Menu

Do Lodže dorazila první nová tramvaj Moderus Gamma LF 06 AC

První dodaná tramvaj Modeus Gamma v provedení pro Lodž. (foto: MPK Łodź)
První dodaná tramvaj Modeus Gamma v provedení pro Lodž. (foto: MPK Łodź)
Stáhnout PDF
Tramvaje
04. 12. 2022 08:53
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polský výrobce Modertrans převezl dne 1. 12. 2022 do Lodže první z třicítky objednaných tramvají typu Moderus Gamma LF 06 AC, jež si město objednalo v únoru 2020. Z hlediska koncepčního řešení je tramvaj v portfoliu výrobce novinkou. Provedením, které kombinuje otočné a neotočné podvozky, prakticky kopíruje řešení známé například u tramvají Škoda 29/30T z Bratislavy.

Od představení prototypu vícečlánkového vozu s obchodním jménem Moderus Gamma uplynulo letos v listopadu již 6 let. Od té doby se podařilo Modertransu, jenž je dceřinou společností poznaňského DP, uspět ve výběrových řízeních na dodávku vozidel s tímto obchodním jménem hned v několika městech. Konkrétně vyhrál soutěže v Poznani, Wrocławi a zmíněné Lodži, v případě odvozené sólo verze se uchytil v Katowicích a německém Woltersdorfu. Zatímco prototyp byl řešen jako vůz s neotočnými podvozky, objednávky pro Poznaň i Wrocław zahrnovaly tramvaje s podvozky otočnými. Lodž pak vsadila na řešení, které obě technologie kombinuje a výsledkem je model nazvaný Moderus Gamma LF 06 AC, jenž se vyznačuje 80% podílem nízké podlahy, neboť do vyvýšených oddílů nad krajními otočnými podvozky je nutné překonávat schůdek. Pro Modertrans jde o první „Gammu“, která využívá úzkorozchodné podvozky (1 000 mm), které jsou všechny řešeny jako hnací.

Pětičlánková jednosměrná tramvaj, jež mírně přesahuje délku 32 m, váží zhruba 43 tun a na její výrobu mělo být podle sdělení výrobce použito zhruba 18 tun oceli a 16 km kabelů. Řidič má k dispozici pneumaticky odpružené sedadlo, u nějž jsou v loketních opěrkách integrovány hlavní ovládací prvky vozidla. Chlazení či vytápění stanoviště je pochopitelně řešeno jako nezávislé na nastavení teplot v prostoru pro cestující. Výměna cestujících je zajištěna skrze pětici dvoukřídlých dveří, sedadla se vyznačují čalouněním s textilním povrchem.

Pohled do interiéru vozu. (foto: MPK Łodź)

Oficiální prezentace vozidla je plánována na 6. 12. 2022, následně mají probíhat první zkoušky v síti, které by už od poloviny prosince měly nahradit ostré homologační testy. Celková hodnota kontraktu je 268,5 mil. zlotých (včetně DPH; zhruba 47,435 mil. Kč/vůz). Podle původních předpokladů měly být dodávky zahájeny již v březnu 2022, avšak z důvodu výpadků v dodavatelských řetězcích nebyl Modertrans schopen tomuto závazku dostát. Město nicméně mělo pro situaci výrobce pochopení a dohodlo se na novém termínovém plánu a s ohledem na prokazatelné působení vyšší moci odpuštění penále. Nový harmonogram předpokládal dodání první tramvaje až na přelomu let 2022 a 2023, tedy o zhruba 9 měsíců později, poslední z třicítky vozů by měl dorazit do 15. 6. 2023.

Závěrem doplňme, že vzhledem ke spolufinancování ze strany EU v rámci širšího projektu, jenž zahrnuje i rekonstrukci tramvajových tratí, není objednavatelem nových tramvají lodžský DP (MPK Łodź), ale napřímo město.   

Podobné články