Celkem devět nových trolejbusů typu Admiral zamířilo v srpnu tohoto roku do ruského Omsku. Za 217 mil. rublů (cca 90 mil. Kč/tj. cca 10 mil. Kč za vůz) si je teprve v červenci 2022 objednala místní radnice s federální podporou. Jedná se o teprve první trolejbusovou zakázku, kterou PK Transportnyje Sistěmy letos získala.
Jak už jsme opakovaně reportovali, Omsk si v letech 2020 a 2021 pořídil celkem 62 trolejbusů téhož typu. Krátce na to plánoval pořídit dalších 17 trolejbusů, nicméně je nesoutěžil a ke konci roku 2021 oznámil záměr přikoupit rovných 49 trolejbusů, ovšem více prostředků než jen na 9 vozidel letos nesehnal. Nicméně, zbývajících 40 vozidel má podle místních činovníků ještě dorazit, avšak až v následujících dvou letech. Spolu s tím bude město investovat do modernizace místní vozovny i trolejbusových tratí.
Proti vítězství PK Transportnyje Sistěmy marně protestovala vologdská Trans-Al’fa. Uzavření tendru sice bylo na chvíli pozastaveno, avšak Admiraly už byly v té době v Engelsu v pokročilém stádiu výroby, a tak zřejmě nebylo politicky žádoucí zakázku PK TS uzmout. Trans-Al’fa však i bez toho nadále zaznamenává úspěšné období, když pokračuje ve sbírání zakázek po celém Rusku.
Trans-Al’fa vyhrála v tomto létě zakázku na 4 nové trolejbusy pro Jaroslavl (leží cca 250 km severovýchodně od Moskvy), když nabídla cenu necelých 57 mil. RUB (jeden vůz tak vychází na cca 5,5 mil. Kč). V plánu bylo koupit aspoň 10 trolejbusů, avšak tento záměr byl jaroslavlským vedením poslán k ledu. Ve výsledku je ovšem poměrně jedno, zda do Jaroslavli přijedou 4 nebo 10 trolejbusů, stav tamního trolejbusového provozu je totiž nadále kvůli zákulisním pletichám a obecnému nezájmu místní radnice bídný a světlo na konci tunelu není nikde k vidění.
Do západoruského Brjansku dodává Trans-Al’fa 34 trolejbusů, nicméně se zpožděním, protože nyní má město jen 2 vozy a zbývající mu dojdou teprve na podzim. Celkem Brjansk slibuje do konce příštího roku pořízení 100 nových vozidel, zatím zbývající kusy ale nesoutěží.
Čtyři Avangardy v moderní verzi má Trans-Al’fa na základě výsledku jarního tendru dodat Miassu. Zatím však dodala tomuto městu ležícímu v Čeljabinské oblasti jen jedno vozidlo, které přišlo v červnu 2022. To doplnilo 6 Avangardů z let 2020 (4 ks) a 2021 (2 ks).
Kvalita některých vozidel Trans-Al’fy nicméně pokulhává: kritika na kvalitu montáže či uspořádání interiéru byla zaznamenána u letos dodaných 16 vozů pro Petrozavodsk (mimochodem, nedávnou zakázku na dalších 5 vozů pro toto město vyhrál Belkommunmaš) a vologdský výrobce řešil i nedávno dodané vozy pro zabajkalskou Čitu, kde byly registrovány problémy s klimatizací salónu cestujících.
Dnes bylo oznámeno, že do sibiřského Bratsku přijde do počátku prosince 2022 20 vozidel v souhrnné hodnotě cca 345 mil. RUB (cca 142 mil. Kč), přičemž 14 vozidel dodá za jednotkovou cenu 16 987 500 RUB (téměř 7 mil. Kč) opět Trans-Al’fa a šest dealerská firma MAZ Centr Čeljabinsk, která zajistí dodávku trolejbusů typu Gorožanin při jednotkové céně 17 887 500 RUB (cca 7,3 mil. Kč). Protože právě vysoutěžené zakázky znamenaly pro městskou kasu úsporu více než 100 mil. RUB, vypíše Bratsk brzy tendr na další čtyři vozy.
Gorožaniny, jak známo, vyrábí ufský UTTZ, jehož strategickým partnerem se stal nedávno právě běloruský MAZ. Gorožaniny, podtypu UTTZ-6241.01, už letos zamířily v počtu pěti kusů do Kovrova, který leží asi 250 km východně od Moskvy. 19 Gorožaninů poputuje do jihoruského Novokuzněcku, kde se připojí k 19 vozům téhož typu dodaným loni v prosinci. V tendru s odhadovanou hodnotou 642 mil. RUB nedošlo k žádnému překvapení, zakázku si odnesl preferovaný zájemce, a to jeden z dalších ruských dealerů běloruského MAZu, eséročko zvané „MAZ Gruzovik“, které nabídlo cenu jen o zhruba 4 miliony rublů nižší.
Další tendry
I další ruská města si brousí zuby na nové trolejbusy. Například Novosibirsk, ve kterém přesluhuje téměř 100 % místního trolejbusového vozového parku, vypsal v srpnu 2022 tendr na 9 parciálních trolejbusů s prodlouženým autonomním chodem za astronomických 413 mil. RUB. Jednotková cena tedy při aktuálním kurzu činí závratných 19 mil. Kč. Ačkoli se dá očekávat snížení odhadované ceny, je otázkou, nakolik tato cena spadne, a taktéž zůstává neznámou, jak Novosibirisk, který potřebuje obnovit více než 250 trolejbusů, cenu 413 mil. RUB vypočítal. Do nákupu trolejbusů se před pár dnů pustil i Kransojarsk, který po 20 loni dodaných Admiralech a 54 Avangardech dodaných v letech 2021 a 2022 poptává 12 parciálních trolejbusů s prodlouženým autonomním chodem za 443 mil. RUB. Jednotková cena taktéž není nijak příznivá, a činí zhruba 15 mil. Kč. Dá se očekávát, že obě zakázky vyhraje PK TS.
Pět vozů by mělo letos zamířit i do Vladimiru, ve kterém výběrové řízení vyhodnotí tento týden. Do konce tohoto roku by měly být vypsány ještě tendry v jiných ruských městech.