Dánská metropole se brzy dočká dodávky celkem 45 elektrobusů z produkce společnosti MAN Truck & Bus. Po dodávce 25 dvanáctimetrových vozů pro dopravce Anchersen A/S realizované na základě objednávky z roku 2021 bude následovat početnější flotila, jež zakotví u společnosti VIKINGBUS Danmark A/S.
Stejně jako Harald Hårfagre sjednotil po roce 872 roztříštěná drobná vikingská království do prvního většího státního útvaru (na území dnešního Norska), je i společnost VIKINGBUS výsledným produktem sjednocování pod silným „panovníkem“. Založena byla teprve na jaře 2021, kdy došlo ke sloučení čtyř dříve samostatných firem (Egon’s A/S, Larsenbus ApS, Papuga A/S a Papuga Bus A/S.) pod nově utvořenou značku, přičemž hlavním investorem se stala investiční skupina Polaris, která vlastnila na počátku 60% podíl VIKINGBUSu (zbylých 40 % si udrželi dřívější vlastníci jmenované čtveřice). Spojením dopravců v květnu 2021 vznikl subjekt mající okolo 450 autobusů určených především pro dálkovou dopravu po Dánsku, s finančním krytím Polarisu ale VIKINGBUS zahájil nebývalou expanzi, v jejímž rámci skoupil další společnosti, takže už na konci roku 2021 měl pod sebou 840 autobusů, přičemž pozornost se od zájezdových autobusů plynule přesouvala do regionální a městské dopravy.
Plánovaná autobusová fúze, na jejímž konci se zrodil VIKINGBUS, byla oznámena již v létě 2020, předpokladem pro její realizaci byl ale souhlas dánského antimonopolního úřadu, který nakonec v utvoření nového giganta neshledal překážku pro fungování trhu. Přestože by se mohlo zdát, že ve výsledku z Jutského poloostrova a přidružených ostrovů po akviziční ofenzivě nezmizelo až tolik hráčů na poli autobusové dopravy, je nutné vzít v potaz, že už někteří ze zakládající čtveřice ovládali předtím různé dceřiné společnosti, takže dnes – po zhruba roce a půl existence – VIKINGBUS sdružuje už 20 dříve samostatných značek, což z něj udělalo největšího autobusového dopravce v Dánsku. To je vskutku impozantní nástup na trh.
S ohledem na nebývalou podporu elektrobusů ze strany dánské samosprávy a nutnost jejich pořizování v rámci nových smluv o zajišťování služeb veřejné dopravy se do velkých nákupů elektrobusů vrhl také VIKINGBUS, jenž hlásá, že chce mít do konce roku 2023 pětinu vozového parku tvořenou elektrobusy (ono chtění ovšem není dobrovolné a vychází čistě z podmínek smluv). Zkušenosti s autobusy MAN Lion‘s City 12 E získal dopravce již v průběhu let 2021 a 2022, kdy pořídil celkem 12 vozů pro provoz ve městech Odder a Skanderborg, v říjnu 2022 byla potvrzena objednávka na 45 vozů, které by měly sloužit přímo v Kodani a okolí.
Autobusy budou vybaveny bateriemi o kapacitě elektrické energie 480 kWh, což by mělo postačovat na dojezd až 350 km na jedno nabití. Jejich dodávky by měly být zahájeny už na jaře 2023, avšak primárně jsou vozidla určena pro obsluhu linek čísel 26, 27 a 68, k jejichž převzetí dojde až od 15. 10. 2023 (navíc je zde zapotřebí pro výpravu jen 23 vozidel), takže nové elektrobusy se budou objevovat i na dalších linkách (od 11. 2. 2024 převezme VIKINGBUS i linky čísel 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 127, 128 a 225, na nichž se rovněž počítá s provozem elektrobusů, přičemž se na ně předpokládá realokace „elektrických lvů“).
Dosud v Kodani slouží elektrobusy z produkce někdejší Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg jen na lince 7A, kterou provozuje dopravce Anchersen A/S, jenž si pro tento účel pořídil 25 vozů.
Doplňme, že MAN není jediným německým producentem, který se svými elektrobusy VIKINGBUS zaujal. Pro dopravu ve městě Køge (jež v podstatě splývá s pobřežní zástavbou táhnoucí se od katastrálních hranic Kodaně) si v listopadu společnost objednala i 31 vozů eCitaro od Mercedesu. Ty by se měly rovněž objevit na některých z výše jmenovaných linek stovkové řady.