Flotila autobusů Dopravného podniku mesta Košice se dočká dílčí obnovy v podobě nákupu tří plynových autobusů SOR NSG, z nichž dva budou ve 12m provedení a jeden článkový o délce 18,75 m.
Výběrové řízení na nákup nových autobusů bylo vypsáno dne 8. 11. 2022, přičemž soutěž byla rozdělena na dvě části, takže nabídky bylo možné posílat i separátně jen pro jednu délkovou kategorii vozidel. Na podání nabídek byla poskytnuta nejkratší možná zákonná lhůta a vzhledem k tomu, že doplňující dotazy ani úpravy zadávací dokumentace nevynucovaly přistoupit k jejímu prodloužení, bylo možné již 6. 12. 2022 otevřít nabídky a začít se zabývat jejich hodnocením. Zájem o výběrové řízení i přes jeho malý rozsah měli v obou částech tři uchazeči. Šlo konkrétně o SOR Libchavy, Solaris Bus & Coach a společnost Tempus – Trans s. r. o., která je dealerem vozů značky Iveco Bus na Slovensku.
O vítězi mělo rozhodnout několik kritérií. Nejvyšší váhu – 75 bodů – měla tradičně cena za vozidlo, dalších 5 bodů pak tvořila cena za dodávku dílů a služeb souvisejících s opravou a údržbou. Po 10 bodech bylo možné získat za počet míst dostupných z nízké podlahy a celkovou obsaditelnost.
Už po prvním součtu bodů se zdálo, že nejlepší nabídku podal český výrobce, který si v části 1 (dodávka 18m autobusu) odnesl 99,544 bodů ze 100 možných a v části 2 (dodávkou dvou 12m vozů) 99,456 bodů. Do očí bijící ale byly rozdíly mezi SORem a dalšími uchazeči v části zabývající se dodávkou 12m autobusů, protože Solaris zde po prvním sečtení bodů dostal jen 52,469 bodů a Tempus – Trans 49,419 bodů. Bylo tedy zřejmé, že ze strany uchazečů došlo k nejasnému výkladu zadávacích podmínek, což se dopravce rozhodl řešit položením dodatečných vysvětlujících dotazů, po jejichž zodpovězení došlo k přepočítání bodů, takže Solaris nově získal 85,705 bodů a Tempus – Trans 84,757. Na celkovém pořadí v této části se ale nic nezměnilo, protože u SORu k žádnému snížení dřívější hodnoty (99,456) nedošlo.
Jelikož i nadále přetrvávaly vybrané nejasnosti, tentokrát v oblasti kalkulace počtu míst dostupných z úrovně nízké podlahy (zadavatel totiž nespecifikoval jednoznačně, co si pod nízkou podlahou představuje), přistoupilo se k dalšímu kolu rozeslání doplňujících dotazů. Tempus – Trans tuto otázku v části zabývající se dodávkou 18m autobusu ve stanovené lhůtě nezodpověděl, a tak zde DPMK přistoupil k jeho vyloučení. Společnost sice formálně proti tomuto kroku protestovala, avšak žádná velká bitva se po tomto řinčení zbraněmi neodehrála a spor byl zameten pod koberec. Zbývalo tedy jen formálně vyhlásit vítěze, jímž se v obou částech stal SOR Libchavy se svými modely SOR NSG 12 a NSG 18. Smlouvy s ním byly zveřejněny v průběhu dubna 2023.
Cena za jeden 12m vůz činí 284 500 € (dle kurzovního lístku ČNB z 6. 12. 2022 šlo o ekvivalent 6 927 575 Kč), v případě 18m autobusu se cenovka vyšplhala na 409 500 € (9 971 325 Kč). 95 % hodnoty kupní ceny bude hrazeno dotací (resp. formálně řečeno nenávratným finančním příspěvkem) ze strany Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI), které zprostředkovává dělení evropských peněz (v tomto konkrétním případě z programu IROP).
Všechny tři autobusy mají být předány do provozu do 30. 11. 2023. Půjde o první nové plynové autobusy v Košicích od roku 2010, kdy byly zařazeny poslední z 29 vozů Iveco Citelis 18M CNG, pomineme-li tedy jeden vůz SOR NBG 12, který byl pořízen na konci loňského roku (jde o původně předváděcí vůz výrobce, jenž byl do Košic doručen již v květnu 2022, avšak do provozu s cestujícími až dosud nezasáhl).
Připomeňme, že Košice zahájily plynofikaci své autobusové flotily v roce 2002, kdy přistoupily k přestavbě několika autobusů Karosa B 732. V rámci dodávek nových vozů později koupily jeden vůz Solaris Urbino 15 CNG, 19 vozů TEDOM C12 G a již zmíněných 29 Citelisů 18M CNG. Apetit pořizovat plynové autobusy ale na Slovensku ztrácel s tím, jak se stát odvracel od jeho podpory (daňového zvýhodnění). V současné době je v Košicích v provozu jen 12 plynových autobusů, z nichž jsou však 3 dlouhodobě nepojízdné.