Dopravní podnik Ostrava (DPO) zařadí brzy do svého vozového parku nové parciální trolejbusy typu 36 Tr z produkce Škodovky. Celkem má v letošním roce zamířit na pomezí Moravy a Slezska 18 trolejbusů obchodního jména T’City. Prvních 12 si Ostrava objednala při podpisu smlouvy v prosinci 2021, zbylých šest bylo přiobjednáno v srpnu loňského roku, čímž byl využit celý objem zakázky.
Ostrava se stala prvním městem, v níž se podařilo s novým výrobkem v portfoliu skupiny Škoda uspět. Vítězství se ale nerodilo snadno. Soutěž na dodání – původně jen 12 trolejbusů – byla vypsána už v létě 2019 s tím, že vedle tradičního uchazeče v podobě Škody Electric se do ní přihlásila i společnost TRAM FOR ENVI nabízející trolejbusy ukrajinského výrobce Bogdan. Ostravský DP ovšem vyhodnotil nabídku jako chybnou, když byla bankovní záruka v podobě pojištění nabídky podána ve formě kopie, zatímco DPO požadoval originál tohoto dokumentu, a to navzdory příslušné klauzule zákona o veřejných zakázkách, který originál výslovně nevyžaduje. Celý spor skončil až o Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který dal po takřka roce od vypsání soutěže zapravdu vyloučenému uchazeči. Táhnoucí se se procedura před Úřadem s nepochopitelně dlouhými lhůtami na finální vyhodnocení (ještě pod původním vedením s Petrem Rafajem) vedla nakonec k tomu, že se přiblížila lhůta, po níž byli účastníci svými nabídkami vázáni, čehož DPO využil a soutěž zrušil. Nový tendr vypsal ostravský DP až 2. 10. 2020 s tím, že již poptával až 18 trolejbusů. Nabídky po několika prodlouženích podalo dne 18. 1. 2021 do tendru vůbec nejvíce uchazečů v historii ČR, konkrétně čtyři. Škoda Electric, dosavadní hegemon trhu, ovšem mezi nimi nefigurovala, to ale neznamená, že by zde skupina Škoda neměla svého zástupce. Naopak, ti zde byli fakticky dva.
Na poslední příčce skončilo sdružení firem Ekova Electric a Solaris Bus & Coach, které společně nabízely model Škoda 26 Tr. Firma Ekova Electric se v té době nacházela ve stavu, kdy již byl odsouhlasen její prodej skupině Škoda, avšak ještě běžela roční lhůta na samotný přepis akcií, takže i když z hlediska řízení se již de facto jednalo o člena nejmocnější skupiny ve veřejné dopravě u nás, de iure bylo stále vlastníkem město Ostrava (resp. DP Ostrava). Tento zvláštní právní stav tak umožnil, že se mohly v soutěži střetnout proti sobě dvě společnosti ovládané týchž subjektem. Na opačném konci, tedy první příčce, totiž byla maďarská firma GANZ – SKODA ELECTRIC, která formálně nabídku podala, ačkoli následná výroba proběhla pochopitelně v Plzni. Aby byl výčet úplný, je vhodné zmínit ještě další dvojici těch, kteří se museli se zakázkou na dodání trolejbusů pro Ostravu rozloučit.
Na třetí příčce skončila firma TRAM FOR ENVI (opět s trolejbusy Bogdan), na druhé poté SOR Libchavy (s trolejbusem TNS 12). SOR se ovšem nehodlal se zakázkou rozloučit bez boje a proti výsledku výběrového řízení protestoval, takže téma ostravských trolejbusů se znovu dostalo na pořad jednání Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ten ale tentokrát rozhodl opakovaně ve prospěch ostravského DP, což nakonec umožnilo uzavřít v prosinci 2021 smlouvu na dodávku prvních 12 trolejbusů Škoda 36 Tr s výše jmenovaným vítězem, kterému se podařilo urvat zakázku díky nižším údržbovým nákladům (z pohledu nabídkové ceny podal nejlepší nabídku SOR). Oproti očekávané hodnotě (14 mil. Kč/vůz) spadla nabídková cena o pětinu a jeden vůz 36 Tr vychází ostravský DP na 11,2 mil. Kč.
Výroba karoserií trolejbusů proběhla v závodě Temsy v Adaně, odkud se hotové skříně postupně expedovaly do Plzně, kde probíhaly a u části dodávky stále pobíhají práce na jejich finalizaci. S ohledem na některé technické nedostatky, které se projevily u prvních 14 elektrobusů Škoda 36 BB (E’CITY) v Praze, se podařilo do výroby trolejbusů pro Ostravu zanést již některá vylepšení. Jedná se například o nový typ dveří či lepší softwarové nastavení systému ECAS (starajícího se o vzduchové vypružení). Některá vylepšení poté plynou přímo z požadavků DPO, který požadoval celouzavřenou kabinu řidiče, kdy pravé křídlo dveří je vyhrazeno pouze řidiči. Konstrukce kabiny by měla jako sekundární efekt zamezit vysokému stupni zrcadlení interiéru (světelných odrazů) v čelním okně. Dohled ze Škody Electric byl přítomen přímo dlouhodobě přímo ve výrobním závodě, takže lze předvídat i vylepšení dalších konstrukčních uzlů a celkové úrovně dílenského zpracování.
První dokončený trolejbus vyjel na zkušební jízdu do ulic Plzně dne 19. 12. 2022, tedy v době, kdy ještě nebyl typ 36 Tr schválen pro provoz (tzv. Rozhodnutí o schválení typu ze strany Drážního úřadu bylo vydáno 3. 1. 2023). Po dokončení testování bylo možné odeslat první dva vozy na východ republiky, kam byly odeslány v pátek 13. 1. 2023 a na místo určení dorazily ráno dne 16. 1. 2023. Ve vozovém parku poslouží nové parciální trolejbusy jako náhrada zbývajících trolejbusů Škoda 21 Tr, ale i části dieselových autobusů Solaris Urbino 12, neboť se předpokládá nasazení trolejbusů na některé dosud autobusové relace. Dopravní podnik nicméně prozatím podrobnosti k budoucímu využití parciálních trolejbusů nezveřejnil. Trolejbusy obdrží evidenční čísla pokračující v řadě vozů Solaris Trollino 12 AC a Škoda 26 Tr, tj. 37xx, počínaje číslem 3741.