Menu

Do Kyjeva přibyly nové tramvaje

Vnější podoba nové tramvaje od Etalonu nesklízí příliš mnoho pochvaly, objevují se totiž přezdívky jako tank, Tatro škvár, haraburdí, objevil se i názor, že by se měla nazývat nikoli Etalon, ale Etanol. (foto: Levis)
Vnější podoba nové tramvaje od Etalonu nesklízí příliš mnoho pochvaly, objevují se totiž přezdívky jako tank, Tatro škvár, haraburdí, objevil se i názor, že by se měla nazývat nikoli Etalon, ale Etanol. (foto: Levis)
Stáhnout PDF
Tramvaje
28. 08. 2021 11:47
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Kyjev ve druhé polovině srpna 2021 zaznamenal příchod hned několika nových tramvají. Jako první dorazila dne 20. 8. 2021 v rozloženém stavu první z 20 tramvají typu K-1T306 od Tatra-Jugu, která byla složena v darnycké vozovně. Přiděleno jí bylo ev. číslo 5001 a bude brzy odzkoušena na levobřežní síti. Dalších 19 tramvají by mělo skončit taktéž na levém břehu Dněpru.  

Příchod první tříčlánkové tramvaje od Tatra-Jugu dne 20. 8. 2021. (foto: Maksim Stahun)

Na levý břeh dorazily na konci minulého týdne i další tři Pesy Fokstrot 71-414K-2, které se přidaly ke čtyřem stávajícím dodaným v letech 2020 (3 ks) a 2021 (1 ks). Celkem tak má levý břeh sedm moderních tramvají od polského výrobce a čeká se na dodávku ještě tří tramvají, aby se mohl kontrakt na 10 vozidel objednaných roku 2019 završit. Po dokončení této 10ks dodávky by měl Kyjev mít celkem 57 tramvají, z toho 47 deponovaných ve vozovně Ševčenko, odkud je obsluhována síť kyjevské rychlodrážní tramvaje, jež je nyní v další fázi modernizace. Očekávaná přítomnost 10 tramvají od Pesy a 20 tramvají od Tatra-Jugu by už podstatným způsobem zvýšila kulturu cestování na kyjevské levobřežní síti. 

Ani pravý břeh nezůstal ušetřen novinky. Na něj totiž dorazila před několika dny jedna tramvaj, avšak pouze na zkoušky. Dovezla ji sem korporace Etalon z Černihivu a jedná se o její novou sólo tramvaj typu TR3100 usazenou na repasovaných tatrováckých podvozcích, která začala být tento týden zkoušena na kyjevské tramvajové rychlodráze. Po zkouškách si ji výrobce odveze zpět do Černihivu, kde tramvajovou dopravu nemají. 

Co se dodávky 10 pětičlánkových Electronů typu T5B64 týče, ty se už podle původní smlouvy ze 4. dubna 2019 nepodaří dokončit. Výrobce se po sporech s Kyjivpastransem ohledně opoždění dodávek dohodl na předání alespoň prvního vyrobeného kusu, který do města dorazil na konci března 2021. Další vozy už Kyjivpastrans podle původní smlouvy nepřebere. Electron se snažil vymluvit na koronavirus a nejasný způsob vyplácení záloh ze strany zákazníka, avšak podle smlouvy měl dodat všech 10 objednaných tramvají už do konce prosince 2019 a svůj závazek nesplnil ani do prodlouženého termínu, kterým byl duben 2020. Electron pak zkoušel uspět v letošním tendru na 20 nových tramvají, ale vítězství si z něj odnesla Tatra-Jug (viz výše), přičemž Electron neuspěl ani se snahou výsledky tendru rozporovat.  

V pořadí 11. Electron pro Kyjev má oproti prvním deseti tramvajím téhož typu dodaným Kyjevu v letech 2015 až 2017 několik změn. Jednou z nich se stalo například zrušení sedadel o šířce jednoho a půl sedadla, ostatně i typ sedadel je jiný. Dále byl předělán pult řidiče či se změnila poptávková tlačítka pro otevírání dveří. Všech 11 tramvají jezdí na rychlodrážní síti. (foto: Maksim Stahun)

Poděkování: Maksim Stahun, Levis

Podobné články