Menu

Do Poznaně dorazila první z 30 inovovaných tramvají Moderus Gamma

Vykládka první z 30 objednaných tramvají ve vozovně Franovo v Poznani. (foto: Jakub Rösler)
Vykládka první z 30 objednaných tramvají ve vozovně Franovo v Poznani. (foto: Jakub Rösler)
Stáhnout PDF
Tramvaje
26. 01. 2025 18:42
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V ranních hodinách dne 22. 1. 2025 byla v poznaňské vozovně Franowo složena ze silničního trajleru první z 30 objednaných obousměrných tramvají Moderus Gamma, kterou dopravci MPK Poznań dodává jeho vlastní dceřiný podnik Modertrans. Ten uspěl ve výběrovém řízení vypsaném v březnu 2023, kterého se účastnil jako jediný zájemce. K podpisu smlouvy došlo 25. 8. 2023, a to nejprve na deset vozidel, opce na zbylých 20 tramvají byla využita až v červenci roku 2024. Všechny by měly být dodány do poloviny roku 2026.

Cena jedné tramvaje činí v přepočtu (bez DPH) pouhých 45,85 mil. Kč za vůz s otočnými podvozky o délce 32 m se 100% podílem nízké podlahy, byť je nutno říci, že nad všemi podvozky se nacházejí podesty, neboť konstrukce podvozků vychází z provedení používaného na českých tramvají řady EVO z produkce Pragoimexu (potažmo Aliance TWT). V uvedené ceně je také záruční servis, vybavení vozovny potřebným speciálním nářadím, software, balíček náhradních dílů a školení.

Tramvaj zamířila do haly vozovny za pomocí akumulátorového posunovadla. (foto: Jakub Rösler)

Poznaň obdržela první vozy Moderus Gamma v letech 2018 a 2019, kdy postupně zařadila 30 jednosměrných (Gamma LF 02 AC) a 20 obousměrných (Gamma LF 03 AC BD) tramvají. Nyní dodávaná vozidla na ně konstrukčně navazují, s ohledem na provozní zkušenosti i přání zákazníka ovšem došlo k aplikaci celé řady změn. Upraveny byly dveře, sběrače, systém vnitřního osvětlení i uspořádání interiéru. Na sedadlech je použit nový druh čalounění i větší míra polstrování, vnější informační transparenty jsou pro lepší čitelnost ze strany slabozrakých řešeny bílými LEDkami. Na pohled nejvýraznější změnou je použití nových čel, které byly převzaty z prototypu sólo 100% nízkopodlažní tramvaje (provozované rovněž v síti MPK Poznań). Tramvaje tak budou od předešlé generace snadno rozeznatelné.

Vzhledem k provedeným konstrukčním změnám je typ označen jako Moderus Gamma LF 04 AC BD. Coby nový model tak první z dodaných vozů budoucího ev. č. 941 musí absolvovat předepsané zkoušky. Ty byly zahájeny ihned po složení z trajleru ráno dne 22. 1. 2025, přičemž zařazení do provozu se očekává na jaře.

Pohled do interiéru vozu, v němž jsou nově použity pohodlnější sedačky či nové osvětlení. Průchod skrze „meandry“ v oblasti podvozků zůstává zachován. (foto: Jakub Rösler)

Podobné články