX) a SORem.

Nabídka na autobusy s designem doc. Ing. arch. Patrika Kotase operovala s nižší nabídkovou cenou. SOR konkrétně nabídl rovných 30 mil. Kč (7,5 mil. Kč/vůz), což byla předpokládaná hodnota v zadávacím řízení. CZ COREX oproti tomu přišel se sumou o rovných 100 000 Kč na vůz vyšší (tj. celkově 30,4 mil. Kč). V této části si tak SOR odnesl max. počet 70 bodů, zatímco CZ COREX 69,08. Zbylých třicet bodů mohli účastníci získat za nabídnutou dobu dodání. Zde si lépe vedl CZ COREX, když nabídl 270 dnů, tedy o pět dnů méně, než byla stanovená max. lhůta. SOR naopak pracoval s maximální lhůtou 275 dnů, takže si odnesl jen 29,45 bodů. V součtu tak SOR získal 99,45 bodů, zatímco nabídka na vozy Iveco o 0,37 bodů méně – 99,08.

Smlouva s vítězem byla podepsána a zveřejněna dne 2. 5. 2024. Pro SOR se bude jednat v Karlových Varech o premiéru, byť ve flotile DPKV bychom od počátku letošního roku 52 autobusů s třípísmenným logem na čele již nalezli. Na rozdíl od aktuální objednávky pro městskou dopravu jde ale o autobusy linkové (SOR ICNG 10,5), které pořídil kraj, jenž je dopravcům zajišťujícím krajskou obslužnost pronajímá.

Podobné články