Po neuvěřitelných 28 letech se portugalská metropole Lisabon dočkala příchodu první z nově objednaných tramvají, které do města dodává španělský výrobce CAF. Ten ovládl táhnoucí se výběrové řízení již na počátku roku 2020 s tím, že dodávka se tehdy předpokládala v průběhu roku 2022. Provozovatel tramvají, společnost Carris, se však musel vypořádat ještě s průtahy ze strany neúspěšných uchazečů, a tak k podpisu smlouvy mohlo dojít až v dubnu 2021. Tím se posunul také termín dodávky na konec první poloviny roku 2023.
Lisabon je znám především pro svou úzkorozchodnou (900 mm) síť v centru města, která je nadále obsluhována dvounápravovými vozy, které mají po modernizaci v 90. letech i svou českou stopu (jejich motory dodala tehdejší Škoda Plzeň). Dvounápravové vozy pro cca 50 cestujících se objevují na linkách čísel 12, 18, 24, 25 a 28, přičemž nejslavnější z nich je poslední jmenovaná (turisté jsou ochotni na ni čekat v nepředstavitelně dlouhé frontě hodině, ačkoli i na ostatních linkách jsou provozována identická vozidla).
Mimoto je v provozu ještě linka číslo 15 (rovněž úzkokolejná), pro níž byly v roce 1995 pořízeny tramvaje z produkce Duewagu, CAFu a Siemensu (poslední z nich dodával elektrickou výzbroj). Avizovaná modernizace tramvajové sítě skončila před takřka třiceti lety dodávkou pouhých deseti těchto částečně nízkopodlažních vozů (někdy označovaných jako typ Siemens Lisbon, španělským CAFem zpravidla vedený jako typ CAF Urbos 70), přičemž jeden z vozů byl již v mezičase vyřazen a je průběžně kanibalizován jako donor náhradních dílů.
Právě pro linku číslo 15 si Carris nyní pořizuje tramvaje od CAFu (tentokrát již bez participace dalších subjektů). Ty mají linku nejen posílit, ale současně zajistit obsluhu na plánovaných prodlouženích obou konců linky. V současné době trpí „patnáctka“ často návaly cestujících, které při omezeném počtu vozidel není schopna pojímat (jako posilové se proto na trase vyskytují i autobusy).
CAF má do města dodat celkem 15 vozů Urbos 3, jejichž celková cena činí 43,3 mil. € (cca 69 mil. Kč/vůz). Jedná se o pětičlánkové tramvaje koncepce Multigelenk s neotočenými podvozky o délce 28 500 mm s obsaditelností 206 osob (při 6 os/m2). První z nich, budoucího evidenčního čísla 601, dorazila do vozovny v Lisabonu na silničním trajleru v noci z 27. na 28. 4. 2023. Zbylých 14 vozů má být dodáno v průběhu 9 nadcházejících měsíců.