Menu

Do Mariboru se vrátí článkové autobusy

Jeden ze čtyř vozů Iveco E-way 12M v Mariboru míří ke konečné Vzpenjača. Právě na lince G6 se počítá alespoň s paricálním provozem článkových autobusů. (foto: Matěj Stach)
Jeden ze čtyř vozů Iveco E-way 12M v Mariboru míří ke konečné Vzpenjača. Právě na lince G6 se počítá alespoň s paricálním provozem článkových autobusů. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
07. 04. 2025 18:30
Matěj Stach
2 minuty čtení

Nejpozději v příštím roce 2026 se do druhého největšího slovinského města Mariboru vrátí kloubové autobusy. Čtveřici vozů s elektrickým pohonem si u společnosti DUALIS – dealera Iveco Bus – objednal v průběhu března tamní dopravce Marprom. Společně s nimi do nákupního košíku přihodil i šest elektrobusů standardní délky, přičemž by se v obou případech mělo jednat o vozy Iveco E-way. Ty cestující z města ležícího na řece Drávě už důvěrně znají, v Mariboru jich totiž už dnes jezdí šest ve dvou různých délkových variantách.

Obroda městské dopravy ve druhém největším slovinském sídle pokračuje a pozitivně se odráží na počtu přepravovaných cestujících. Nadále probíhající modernizaci vozového parku spojenou s vylepšováním odbavovacích a informačních systémů korunoval Marprom zásadní změnou linkového vedení, která vstoupila v platnost 31. ledna 2025. Dopravce společně s městem přistoupili k hierarchizaci sítě autobusových linek, které se nově dělí na 6 páteřních (glavnih) G1–G6, 13 přípojných (povezovalnih) P7–P19 a 12 příměstských (integriranih) linek I101–I112. Připomeňme, že již v předstihu došlo v srpnu 2024 k zahájení provozu na nové midibusové lince G5, pro níž byly zakoupeny dva elektrobusy Iveco E-way o délce 9,5 metru.

Schéma linkového vedení se zvýrazněním páteřních tras. (zdroj: Marprom)

Na rozdíl od některých projektů reorganizace veřejné dopravy u nás nebylo v Mariboru cílem rozsah veřejné dopravy pod rouškou líbivých hesel omezit, naopak došlo k navýšení počtu spojů i vypravovaných vozidel. Flotila autobusů se v návaznosti na tuto skutečnost rozrostla o minimálně tři ojeté autobusy Mercedes-Benz Citaro C2 pořízené z Vídně a v předstihu také o další Streetwaye, a to včetně předváděcího vozu s pohonem na CNG, jenž původně vlastnilo Iveco Czech Republic (ev. č. 169). Zároveň byla otevřena dvě parkoviště P+R, která se ve Slovinsku alespoň na straně místních samospráv těší velké oblibě.

Návrat článkových autobusů do Mariboru začal po 15leté přestávce nabírat reálné obrysy v roce 2023, kdy si Marprom od českého Iveca zapůjčil Streetway 18M CNG – mimochodem sesterský exemplář v předchozím odstavci zmíněného vozu standardní délky. Vůz poprvé do provozu zasáhl 5. 6. 2023 a ve městě na řece Drávě se zdržel po dobu necelých dvou měsíců, kdy jezdil na lince č. 1 (dnes G1), jež spojuje autobusové nádraží se čtvrtí Tezno. Další kloubový vůz, konkrétně červený elektrobus BYD B18 (první stroj vyrobený přímo v maďarské fabrice), do Mariboru zavítal až letos v souvislosti se změnou linkového vedení. Do provozu byl patrně nasazován od února do března 2025, a to na linkách G1 i G6.

Předváděcí Streetway s pohonem na CNG opouští v červenci 2023 zastávku Glavni trg. (foto: Matěj Stach)

Právě jmenované páteřní linky jezdící z centra do Tezna (G1) a v případě G6 na konečnou Vzpenjača, kde se nachází spodní stanice kabinové lanové dráhy do Pohorje, mají být prvními, kam budou nasazeny čtyři objednané elektrobusy Iveco E-way 18M. Dále se hovoří ještě o lince G4 do Studenci. Skromné množství objednaných vozů (loni se hovořilo alespoň o pěti) každopádně naznačuje nasazení „kloubáků“ pouze na vybrané kurzy těchto linek.

Zatímco článkové posily mají dorazit zhruba v polovině roku 2026, šest objednaných standardních elektrobusů (patrně rovněž typu E-way) je očekáváno alespoň zčásti ještě letos. U nich se hovoří o nasazení na linky G2 jezdící na konečnou Nova vas a okružní G3, čímž by došlo k alespoň částečné elektrifikaci všech šesti páteřních linek. Nezbytnou podmínkou je ovšem vybudování nabíjecí infrastruktury, která dosud stojí pouze na trase linky G6.

Podobné články