Menu

Do Mariánských Lázní zamíří elektrobusy SOR

Předváděcí elektrobus SOR NS 12 electric z roku 2017 nese výrobní číslo 2. (foto: Libor Hinčica)
Předváděcí elektrobus SOR NS 12 electric z roku 2017 nese výrobní číslo 2. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
22. 04. 2025 19:14
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Vítězem výběrového řízení na dodávku dvojice elektrobusů standardní délky pro společnost MĚSTSKÁ DOPRAVA Mariánské Lázně s.r.o. (MDML) se stala společnost SOR Libchavy se svým modelem SOR NS 12. První mariánskolázeňské elektrobusy by měly být dodány na jaře příštího roku.

MDML vypsala výběrové řízení na nákup elektrobusů dne 13. 2. 2025 s tím, že na podání nabídek měli zájemci měsíc. Poptávány byly elektrobusy do délky 12,5 m, u nichž bude deklarovaná životnost min. 144 měsíců (tj. pouhých 12 let). Minimální obsaditelnost byla nastavena na úroveň 72 osob, z toho 24 sedících (bez započítání případných sklopných sedadel). Trakční baterie musí umožňovat dojezd (za všech běžných klimatických podmínek) v rozsahu min. 250 km (včetně použití topení či klimatizace) a její životnost musí být (bez snížení dojezdu) alespoň 6 let. Nabíjení bude probíhat pouze skrze standardizovanou zásuvku CCS Combo 2, takže nebude využívána synergie s trolejbusovou infrastrukturou (nepůjde o tzv. dvoupólové nabíjení).

Hodnoticími kritérii byly: cena, záruční doba a lhůta dodání. Za nabídkovou cenu bylo možné získat až 87 %, druhou největší váhu měla záruční doba, kdy byl ale hodnocen pouze interval od 48 do 72 měsíců. Podobně bylo uzavřeno časově i poslední kritérium s váhou tří procent, kdy bylo bonifikováno, zda bude dodavatel schopen dodat vozidlo ve lhůtě od 12 do 14 měsíců.

Zpráva zadavatele ani smlouva v registru smluv prozatím zveřejněny nebyly, vítěz byl nicméně na profilu zadavatele již oznámen. Jak vyplývá ze zveřejněného seznamu uchazečů, cenově dražší nabídku, která překračovala i odhadovanou hodnotu zakázky (jež byla nastavena na 28 mil. Kč bez DPH), předložil Solaris CZECH, který si za dvojici vozů řekl 29 926 579,28 Kč, tedy bezmála 15 mil. Kč za vůz. SOR se oproti tomu do limitu těsně vešel a nacenil svá elektrická „en eska“ za 27 727 500 Kč (tj. 13 863 750 Kč/vůz). Na nákup vozidel hodlá dopravce čerpat dotaci z EU.

Pro Mariánské Lázně, které si v nedávné minulosti musely obhájit svůj malý trolejbusový provoz, půjde o první elektrobusy ve flotile. Dnes má (vedle osmi trolejbusů) MDML k dispozici jen 4 standardní dieselové autobusy (2x Iveco Citelis a 2x SOR NB 12) a jeden (taktéž naftový) malokapacitní vůz od Rošera (First FCLLI). Připomeňme, že dříve se v jednom z nejkrásnějších českých lázeňských měst testovaly elektrobusy SOR EBN 10,5 (poprvé krátce v roce 2011 a podruhé delší dobu od října 2013 do února 2014), prototyp Škoda Perun 26 BB HE s karoserií od Solarisu (na jaře 2014), midielektrobus TEMSA MD9 LE electriCITY (v listopadu 2021) a původně předváděcí Scania Citywide II LF 12M BEV (v květnu 2023).

Podobné články